Če bi se državljani pred volitvami osredotočili zgolj na slogane strank, se za prihodnost države ne bi smeli bati. Po tem, kar nam pred julijskim glasovanjem ponujajo strankarske centrale, bo tudi tokratna ponudba očitno nadpovprečna: volilce bodo namreč s plakatov pozdravljali enotni, delavni, odgovorni, dostojanstveni, modri, zaupljivi in pošteni politiki. A kot je že poudarjal starosta slovenske komunikologije France Vreg, v ospredju političnega marketinga so osebnost kandidata in gesla, strankarska doktrina in program pa sta drugotnega pomena in stojita v ozadju.

Slogan za neodločni del volilnega telesa

»Po definiciji je slogan akcijski prevod vizije oziroma obljube blagovne znamke. V primeru političnih strank bi moralo biti enako, saj naj bi volilni slogani povzemali in simbolizirali obljube programov in kandidatov, s pomočjo katerih bi jih potencialni volilci laže prepoznavali in razumeli,« poudarja izvršni kreativni direktor agencije Luna TBWA Janez Rakušček. Volilni slogan naj bi bil torej po njegovih besedah usmerjen navzven, predvsem k omahujočim in neodločnim delom volilnega telesa, ki s pomočjo kratkega gesla mnogo lažje razvrščajo politične ponudbe v svojem »nakupovalnem seznamu« – »kar je še posebej pomembno pri velikem številu neopredeljenih«.

Večina strank je že razkrila slogane, s katerimi bo nagovarjala volilce pred tokratnimi volitvami, skrivnostni ostajajo zgolj v Državljanski listi in Zavezništvu Alenke Bratušek. Nova Slovenija bo na primer ponujala »Odgovor za prihodnost«, torej slogan, ki ga je izpostavila že na svojem zadnjem kongresu. Glavni tajnik NSi Robert Ilc nam je pojasnil, da je tokratni slogan plod lastnega razmisleka in da si pri tem niso pomagali z agencijami. »Po kongresu smo pripravljali konference, na katerih smo iskali različne odgovore za prihodnost. Program stranke nosi naslov Odgovori za prihodnost, ljudje pa so odgovorni za prihodnost. Nismo želeli zamenjati zgodbe,« poudarja Ilc.

»Dolga, abstraktna in nejasna sporočila«

Malce bolj presenetljiv slogan so tokrat izbrali v Pozitivni Sloveniji (PS), še posebej zato, ker jo vodi Zoran Janković. »Politične kampanje pogosto vsebujejo dolga, abstraktna in nejasna sporočila. Zato niso razumljiva volilcem. Kampanja PS bazira na eni besedi – Pošteno, ki se navezuje na vse segmente družbe. Vse obljube v kampanji bodo poštene in imajo jasen plan, navezujejo se na program stranke, predvsem pa se jih da realizirati. Torej, pošteno bomo povedali, kaj lahko obljubimo in realiziramo,« so nam pojasnili v PS. V tako imenovanem socialdemokratskem bloku za vse generacije bodo tokrat predvsem vračali: prvak DeSUS Karl Erjavec bo ljudem vrnil dostojanstvo, Dejan Židan (SD) pa bo Sloveniji vrnil prihodnost z dejanji.

Po besedah Janeza Rakuščka najdemo v slovenskem predvolilnem prostoru kar nekaj kuriozumov, ki morda razkrivajo več, kot bi si njihovi avtorji želeli. Tako se kar nekaj strankarskih sloganov pravzaprav nanaša na stranko samo, kot da bi z njimi hoteli prepričevati dvomljivce v lastnih vrstah. »Pri tem močno izstopata slogana SDS in PS: prvi poziva k enotnosti in tako namesto akcijskega koncentrata političnih stališč pravzaprav izraža strah pred negotovostjo, ki so jo prinesle težave njenega predsednika s sodišči. Drugi pa vehementno trdi tisto, o čemer dvomi zajeten del volilnega telesa – in očitno tudi del stranke same, sicer strankin propagandni aparat tega ne bi obešal na veliki zvon,« meni Rakušček.

Najbolj odkrito je geslo Združene levice

Notranje probleme v svojem bistvu po njegovem mnenju izraža tudi slogan SD, ki obljublja dejanja – kot da bi se hoteli opravičiti za Lukšičevo destruktivno pasivnost in obljubiti, da bo odslej vse drugače. »Preostali slogani so dovolj predvidljivi in splošni, saj uporabljajo preverjene pojme zaupanja, prihodnosti in dostojanstva, ki bi jih lahko pripisali kateri koli stranki. Še najbolj odkrito je geslo Združene levice, ki naravnost pove, za kaj gre, vprašanja pa vzbuja Stranka Mira Cerarja; ta si je nadela precej nedoločljiv slogan, ki pa očitno ustreza njenemu enigmatičnemu programu,« še dodaja Rakušček.

Dejanu Verčiču s katedre za tržno komuniciranje in odnose z javnostmi na ljubljanski fakulteti za družbene vede se ob tokratnem pogledu na slogane zdi, da se udeleženci volitev šalijo: »Janša združuje, Janković je pošten, Erjavec dostojanstven, Židan se vrača v prihodnost...«