Predsedniku uprave Skupine Pivovarna Laško Dušanu Zorku se izteka čas za dogovor z bankami o reprogramiranju okoli 350 milijonov evrov posojil, banke, naveličane obljub, pa naj bi se že pripravljale na prodajo njenih dveh pivovarn. Po neuradnih informacijah naj bi bankirji že spomladi začeli postopke za prodajo Laškega oziroma za pivovarski del skupine.

Čeprav je že več let jasno, da je prodaja pivovarskega dela Skupine Laško neizogibna, je bil Zorko doslej prepričan, da bodo svoje finančne težave lahko rešili že s prodajo delnic Mercatorja. Toda ker je Agrokor svojo ponudbo za delnice Mercatorja znižal na le še 86 evrov, Pivovarne Laško tudi prodaja slovenskega trgovca ne more več rešiti. Prav zaradi tega naj bi vodstvo pivovarne Laško in Union s svetovalno skupino AT Kearney že začelo intenzivno pripravljati različne scenarije, ki bi omogočili razdolžitev in preživetje skupine. Po neuradnih informacijah naj bi preučevali tudi možnost konsolidacije proizvodnje piva na zgolj eni lokaciji, torej bodisi v Laškem bodisi v Ljubljani. Obe pivovarni imata namreč nizko izkoriščene proizvodne kapacitete, saj se že več let soočata s padcem količinske prodaje. Toda po ocenah poznavalcev bi bilo to le stežka izvedljivo, saj bi denimo selitev proizvodnje v Laško in prodaja zemljišča v Ljubljani utegnila trajati celo več kot pet let. Poleg tega bi to brez dvoma negativno sprejeli tudi kupci. Ena od rešitev naj bi bila tudi konsolidacija proizvodnje brezalkoholnih pijač na eni lokaciji oziroma prodaja te dejavnosti.

Sodelovanje z AT Kearney so nam v Laškem včeraj potrdili, vendar podrobnosti – ker končne odločitve še niso sprejeli – niso želeli komentirati. »Strateški dokumenti vseh gospodarskih družb so do potrditve in javne objave poslovna skrivnost,« so nam povedali. Kot so poudarili, bodo morale biti odločitve najprej ekonomsko in tehnološko sprejemljive ter usklajene z vsemi deležniki, šele nato pa bodo o njih odločali nadzorniki oziroma delničarji. Toda vprašanje je, ali ne bodo Zorka in AT Kearney nemara prehitele banke. Te namreč že več let poslušajo neizpolnjene obljube, kako bodo v Laškem prodali poslovno nepotrebno premoženje, Večer in Delo, znižali stroške poslovanja, se reorganizirali in povečali obseg poslovanja.

Spomnimo, da sta NLB in banka Hypo že konec leta 2012 zahtevali ločitev finančnih naložb od pijačarskega dela in preoblikovanje Skupine Laško v holdinško družbo, kar bi olajšalo prodajo proizvodnega dela strateškemu vlagatelju.

Na prodajo je trenutno sicer veliko bolj kot Pivovarna Laško pripravljena Pivovarna Union, ki je tudi veliko bolj dobičkonosna in stroškovno učinkovita. Zaradi prodaje Fructala srbskemu Nectarju so se namreč finančne obveznosti Uniona znižale na okoli 110 milijonov evrov, kar je primerljivo letnim prihodkom družbe in le še za petkrat presega njen dobiček iz poslovanja pred amortizacijo (EBITDA). Poleg tega v Unionu trenutno prodajajo tudi kosovsko pivovarno Birra Peja, za katero naj bi se zanimalo več investitorjev.

Na drugi strani prodajo Pivovarne Laško onemogoča zlasti visoka zadolženost. Finančne obveznosti matične družbe Laško namreč znašajo kar 260 milijonov evrov in tako za trikrat presegajo letne prihodke in skoraj dvajsetkrat EBITDA družbe. S prodajo Mercatorja bi matična družba Pivovarna Laško lahko odplačala le dobro desetino svojih posojil, medtem ko bi Pivovarna Union svojo zadolženost lahko znižala za nekaj manj kot 40 milijonov evrov.

Bistveno bolj kot s prodajo Mercatorja bi se torej Pivovarna Laško lahko razdolžila s prodajo Pivovarne Union, za katero bi si lahko obetala visoko kupnino. Kljub neugodnim razmeram v gospodarstvu in kljub padcu potrošnje Union iz poslovanja namreč še vedno ustvarja visok dobiček, prevzemni večkratniki v pivovarski industriji pa še vedno presegajo desetkratnik EBITDA. Ob upoštevanju zadolženosti bi torej Laščani za svojo največjo hčerinsko družbo lahko iztržili več kot 100 milijonov evrov, tudi če bi pred tem delnice Mercatorja prenesli z Uniona na Laško.