TOM – telefon za otroke in mladostnike, ki deluje pod okriljem Zveze prijateljev mladine Slovenije (ZPMS), je edini splošni telefon za mlade, kjer lahko dobijo odgovore o čemer koli. Vendar se dva glavna razpisa, ki zagotavljata denar za delovanje telefona ter za strokovno usposobljenost prostovoljcev (brezplačnost klica za klicatelje v obliki donacije zagotavlja Telekom), ob koncu letošnjega leta končujeta. Nadaljnje delovanje telefona je odvisno od uspeha na naslednjih razpisih, za katera pa na ZPMS rezultate pričakujejo šele februarja in marca prihodnje leto.

Glavna vira financiranja za telefon sta po besedah Zdenke Švaljek iz ZPMS razpis za področje socialnega varstva, ki ga pripravijo na ministrstvu za delo, in razpis za varno rabo spleta, ki ga pripravlja evropska komisija. Čeprav računajo na uspeh pri obeh, bo telefon nekaj mesecev brez rednih prilivov. Da njegovega delovanja ne bi ogrozili, bodo čim več stroškov, denimo za izobraževanje svetovalcev, imajo jih okoli 120, skušali premakniti v sredino prihodnjega leta.

Pokliče vse več dečkov

Da je telefon TOM za mlade pomemben sogovornik v stiski in naslovnik za številna vprašanja, dokazujejo tudi številke. Lani je nanj poklicalo 24.782 otrok; 6491 klicev se je nadaljevalo s svetovalnim razgovorom. »Mladi večkrat pokličejo, se oglasijo ali odložijo, včasih spregovorijo le par besed ali pa se »zafrkavajo« in nato odložijo. Vendar ti klici pogosto pomenijo le preverjanje, kaj se bo zgodilo na drugi strani žice, kakšen bo odziv, ali je varno spregovoriti in zaupati svojo zgodbo,« pravijo na ZPMS. Letos bo, kot vse kaže, klicev še več. V prvi polovici leta so jih zabeležili 15.916, od tega se jih je 4766 nadaljevalo s svetovalnim razgovorom. Tudi po spletu so lani prejeli 471 vprašanj, do konca junija letos 205. Lani so opravili 375 klepetov po spletu, letos že 215. Če so se nanje v preteklosti pogosteje obračala dekleta, v zadnjih dveh letih prednjačijo dečki.

Svetovalci so brez tabujev

Za mlade je takšen telefon zelo pomemben, saj po njem zelo hitro dobijo odgovore na vprašanja, ki se jim porajajo med odraščanjem, pravi predsednik Nacionalne mreže TOM dr. Albert Mrgole. Starši namreč za mnoga vprašanja niso najboljši naslov – včasih so obremenjeni z delom, drugič jih omejujejo tabuji. V nasprotju z njimi pa imajo telefonski svetovalci mnogo informacij o vseh temah, ali pa vsaj vedo, kje jih mladi lahko dobijo.

Najpogostejše vsebine klicev na telefon TOM so tesno povezane z odraščanjem, pravijo v ZPMS. Mednje sodijo ljubezen, telesni razvoj in spolnost, vrstniki, družina in šola, sledijo jim telesne težave, psihološke težave, odvisnost in zlorabe. Najmanjkrat se pogovarjajo o samomorih in socialni stiski.