Na dan prihajajo nove informacije o spornih poslih, ki so maja letos s položaja odnesli dolgoletnega direktorja Splošne bolnišnice Jesenice Igorja Horvata. Gre (tudi) za projekt postavitve garažne hiše s heliportom, pri katerem je neznano kam izginilo skoraj pet milijonov evrov.

Čeprav si je zasebno projektno podjetje Avioprojekt za gradnjo objekta na ključ izposodilo pri Hypu Leasingu več kot sedem milijonov evrov, je zanj dejansko plačalo le 2,4 milijona evrov. To so ključne ugotovitve pregleda, ki je bil narejen na podlagi pričevanja podizvajalcev in dobaviteljev pri projektu. Kam se je stekla razlika glede na to, da je Avioprojekt brezplačno prišel do 30-letne koncesije, ni znano. Iz izpiskov transakcijskih računov Avioprojekta je razvidno, da so si najmanj pol milijona evrov nepovratno izposodili partnerji pri projektu.

Prste je imela vmes tudi politika

V ospredju zgodbe sta zagotovo celjski nepremičninski mogotec Aleksander Jančar, znan po nedavnem »sovražnem« prevzemu Hotela Štorman, in lastnik družbe Pluton Gradnje Zvone Petek, ki se po neslavnem propadu tega gradbinca otepa rubežnikov. Vplivna Celjana sta vlekla vse niti v Avioprojektu, dokler ni ta zabredel v hude finančne težave, ki so se z visokimi odpisi in kar 7,6-milijonsko luknjo končale lani. Nazadnje je bilo podjetje za pičlih 5000 evrov prodano novemu vlagatelju, ki bo poskušal sanirati visoko izgubo iz poslovanja.

Pri vsem tem je imela prste vmes tudi politika. O sporni pogodbi med jeseniško bolnišnico in zasebniki, ki je tem omogočila pridobitev več kot 7-milijonskega posojila, je bil že septembra 2011 obveščen takratni minister za zdravje Dorjan Marušič v Pahorjevi vladi, a ta ni ukrepala. Še več, takratni svet zavoda, v katerem imajo večino predstavniki vlade, je Horvata vnovič potrdil za direktorja, po polletnem obotavljanju zdravstvenega ministra Marušiča pa je soglasje dala tudi vlada. Dodajmo, da je bil omenjeni Petek prav v tem času, natančneje januarja 2011, poseben gost akcije takratne notranje ministrice Katarine Kresal in pravosodnega ministra Aleša Zalarja »Le varna smuka je užitek« v Kranjski Gori, kjer je kot invalid s protezo govoril o varnosti na smučiščih za invalide.

Vse te posle, ki so se več let dogajali v neposredni bližini Splošne bolnišnice Jesenice, je v torek popoldne za zaprtimi vrati pregledoval svet javnega zavoda, ki ga vodi Dušan Krajnik. Prav ta je spomladi razrešil direktorja Igorja Horvata in namesto njega imenoval Janeza Poklukarja.

Do zdaj ni bilo natančno znano, kaj so člani sveta očitali Horvatu, uradno je šlo za »malomarnost«, vendar o konkretnih zadevah niso želeli govoriti. Sedaj je že bolj jasno, da je šlo (tudi) za posel z garažo, kjer je bil Horvat le eden od vpletenih. Krajnik je potrdil, da so obravnavali ta sporni posel in da so o njem obvestili predsednika vlade, ministrstvo za zdravje, protikorupcijsko komisijo in kranjske kriminaliste. Predstavnik slednjih, Bojan Kos, je včeraj potrdil, da že »preverjajo sume posameznih nepravilnosti pri poslovanju (bolnišnice Jesenice, op. p.), o ugotovitvah pa bodo obveščali pristojno državno tožilstvo«.

Večmilijonski projekt izgradnje garažne hiše, ki sta se ga pod pokroviteljstvom jeseniške bolnišnice lotila Aleksander Jančar in Zvone Petek, se je uradno začel že pred šestimi leti. Natančneje januarja 2008, ko je Horvat mariborskemu podjetju Konstruktor VGR za 30 let podelil stavbno pravico za zemljišča, na katerih bi zrasel objekt s heliportom. Konstruktor so izbrali prek javnega razpisa in je izpolnjeval pogoje. Sočasno pa so stavbno pravico podelili naprej podjetju Avioprojekt, ki ga je z namenom gradnje garažne hiše ustanovil Jančar. Avioprojekt zanimivo ni izpolnjeval pogojev razpisa. Z dodelitvijo dragocene stavbne pravice pa se je zgodba šele komaj začela.

Brez sledu za milijoni evrov

Jančar je Avioprojekt tik pred začetkom gradbenih del marca 2010 prepustil Petku, ta pa je posest nad stavbno pravico izkoristil za pridobitev več kot sedmih milijonov evrov od Hypo Leasinga. Vrednost finančnega lizinga po sistemu »prodaj in najemi« je znašala kar 11,1 milijona evrov, ki bi jih Avioprojekt moral vrniti v 120 mesečnih obrokih po 53.500 evrov. Sklenjena je bila tudi pogodba med Hypom, jeseniško bolnišnico in Avioprojektom o upravljanju vseh parkirnih površin v krogu bolnišnice, ki so bile izvzete iz stavbne pravice.

Kljub zamudi je Avioprojekt zgradil garažno hišo in ob obilici težav tudi heliport. Toda nedolgo zatem, v začetku lanskega leta, je projektno podjetje tako kot preostanek Petkovega propadajočega gradbenega imperija končalo v rokah slamnatih podjetij in naposled v stečaju. Ko je po Avioprojektu začela brskati stečajna upraviteljica lastnika, podjetja Ker 12, pa je zaman iskala sledi za milijoni evrov, domnevno porabljenih za gradnjo objektov. Nekaj denarja je bilo res vrnjenega Hypo Leasingu, še vedno pa je ostalo za kar devet milijonov evrov obveznosti. Poročilo je marca letos napisalo novo vodstvo, ki je ugotovilo, da je Avioprojekt dajal številna posojila podjetjem, ki sta jih tako ali drugače obvladovala Petek in Jančar (JVG, Oberon, Pluton Gradnje, Erida, GT nepremičnine in Maksimilijan).

Razpuščeno poslovanje Avioprojekta

Vse to je pod vprašaj postavilo tudi prihodnost garažne hiše, ki večino prihodkov ustvari z najemninami za parkirne prostore, ki jih plačujejo zaposleni v bolnišnici. Mesečno dobi le 20.000 evrov prihodkov, medtem ko bi Avioprojekt moral Hypo Leasingu še vedno plačevati po dobrih 53.000 evrov na mesec. Zdaj bo njegovo poslovanje poskušalo stabilizirati podjetje Proppet, ki ga vodi Lidija Bukovnik. Ta je Avioprojekt maja letos kupila iz stečajne mase, zanj pa plačala pet tisoč evrov. Njen pravni zastopnik Tomaž Avsenik je včeraj priznal, da je bilo poslovanje prej zelo razpuščeno, izpostavil je tudi slabo vodenje in nejasno lastništvo. Čeprav je Hypo Leasing grozil s prekinitvijo lizinške pogodbe, je Avsenik optimističen. Zadeve se bodo razjasnile v drugi polovici prihodnjega leta, je povedal.

Da so novi lastniki garažne hiše »poprijeli za delo«, nam je potrdil tudi novi direktor bolnišnice Janez Poklukar. Tako je Avioprojekt od njih že zahteval plačilo najemnine za parkirišče, kjer je zdaj postavljena vojaška bolnišnica Role, ki jo potrebujejo v času gradnje nove urgence. Ta najemnina naj bi bila 4500 evrov na mesec, prejšnji teden so dobili izvršbo za 22.500 evrov. Poklukar pravi, da tega ne bodo plačevali, se pa boji, da bodo zahtevali najemnino tudi za heliport, ki pa ga zdaj, spet zaradi gradnje urgence, ki ovira pristajanje helikopterjev, ne uporabljajo.