Vlada je na včerajšnji seji potrdila nove cene vinjet in dražje cestninjenje tovornih vozil, s katerimi naj bi vsaj delno zakrpala finančno luknjo Darsa, ki se utaplja v dolgovih. Naslednje leto namreč Darsu zapade kredit v višini 365 milijonov evrov, kar za 70 milijonov evrov presega njegove celoletne prihodke. Zato so bili po besedah ministra za infrastrukturo in prostor Sama Omerzela prisiljeni ukrepati.

V vinjetni sistem je vlada posegla le delno: cena tedenske in mesečne vinjete se ne bo spremenila, medtem ko bo letna vinjeta – nova bo vijoličaste barve – z dosedanjih 95 evrov poskočila na 110 evrov. Minister ocenjuje, da prva podražitev vinjet po štirih letih ne bo bistveno obremenila osebnih proračunov, a hkrati je tudi jasno, da ne bo bistveno okrepila Darsove blagajne, kamor naj bi se s tem ukrepom na leto steklo le okoli šest milijonov evrov več kot doslej.

Zato je vlada uvedla še nov vinjetni razred za kombije. Tedenska vinjeta bo šoferje vozil, katerih dovoljena masa ne presega 3,5 tone, stala 40 evrov, mesečna 80 evrov, za celoletno drvenje po slovenskih avtocestah pa bodo morali odšteti 220 evrov. A tudi z uvedbo vinjet za kombije Dars ne bo obogatel, saj naj bi na letni ravni pobrali le dodatnih pet milijonov evrov.

Največje breme na plečih avtoprevoznikov

Največji del bremena Darsove finančne luknje bodo tako morali na svoja pleča prevzeti vozniki tovornih vozil, od katerih naj bi država po novem izpulila 210 milijonov evrov na leto, kar je 60 milijonov več kot doslej. Dvig cestnine bo najbolj obremenil ekološko sporne tovornjake, medtem ko bodo ekološko sprejemljivejši onesnaževalci, kot so tisti z motorji euro 5 in euro 6, deležni določenih razbremenitev oziroma popustov. Minister Omerzel je pojasnil, da bodo »ekološkim« vozilom iz tako imenovanega podnebnega sklada zagotovili dodatne štiri milijone evrov subvencij, ki se nanašajo na letošnje in pretekla leta, v katerih te pomoči avtoprevoznikom niso izplačali.

»V preteklosti so bili avtoprevozniki malce zapostavljeni zaradi neizplačanih subvencij za ekološka vozila. A smo našli rešitev tudi za to. Ministrstvo je najprej predlagalo za 2,5 milijona evrov subvencij, avtoprevozniki pa so jih zahtevali šest. Na koncu smo se uskladili za štiri milijone. Pogajanja so bila trda, a tudi konstruktivna,« je po seji vlade povedal Omerzel in dodal, da so si z avtoprevozniki podali roke ter skupaj sprejeli odločitev, da je nov sistem cestninjenja potreben za dolgoročno preživetje Darsa.

Klobasa: Zadržali smo tudi »jugoarmijo«

A predsednik upravnega odbora sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije Andrej Klobasa je pogajanja očitno doživljal povsem drugače kot minister. »Kje v normalnem svetu ste videli, da nekdo podraži cestnino za 70 odstotkov? Res smo se pogovarjali, vendar se nismo nič dogovorili. Na to, kar so nam ponudili, nismo mogli pristati. Če bo šla vlada ven s predlaganimi ukrepi in se ne bo več pogovarjala z nami, si bo pač sama obesila zanko okoli vratu,« je bil direkten Klobasa.

Po njegovih besedah so avtoprevozniki sprva zahtevali 14 milijonov evrov subvencij za zadnja štiri leta, na koncu pa so se bili za blagor očetnjave pripravljeni zadovoljiti le s šestimi milijoni. »S takso na izpust ogljikovega dioksida, ki znaša 0,037 evra za liter goriva, prispevamo prevozniki v državni proračun več kot 60 milijonov evrov na leto. Minister se izgovarja, da ta taksa ni v njegovi domeni in da se ga trošarine ne tičejo, ampak on je naš minister in on mora to rešiti. Ne pa Čufer ali Židan,« je prepričan prvi med avtoprevozniki.

Klobasa je še povedal, da so za torek sklicali sestanek, ki naj bi se ga udeležili predstavniki kmetijske, gospodarske in avtoprevozniške zbornice, zadružne zveze in sindikata kmetov. Takrat naj bi se odločili, kako naprej, namignil pa je na protestno zapiranje cest. Blokirali naj ne bi osebnih vozil, ampak le gospodarski transport. »Ta vlada se ne zaveda, da smo tretja sila v državi. Če mislijo, da nas bodo razdrli s policijo in vojsko, se zelo motijo. Avtoprevozniki smo zadržali tudi 'jugoarmijo',« je revolucijo napovedal predsednik upravnega odbora sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije.