Moratorij za uporabo zloglasnih prevoznic za les (dokumentov, ki morajo spremljati vsak prevoz lesa), ki jih je kmetijski minister Dejan Židan uvedel avgusta 2013, da bi zajezil tihotapljenje z lesom in zagotovil njegovo sledljivost, želi vlada podaljšati do konca prihodnjega leta, opozicijska SDS pa do konca aprila 2017. Prva odložitev obveznosti uporabe prevoznic na 1. maj 2015 je bila uzakonjena po lanskem žledolomu. Če bo osnutek novele zakona o gozdovih državni zbor potrdil v obliki, v kakršni ga je včeraj sprejela vlada, pa bodo ostale prevoznice v mirovanju do konca prihodnjega leta. Toda vlado je včeraj prehitela opozicijska SDS, ki je vložila svoj osnutek: predlaga, naj ostanejo prevoznice zamrznjene do 30. aprila 2017.

Strokovnjaki so se ušteli

Glavni namen uvedbe moratorija za uporabo prevoznic je bil olajšati in pospešiti spravilo v žledu poškodovanega lesa. V Državljanski listi, ki je bila ob uzakonjanju moratorija marca lani koalicijska stranka, so menili, da bi moral glede na velikansko škodo, ki jo je povzročil žled, moratorij trajati najmanj tri leta, vendar je minister Židan vztrajal pri krajšem času. »Po mnenju strokovnjakov bodo najnujnejša opravila v gozdovih trajala od tri do šest mesecev,« je dejal. Ker pa so se strokovnjaki ušteli, bodo poslanke in poslanci zaradi prevoznic v poldrugem letu že tretjič spreminjali zakon o gozdovih.

»Ker je bilo v letu 2014 izvedene le 35 odstotkov predvidene sanitarne sečnje po žledu, je nujno treba tudi v prihodnje omogočiti čim hitrejšo odpravo posledic žledoloma ter s tem preprečiti širjenje bolezni in škodljivcev gozdnega drevja,« piše v obrazložitvi predloga vladne novele. Lastniki gozdov so zadovoljni. »To je dobra rešitev. Za zdaj. Lastniki namreč prevoznicam, ki bi nas dodatno obremenjevale, nasprotujemo. Kot že ime pove, so prevoznice stvar prevoznika, ne kmeta. Takšne ureditve nima nobena druga evropska država, čeprav za vse velja ista evropska direktiva,« poudarja Veronika Valentar, strokovna tajnica Zveze lastnikov gozdov Slovenije.

Z lesom se trguje levo in desno

Po veljavnem zakonu bi morala prevoznica spremljati ves les, naložen na vozila – razen če ga je manj kot šest kubičnih metrov in ga lastnik prevaža za lastne potrebe. Na njej morajo biti vpisani osebno ime ali podjetje lastnika gozda, številka dovoljenja za posek dreves, podatki o pošiljatelju, prejemniku in prevozniku lesa, datumu nakladanja in še mnogi drugi podatki. Tako naj bi torej nadzorovali količine v Sloveniji posekanega lesa. Ker jih do konca prihodnjega leta ne bo treba uporabljati, Rafael Vončina, predsednik uprave Soškega gozdnega gospodarstva Tolmin, meni, da s tem legaliziramo črne prevoze lesa, s katerim se »trguje levo in desno«. Zato so se po njegovem odločili, da bodo prevoznice še malce pustili v mirovanju.