Zavod za gozdove Slovenije naj bi po dobrem letu dni, kot smo poročali, spet dobil novega direktorja. Tako se je odločil kmetijski minister Dejan Židan. Uradno zato, ker naj bi Ivo Trošt ravnal »malomarno in nevestno«, ko je svojim podrejenim naložil, naj ne uporabljajo službenih avtomobilov, ker zavod nima denarja za bencin. S tem je direktor posledično ustavil delo gozdarjev na terenu, tudi odbiro drevja za posek, po katerem je te dni veliko povpraševanje. Včeraj so terenski gozdarji že tretji dan sedeli v pisarnah, lastniki gozdov so zaman čakali na dovoljenje za posek, vodstvo zavoda pa se jim je v sporočilu za javnost opravičilo »za morebitne težave«.

Finančna luknja bo ostala

Mnogi v gozdarskih krogih menijo, da je ustavitev terenskega dela gozdarjev, ki naj bi bila povod za napovedano razrešitev Iva Trošta, le priročni izgovor ministra Židana. Z Joštom Jakšo, direktorjem direktorata za gozdarstvo na kmetijsko-okoljskem ministrstvu, naj bi namreč že dlje časa iskala Troštovega naslednika. Toda Niko Laznik, predsednik sindikata na ZGS, meni, da zgolj zamenjava direktorja za zavod ni rešitev. »Gre le za prelaganje bremena na nekoga drugega, zavod pa bo še naprej brez denarja za pokrivanje stroškov terenskega dela. Finančna luknja bo ostala,« je prepričan Laznik.

O vzrokih za finančne težave ZGS v pismu, ki so ga naslovili na ministra, ugibajo tudi v Društvu lastnikov gozdov Dravinja-Hudinja. V njem Židana sprašujejo: »Ste mogoče namenoma zaprli pipico Zavodu za gozdove Slovenije, saj je ob nejevolji uporabnikov javnih storitev lažje zamenjati odgovorne ljudi, ki ti niso po volji?« In dodajajo: »Odstavili ste vodjo gozdarske inšpekcije, ki je javno podal svoje kritično strokovno mnenje o prevoznicah. Ali je lahko vzrok za manko prepotrebnega denarja za delo ZGS na terenu vaš projekt prevoznic in njegovo financiranje, saj naj bi zanj do konca leta porabili okoli 200.000 evrov?«

SDS prehitela MKO

Prevoznice za les, ki jih je poleti vpeljal minister Židan, da bi z njimi zajezil prekupčevanje z lesom, so na terenu naletele na velikanski odpor. MKO zato pripravlja novo spremembo zakona o gozdovih, s katero naj bi odpravilo napake v julija popravljenem zakonu. A ker ministrstvo z zakonom mečka, ga je po desni prehitela poslanska skupina opozicijske SDS in v parlamentarni postopek vložila svoj predlog novele zakona o gozdovih. Z njo bi prevoznice odpravila, namesto njih pa uvedla listino o prevozu in dobavi lesa. Te listine fizične osebe, ki prevažajo les za lastno porabo iz lastnega gozda, ne bi potrebovale. Za prevoz bi pri njih zadostovala odločba za posek dreves. V SDS bi, kot pojasnjujejo, s tem finančno razbremenili Zavod za gozdove Slovenije, ki mora zdaj nositi stroške izdaje prevoznic.

Prav prevoznice so nedavno odnesle dolgoletnega vodjo gozdarske inšpekcije Bojana Vomra, ki ga je Židan s 1. decembrom razrešil, domnevno zaradi njegove kritične ocene, češ da s tem dokumentom ni mogoče slediti prometu z lesom, kar naj bi bil njegov osnovni namen. Še bolj kot Vomrova razrešitev pa preseneča to, da ga je nasledil Andrej Drašler, dolgoletni uslužbenec MKO, ki velja za nasprotnika prevoznic v sedanji obliki. Podobno ureditev, kot jo je vpeljal Židan, je namreč skušala že v prejšnji Janševi vladi uzakoniti Slovenska ljudska stranka, a je bil Drašler eden tistih, ki so temu nasprotovali. Na koalicijskem usklajevanju v državnem zboru v začetku tega leta – na njem je Drašler sodeloval kot član SDS, ne kot predstavnik MKO – je med drugim opozarjal, da evropska uredba od Slovenije sploh ne zahteva uvedbe prevoznic. Te bi bile po Drašlerjevem mnenju le dodatno breme, črno posekanega lesa pa z njimi ne bo mogoče niti ugotoviti niti ustaviti. Drašler je na tem koalicijskem usklajevanju tudi posvaril, da bodo težave s skladiščenjem zaseženega lesa.

Janševa vlada zato prevoznic ni podprla, jih je pa julija letos uzakonil Dejan Židan. Praksa je kmalu pokazala, da je imel Drašler prav. Bo v vlogi novega vodje gozdarske inšpekcije mnenje o prevoznicah spremenil ali pa je Židan z njegovim imenovanjem posredno vendarle priznal, da je s tem projektom udaril mimo?