Po Stanovnikovem mnenju se je v javnosti ustvaril napačen vtis, da je škof Rožman rehabilitiran, kar ne drži, saj se je razveljavitev nanašala na procesne napake, "ki jih je po 60 letih zares težko ugotavljati". Ker zato obstoji nevarnost, da napačno tolmačenje postane nov stereotip, in ker v spravo lahko vodi le resnica, so se na to odzvali z zbornikom.

Eseje, ki tematizirajo Rožmanovo delovanje ali njegov čas, so prispevali dr. Janko Pleterski, dr. Ljubo Bavcon, dr. Spomenka Hribar, Janez Kos in dr. Marjan Žnidarič, glavna vrednost zbornika pa so, kot je včeraj poudaril dr. Pleterski, zbrani arhivski in drugi dokumenti, ki so bili doslej dostopni v vrsti del o Rožmanu, zdaj pa so zbrani v eni knjigi. Tako si lahko vsak bralec na njihovi podlagi sodbo o Rožmanu oblikuje sam.

Svojevrstno naključje, ki morda tudi ni naključje, pa je včeraj hotelo, da je predstavitev zbornika sovpadla s skupno izjavo udeležencev IV. foruma za dialog med vero in kulturo (izjavo objavljamo na 22. strani v rubriki debate), ki je konec minulega tedna potekal v Lovranu pri Opatiji. Ključni del te izjave je vsebinsko prelomen odlomek iz doslej širši javnosti neznanega pastirskega pisma, ki ga je škof Vovk napisal duhovnikom za novo leto 1946; v Lovranu ga je udeležencem predstavil zgodovinar Martin France Dolinar. Kot je včeraj dejal dr. Stanovnik, dokumenti v zborniku uokvirjajo in potrjujejo tisto, kar piše v tem tudi za Stanovnika pretresljivem pastirskem pismu. Predsednik ZZB je med drugim izpostavil Vovkovo jasno obsodbo tistih, ki so v imenu vere morili brez sodnega postopka, pri čemer so jih bodrili in njihovo početje opravičevali tudi nekateri duhovniki, ter Vovkovo priznanje, da je bila razlaga papeževih besed, na katere so se sklicevali zagovorniki tega početja, neosnovana. Kot je dejal, takšnih besed ni doslej javno izrekel še noben cerkveni dostojanstvenik.

V zvezi z Vovkovo trditvijo o neosnovanosti sklicevanja na besede Pija XI. oziroma na njegovo okrožnico Divini Redemptoris, v kateri je kristjanom prepovedal sodelovanje s komunisti, je spomnil na pri nas prezrto stališče Vatikana med drugo vojno o sodelovanju s komunisti. Pij XII. je namreč na pobudo ameriškega predsednika Roosvelta prek ameriškega kardinala dal dovolj jasno vedeti, da prepoved sodelovanja s komunisti ne velja več, ker je nacizem pač hujše zlo. Stanovnik je vnovič obžaloval barbarski obračun s škofom Vovkom, ki so ga leta 1952 v Novem mestu polili z bencinom in zažgali.

Dr. Ljubo Bavcon je med drugim povedal, da se je za sodelovanje pri zborniku odločil, ker so tri zahteve za obnovo postopka in ena zahteva za varstvo zakonitosti dokaz, da je šlo za načrten scenarij za rehabilitacijo oborožene kolaboracije in nacionalnega izdajstva. "Temu pa se je vredno upreti. Dokler bomo sami sebe razglašali za genociden narod in za izdajalce, bodo Napolitano in podobni to zlorabljali. Treba pa je vedeti: italijanski apetiti ne bodo nikoli izginili."