»Iskanje rešitev za nepravno funkcioniranje države na hrbtih županov in lokalnih skupnosti je nesprejemljivo,« se je Robert Smrdelj, predsednik Združenja občin Slovenije, včeraj odzval na paket predlogov zakonodajnih sprememb o odpoklicu župana in zaostritvi pogojev za funkcionarje. Tudi Ivan Žagar, predsednik Skupnosti občin Slovenije, je ocenil: »Zdaj se skuša nedelovanje pravne države reševati po bajpasu. Mehanizmi odpoklica in prenehanja mandata so v zakonodaji že zajeti. Če bi pravna država delovala, se o teh vprašanjih sploh ne bi pogovarjali.« Za Žagarja je nesprejemljivo, da se določeni sodni postopki vlečejo več let in da »kazenske ovadbe niso pripeljane do konca«.

Med konkretnimi predlogi sprememb je tako za združenje kot za skupnost občin sprejemljiv le predlog, po katerem bi za prenehanje mandata zadoščala že pravnomočna obsodba na najmanj tri mesece nepogojne zaporne kazni in ne na šest mesecev, kot velja zdaj.

Predlog, da funkcije ne bi smel več opravljati, kdor je pravnomočno obsojen, ne glede na višino kazni, zaradi kaznivega dejanja zoper uradno dolžnost, javna pooblastila in javna sredstva, je za obe združenji nesprejemljiv, ker bi po njihovem mnenju omogočil, da je razrešen tudi župan, ki bi ob preobilici dela storil nenamerno napako. Ne strinjajo se tudi s predlogom, da funkcionar ne bi smel biti posameznik, zoper katerega je vložena pravnomočna obtožnica zaradi naklepnega kaznivega dejanja, saj gre za poseg v načelo domneve nedolžnosti in načelo sorazmernosti. Izpostavljajo tudi neustavnost določenih predlogov, ki posegajo v volilno pravico.

»Če se uveljavi inštrument odpoklica župana, pa bi moral veljati ne samo za župane, ampak tudi za druge funkcionarje, predvsem za poslance,« je izpostavil Smrdelj. Pogoji za razpis referenduma za odpoklic župana pa bi po Smrdeljevih besedah morali biti takšni, da bi onemogočili zlorabe. Zato je Smrdelj tudi bolj naklonjen rešitvi, da bi se v primeru odpoklica župana odpoklical tudi celoten občinski svet in se razpisale nove lokalne volitve. Žagar pa je dodal, da zakonodajne rešitve ne smejo voditi v destabilizacijo lokalne samouprave. »Predvsem pa bomo morali zelo temeljito razmisliti, kako je z našim spoštovanjem etike in moralnih norm. Toda tega z zakonom ne morete rešiti.« vrž