Poslanci SDS so namreč v zahtevi za izredno sejo DZ o šestem bloku Termoelektrarne Šoštanj (Teš 6) pripravili dve priporočili. Od vlade zahtevajo poročilo o izvrševanju sklepov, ki jih je sprejela julija lani, pa tudi poročilo o načrtovanih ukrepih za obvladovanje tveganj, ki jih naložba predstavlja za poslovanje tako Teša kot ostalih družb v skupini HSE ter za načrtovane investicije v energetiki, med drugim na drugi blok nuklearke.

O priporočilih bo danes sicer najprej razpravljal odbor DZ za infrastrukturo in prostor, na petkovi izredni seji pa še DZ.

Država jamči za 440 milijonov evrov posojila

Vlada v danes na dopisni seji sprejetem mnenju glede priprave poročila o načrtovanih ukrepih za obvladovanje tveganj, ki jih Teš 6 predstavlja za poslovanje Teša, Premogovnika Velenje in skupine HSE, poudarja, da je treba upoštevati njene pristojnosti.

Na podlagi trenutno veljavnih predpisov te pristojnosti nima, je pa, kot navaja, v skladu z zakonom o Slovenskem državnem holdingu holding tisti, ki "upravlja z naložbami v skladu s smernicami, strategijo, kodeksom in na podlagi letnega načrta upravljanja naložb".

"Vlada kot podpisnik poroštvene pogodbe, na podlagi poroštvenega zakona, ki ga je sprejel DZ, nima vzvodov, da bi lahko neposredno vplivala na samo realizacijo projekta," piše v mnenju, ki so ga po dopisni seji vlade poslali iz urada vlade za komuniciranje.

Kot poudarja vlada, je v pogodbi o ureditvi medsebojnih razmerij glede projekta med Tešem ter ministrstvoma za finance ter za infrastrukturo in prostor določena obveznost uprave Teša o poročanju in spoštovanju zavez iz te pogodbe - po njej država jamči za 440 milijonov evrov vredno posojilo pri Evropski investicijski banki.

Če zaveze ne bodo upoštevane, kazen za Teš

"V primeru nespoštovanja teh zavez ali obveznosti poročanja je določena pogodbena kazen za Teš in za poslovodstvo družbe. Vlada se bo poslužila vseh institutov iz naslova sankcij, ki jih določa pogodba o ureditvi medsebojnih razmerij na podlagi šestega noveliranega investicijskega programa, ki ga morajo predhodno potrditi vsi pristojni deležniki," izpostavlja vlada.

Infrastrukturno ministrstvo sicer še vedno ne razpolaga s popolnim šestim noveliranim investicijskim programom za Teš 6. Teš bi moral skladno z julija lani sprejetimi sklepi vlade to storiti do konec oktobra, a dokument, ki ga je ministrstvo prejelo, ni potrjen s strani pristojnih organov HSE in Teša.

Zato je decembra na to temo potekal sestanek, na katerem je minister za infrastrukturo in prosto Samo Omerzel od predstavnikov družb skupine HSE zahteval, da čim prej zagotovijo točne projekcije poslovanja družb, te pa da morajo temeljiti na podatkih, ki so med družbami in njihovimi organi usklajeni in potrjeni ter realni. Predvsem gre za podatke o cenah premoga ter količini in ceni električne energije iz Teša 6.

Vlada: Položaj HSE je izredno zahteven

"Do dneva, ko je bila v DZ podana zahteva za sklic nove izredne seje na temo Teša 6, na ministrstvo za infrastrukturo in prostor, razen vmesnega poročila o vplivih spremenjenih razmer, povezanih z investicijo v blok 6, na likvidnost, poslovanje in poslovne rezultate družb HSE in Teš ter oceno tveganja za unovčitev državnega poroštva, zahtevanega še niso prejeli," poudarja vlada.

Ob tem vlada navaja, da omenjeno vmesno poročilo vsebuje ugotovitve, da je položaj "skupine HSE izredno zahteven, da bo poslovni rezultat v naslednjih treh letih izrazito padel, zaradi česar bodo kazalci družb HSE in TEŠ izven zavez, danim bankam".

"Skupina izkazuje v naslednjih treh letih velik likvidnostni primanjkljaj, zato je poslovodstvo HSE na osnovi še ne dokončnih podatkov ocenilo, da bo brez izvedbe dodatnih ukrepov tveganje za unovčitev državnega poroštva veliko," še v mnenju navaja vlada.

Vlada med drugim zagotavlja še, da naložba v Teš 6 nima neposrednega vpliva na investicijo v drugi blok nuklearke.