iWeare je »znanstvena fantastika«

Novakova je študentka Akademije za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO) ter Naravoslovnotehniške fakultete (NTF). Sama ima rada predvsem multidisciplinaren pogled na stvari, tudi na oblikovanje. Kot namreč pravi, se da na stvari pogledati bolj na široko, z več perspektiv. Delo znotraj multidisciplinarne skupine je Novakova spoznala tudi avgusta letos na poletni mednarodni šoli Urban IxD v Splitu, kjer je bilo v ospredju oblikovanje interakcij v urbanem okolju. Skupina, v kateri je delovala, se je usmerila v veliko količino nepomembnih podatkov in na to, kako to vpliva na naše življenje. Razvili so koncept iWeare, pri katerem gre za oblikovalsko znanstveno fantastiko oziroma »design fiction«.

Vsak izum spremeni nas in naše okolje

Pri »design fictionu« gre za to, da z uporabo že obstoječe tehnologije narediš prototip fikcijskega koncepta. Takoj, ko stvar narediš otipljivo, čeprav je fikcijska, postane veliko bolj realna. »V našem primeru je koncept prevelika uporaba telefonov, preveliko zanašanje na tehnologijo, in to, koliko nepomembnih digitalnih informacij imamo v življenju,« pojasnjuje oblikovalka in še dodaja, da gre pri iWeare za majico, računalnik, ki ga lahko oblečeš, deluje pa na istem principu kot danes delujejo pametni telefoni. Kot pravi Novakova so raziskavo temeljili na primerih, ki jih že razvijajo v uporabni smeri. »Vse to se nam je sicer zdelo izjemno zanimivo, vendar smo se pri tem vprašali, kaj se zgodi, ko stvar postane realna. Kako to vpliva na nas, na naše obnašanje. Vprašali smo se tudi, kako bi to vplivalo na okolje, v katerem živimo,« pojasnjuje. S projektom so hoteli pokazati, da se moramo ob vsaki novi tehnologiji oziroma izumu, najprej vprašati, kako bo spremenil naše obnašanje, okolje in ali je to sploh tisto, kar si želimo.

Idejam ni konca

Novakova pa se sicer ukvarja tudi s številnimi drugimi projekti, med drugim z igrami in strategijami. Želi delovati na čim več različnih področjih. Projekt, ki ga že dalj časa dela in se ji zdi zelo zanimiv, je Brainblender. Gre za igro, ki spodbuja nepričakovano razvijanje idej. Eden od projektov, ki jih želi v Sloveniji predstaviti, je tudi Sloways Express oziroma v slovenščini Sloven'c expres, ki so se ga lotili letos na ALUO Design Talks. Gre za projekt, kako bi z minimalnimi finančnimi sredstvi in s tem, da generalno ne prestrukturiramo infrastrukture, izboljšali razumevanje javnega prometa, preko tega pa tudi uporabo in samo kvaliteto javnega prevoza. Projekt nameravajo predstaviti tudi na ministrstvu za promet.

Tudi v Sloveniji je prihodnost

Prav zaradi svoje ambicioznosti in zato, ker se ji zdi, da se v Sloveniji premalo govori o mladih, ki so uspešni in preveč samo o njihovih problemih, se je odločila, da se predstavi na TEDx. »Dejstvo je, da nas je kar nekaj mladih, ki delamo zanimive stvari, ampak se mogoče preveč govori o problemih in premalo o dobrih stvareh. In potem je tudi mentaliteta in vzdušje tako, kot da se nič ne da narediti,« je prepričana. Kot pravi, se ji zdi, da je problem mladih v Sloveniji predvsem to, da jih ne cenijo dovolj in zato odhajajo v tujino. Sama je sicer še vedno optimistka in ostaja v Sloveniji, saj upa, da se bo našla neka nova pot. Meni, da če nam uspe motivirati mlade, da bodo res delali tisto, kar jih veseli, hkrati pa bodo imeli s tem možnost tudi kaj zaslužiti, smo na dobri poti, da nam uspe. Hkrati pa poudarja, da če veliko delaš, ti bo na koncu vedno uspelo. »Če si priden in učinkovit, ni važno kje si, boš uspel,« zaključuje.