Avtobusni prevozniki morajo od leta 2006 vsaki državi članici EU plačati DDV glede na kilometre, ki so jih prevozili po njenem ozemlju. Pri nas morajo pridobiti davčno številko in enkrat na mesec davčnemu organu poročati o vožnjah ter odvesti DDV. Ministrstvo za finance in davčna uprava sta se nadzora tujih avtobusnih prevoznikov lotila šele predlani in ugotovila, da jih več kot 90 odstotkov DDV sploh ne odvaja, saj jih ni pri tem nihče nadzoroval. Šele takrat se je tudi pokazalo, kako zapletena birokratska postopka sta pridobitev davčne številke in pisanje poročil, a tega pristojnim v dveh letih ni uspelo poenostaviti.

Katastrofa se nadaljuje

»Zaradi nespametnega, nedomišljenega in administrativno grozovito zapletenega načina obračunavanja DDV izgubljamo avtobusne goste. V Bovcu smo lani izgubili vse manjše avtobusne prevoznike in še naprej jih izgubljamo, saj se nočejo ukvarjati z birokracijo. Čez noč lahko sprejmemo takšne 'brihtne' ukrepe, potem pa potrebujemo leta, da jih rešimo,« se jezi Janko Humar, direktor Lokalne turistične organizacije Bovec.

Nad osipom avtobusnih turistov zaradi neživljenjske birokracije so se že lani pritoževali tudi v zdraviliščih. Je letos kaj bolje, smo vprašali Iztoka Altbauerja, direktorja Skupnosti slovenskih naravnih zdravilišč. »Katastrofa se nadaljuje, saj se eno leto konkretno ni spremenilo nič drugega kot obljuba, da sprememba zakona o dohodnini bo,« nam je odvrnil in dodal: »Izgubili smo ogromno avtobusarjev, a za to nihče ne odgovarja.« Tudi Eva Štravs Podlogar, direktorica Zavoda za turizem Bled, opozarja na veliko gospodarsko škodo, ki nastaja s tem, ko se tuji avtobusni prevozniki izogibajo Slovenije. »Toliko je birokracije, da raje ne pridejo k nam. Prevozniki pravijo, da privarčujejo, če ostanejo na Koroškem, zato nočejo čez Karavanke, prek katerih se tako ali tako težko prebijejo, saj je predor pogosto zaprt,« je kritična Štravs-Podlogarjeva. Prepričana je tudi, da zaradi zelo zapletenih birokratskih postopkov pri obračunavanju DDV nastaja večja finančna škoda kot prej, ko tuji avtobusni prevozniki Sloveniji DDV sploh niso plačevali.

Direktor Hribar ima nočne more

Zaradi zapisanega (upravičeno) zardevajo tudi na ministrstvu za gospodarstvo, pristojnem za turizem. »Tuji avtobusni prevozniki so nočna mora – tako moja kot mojih sodelavcev. Vodja sektorja za turizem Mateja Tomin Vučkovič je na ministrstvo za finance napisala kakih dvajset pisem, petkrat je bila tudi pri njih, saj je v zakonu o dohodnini predpisano, kako se obračunava DDV. Ta zakon je zdaj odprt, verjetno bo doživel kakih sto popravkov in ne predstavljam si, da bi v njem najprej rešili vprašanje DDV za tuje avtobusne prevoznike, šele nato vse drugo. In v tem je težava,« meni Marjan Hribar, generalni direktor direktorata za turizem na gospodarskem ministrstvu. Priznava tudi, da zaradi teh težav, ki turizmu povzročajo gospodarsko škodo, pogosto ne spi. »Imamo pisne obljube ministrstva za finance, da je predlog novele zakona o dohodnini tik pred vložitvijo v vladno obravnavo,« sklene Hribar.

Z novelo zakona o dohodnini naj bi Slovenija po vzoru nekaterih drugih držav pogostost poročanja o opravljenih avtobusnih prevozih po našem ozemlju omejila na tri mesece (ne več vsak mesec). A je ta drobna zakonska sprememba za slovenske vlade (v slabih dveh letih so se zvrstile že tri) očitno prezahteven zalogaj, zaradi česar izgubljamo turiste, državni proračun pa denar, ki bi se vanj natekel z DDV.