Iskrivega in pretežno nasmejanega Irca z več kot tridesetletnimi izkušnjami in avtorja več kot tisoč strokovnih člankov s področja upravljanja človeških virov, trženja in prodaje med drugim odlikujeta izjemna odprtost in pronicljivost v komunikaciji, za kateri Deiric McCann zatrjuje, da sta ključ do uspeha vsake organizacije.

Kakšen je karizmatični vodja?

Moj odgovor je zelo preprost, in sicer zato, ker ga bom dal s stališča zaposlenega: karizmatični vodja je tisti, ki v meni vzbudi željo in akcijo, da prispevam po svojih najboljših močeh. V zaupanju in prepričanju, da bo moja zavzetost prispevala k napredku na moji karierni poti, k uspehu mojega vodje in seveda uspehu podjetja.

Lahko naštejete nekaj podjetnikov, vodij, ki so za vas sinonim karizmatičnega vodje?

Vedno rad izpostavim Richarda Bransona iz Virgina, Michaela Della iz Dell Computing, Larryja Ellisona iz Oracla, Johna Chambersa iz Cisco Systems in žal preminulega Steva Jobsa iz Appla.

V svetu, kjer je konkurenca neizprosna, pričakovanja kupcev visoka, pritiski na cene in dobavne roke izjemni, se morajo podjetja nenehno prilagajati. Kako dosegati, da bodo sodelavci ves čas visoko zavzeti?

Zavzetost zaposlenih je ključ do uspeha! Če vodjem uspe sodelavce vpeti v delo organizacije na pravi način, bodo dali srce in dušo za uresničitev vizije podjetja in bodo maksimalno pomagali organizaciji, da doseže skupaj zastavljene cilje. Vse raziskave kažejo, da ima to izjemen vpliv na rezultate poslovanja podjetja. V raziskavi, ki je zajela več kot 90.000 zaposlenih v podjetjih iz 18 držav, so podjetja z visoko zavzetimi zaposlenimi dosegala v povprečju 51 odstotkov višje prihodke od podjetij z nezavzetimi zaposlenimi, njihove delnice pa so v povprečju dosegale 39 odstotkov višje vrednosti. Naša raziskava je pokazala, da so ljudje visoko motivirani in zavzeti, ko imajo vodjo, ki ima jasno in ambiciozno vizijo, ki jo zna tudi jasno predstaviti in izpeljati, ki si vzamejo čas, da sodelavcem pokažejo, kakšne koristi bodo imeli oni sami, če bodo vodjo podprli pri uresničevanju vizije, podjetje pa pri doseganju ciljev. Podrejeni so zavzeti, če se njihov vodja dovolj ukvarja z njihovimi dvomi in strahovi ter jim jih pomaga razblinjati in če jih iskreno podpira pri tem, da so najboljši – tako strokovno kot osebnostno. Ljudi dejansko motivira občutek, da s svojim prispevkom podjetju pridobijo prav toliko kot njihovi vodje, uprava in lastniki.

Če ostaneva v kontekstu zaostrenih gospodarskih razmer, je torej za uspeh podjetja zaslužen karizmatični vodja...

Poglejte v katero koli svetovno uspešno podjetje. Kaj jim je skupnega? Njihovi izjemni ljudje! Presežni uspehi temeljijo na sposobnosti vodij, da spodbudijo svoje sodelavce, da so zavzeti bolj kot njihova konkurenca. Zato je karizma tako zelo pomembna pri vodji! Visoka zavzetost zaposlenih je pomembna konkurenčna prednost.

Karizma je torej bistveno več od zunanjega šarma...

No, nekoliko šarmerski pristop ne more škoditi, kajne? A ko pobrskate globlje pod površino, vidite, da je karizma preplet vedenj vodje, ki spodbudijo oblikovanje in obstoj takega delovnega okolja, v katerem ljudje tako čustveno kot strokovno sledijo ciljem podjetja. Karizmatični vodja spodbuja sodelavce k energičnemu in pozitivnemu vedenju, da dajo od sebe res najboljše in celo več, kot so sami mislili, da so sposobni doseči, predvsem pa skrbi za to, da sodelavci vedo, da ima njihovo prizadevanje pravi smisel.

Se morebiti v neuspehu podjetij, ki jih je v slab položaj v določeni meri potisnila tudi kriza, skriva dejstvo, da nimajo pravih ljudi na pravih mestih?

Če ima podjetje kakovostne produkte in trg, pa vseeno ni uspešno, je odgovor, da je to povezano z njihovimi ljudmi. Bodisi da so na vodilna mesta postavili napačne ljudi, kar je glede na orodja in metode, ki nam omogočajo prepoznavati ključne kadre, povsem nedopustno, bodisi da ključne kadre vodijo ljudje, ki jih niso sposobni motivirati in jih voditi k uspehu. Ne pozabimo, tako kot uporabnik »glasuje z nogami«, saj izdelka ne kupi in gre iz trgovine, tako lahko začnejo odhajati tudi odlični kadri.

Bi pritrdili, da se karizmatični vodja še kako zaveda pomena besede hvala in spoštovanja sodelavcev takih, kot so, da ga pravzaprav prav to dela močnega?

Popolnoma se strinjam. Samo samozavesten in osebnostno trden vodja z jasno vizijo in načrtom za prihodnost je lahko dovolj velik, da pokaže spoštovanje in vrednost ljudem, s katerimi dela ali oni delajo zanj. S formalnim podajanjem jasnih povratnih informacij ali pa s samo preprostim stavkom »hvala ti« lahko vodja podžge sodelavce k še večji zavzetosti in doseže premike, ki si jih ne bi niti mislili. Boljši rezultati sodelavcev pa hkrati delujejo tudi tako, da je njihov vodja še bolj samozavesten in še bolj zavzet. S čimer jim hkrati daje odličen zgled. Če torej želite biti dober vodja, pa ne veste, kako, začnite s »hvala ti«, »dobro narejeno«, »moram ti povedati, da...«.

Če razumem prav, torej karizma ni nekaj, kar nosimo v svojem genskem zapisu...

(Smeh.) Za vodje, ki želijo motivirati sodelavce in z njimi doseči najboljše rezultate, imam dobro novico: ljudje se odzivajo na vaše vedenje in ne na vaš DNK. Če imate z ljudmi odnos, v katerem odkrito kažete, da jih spoštujete, in se zavedate njihove vrednosti za kolektiv, če se zanimate za njihove skrbi in težave ter jim jih pomagate reševati, če jim pomagate ohranjati dostojanstvo, potem bo te ljudi privlačilo k vam in podprli vas bodo pri doseganju ciljev. Karizmatičnega vodenja se torej lahko naučimo. Pomembno je le, da primerno ravnamo, da smo odkriti in avtentični, torej se ne prenarejamo. To bo spodbujalo zavzetost vaših ljudi. DNK torej ni pomemben, če je vaš namen dovolj jasen in trden.

Ali je lahko vodja, ki je bil v nekem podjetju zelo uspešen in so ga imeli ljudje radi prav zaradi njegove karizme, uspešen tudi v katerem koli drugem kolektivu oziroma organizaciji?

Nekdo, ki se je naučil, kako iz ljudi izvabiti najboljše, ki zna ljudem povedati, da so za podjetje pomembni in da jim je pripravljen pomagati, da dosežejo karierne in osebne cilje, je lahko uspešen praktično v vsakem drugem podjetju. Zato ker se zaveda, da mora svoje vedenje prilagoditi drugi delovni sredini. Vsekakor pa se mora vodja zavedati, da lahko svojo karizmo zgradi samo na zelo trdnih temeljih, to pa je zaupanje sodelavcev. Tega bo dobil le, če bo dokazal, da ga je vreden.

Je avtokratski vodja torej sploh lahko karizmatični vodja?

Po definiciji avtokratski način vodenja ni značilen za ljudi, ki imajo visoko razvito empatijo za okolico, kar je značilnost karizmatičnih vodij. Kar pa še ne pomeni, da so karizmatični vodje premehki in ne znajo biti odločni. Nasprotno. Zavedajo se, da je v določenih okoliščinah treba povzdigniti glas in biti bolj avtokratski, sploh če to zahtevajo nestabilne razmere v podjetju in je treba ekipo spet utiriti v smeri proti uspehu. A pomembno je, da je pri teh dejanjih pravičen.