Zaradi petkovih 20-kilometrskih zastojev, ki so zaradi obnovitvenih del med Postojno in Uncem nastali na primorski avtocesti in naj bi se ponavljali vsak konec tedna do konca oktobra, se poleg voznikov osebnih avtomobilov razburjajo tudi avtoprevozniki. Predsednik sekcije za promet pri Obrtni zbornici Slovenije Andrej Klobasa poudarja, da so Darsovi razlogi za nedelo v nočnem času povsem iz trte izviti in da pri tem le izkoriščajo monopol.

Da je obnavljanje poškodovanih avtocestnih vozišč, sploh tistih, ki predstavljajo glavno prometno žilo, v tujini redna praksa, poudarja tudi predstojnik Prometnotehniškega inštituta pri Fakulteti za gradbeništvo in geodezijo dr. Peter Lipar. »Kakšnih zares preciznih del morda res ne morejo opravljati pod reflektorji, ampak to, kar zdaj delajo na odseku med Postojno in Uncem, bi brez težav delali tudi ponoči, kar neuradno tudi sami priznavajo,« je povedal dr. Lipar. Dodal je, da je tudi v tujini nočno delo dražje, a to upravljalci vzamejo v zakup.

Pri Darsu nam včeraj niso odgovorili, za koliko bi se zvišali stroški ob nočnem delu, po neuradnih informacijah pa bi delo v treh izmenah projekt obnove podražilo za 20 do 30 odstotkov. »Višji so stroški ure zavarovanja gradbišča, treba je zagotoviti dodatno varnost, razsvetljavo in plačati delo po nočni tarifi. Vse to seveda stane, toda glede na to, da gre za najbolj obremenjen avtocestni odsek v državi, bi morali pri Darsu to zagotoviti, saj je gospodarska in druga škoda, ki nastaja zaradi kolon, še bistveno večja od stroškov nočnega gradbišča,« je prepričan nekdanji direktor podjetja, ki se ukvarja z gradnjo cest. Opozoril je tudi na to, da na javnem razpisu verjetno nočna dela niso bila zahtevana, zato bi moral zdaj Dars skleniti aneks, s čimer pa bi ga lahko izvajalec dodatno finančno izsiljeval.

»Povsod v srednjeevropskih državah, s katerimi se tako radi primerjamo, na avtocestah delajo ponoči in skoraj nikoli podnevi. Če že, potem na avtocestah po Nemčiji delajo 24 ur na dan, torej v treh izmenah. Na gradbišče pripeljejo dovolj ljudi, ki delajo dobro in hitro,« je svoje izkušnje iz Avstrije in Nemčije pojasnil Andrej Klobasa.

Varnost uporabnikov

Spomnimo, pri Darsu se za nočno nedelo izgovarjajo na varnost uporabnikov in delavcev, nezmožnost osvetlitve celotnega gradbišča, hrup, ki naj bi motil sen okoliških prebivalcev (prav odsek med Uncem in Postojno so nedavno opremili s protihrupno zaščito), in na kakovost izvedenih del. A v sekciji za promet pri slovenski obrtni zbornici opozarjajo na ogromno gospodarsko škodo, ki nastaja zaradi cestnih infarktov, zato menijo, da bi moral Dars kljub višjim stroškom zagotoviti delo v treh izmenah. »Dars vsak dan prejme od 800.000 do 900.000 evrov gotovine samo od tujih prevoznikov. Zakaj za vraga jim je problem ponoči osvetliti gradbišče, saj pri milijonskem poslu to pomeni le nekaj tisoč evrov? Pa saj se tudi nogometne tekme igrajo ponoči, torej ob umetni svetlobi, pri čemer je treba osvetliti ves stadion,« se v imenu avtoprevoznikov huduje Klobasa, ki na novega infrastrukturnega ministra dr. Petra Gašperšiča apelira, naj nemudoma sprejme pravilnik, ki bo Darsu v nočnem času dovoljeval opravljati tudi redna vzdrževalna dela.

Iz Unca nazaj v Postojno in potem naprej do Ljubljane

Ker je zaradi obnovitvenih del zaprt tudi avtocestni priključek v Uncu v smeri proti Ljubljani, so v Sekciji za promet pri Obrtni zbornici Slovenije Darsu že pred petkovim cestnim infarktom predlagali, da bi avtoprevoznike iz Unca, Rakeka in Cerknice preusmerili na staro cesto čez Planino do Logatca. Za to bi potrebovali soglasje Direkcije RS za ceste. »Zdaj morajo nazaj do Postojne in šele tam na avtocesto za Ljubljano, s čimer izgubljajo čas in povzročajo še dodatne zastoje. Čez Planino, kjer je tovorni promet včasih že potekal, je cesta dobra, ni naselij, manjša težava je le most, prek katerega je urejen enosmerni promet. A teh 200 kamionov na dan, ki gredo v Ljubljano, bi že prenesel,« je povedal sekretar sekcije Bojan Pečan in dodal, da so jim na Darsu obljubili, da bodo z direkcijo za ceste predlog preučili, a do zdaj odgovora še niso prejeli.

Vanja Alič