Čeprav se tipični ljubitelj piva potika po svetu s potnim listom katere izmed evropskih držav, kjer se povprečni prebivalci Češke, Nemčije, Irske in tudi Slovenije po žeji uvrščajo v sam svetovni vrh porabnikov piva, načrtujejo velike pivovarske družbe čedalje bolj agresiven vstop na kitajski trg piva, ki je v svetovnem merilu vse bolj dominanten.

»Prodaja piva se v EU in v celotnem razvitem svetu dejansko zmanjšuje. Od leta 2006 do leta 2012 se je evropski trg skrčil za 1,6 odstotka, v ZDA pa za 1,1 odstotka,« so pojasnili v Pivovarni Laško. Ob tem omenimo, da se letos prvič v desetih letih zmanjšuje prodaja piva tudi v Braziliji, kjer ima daleč največji tržni delež Anheuser-Busch, del največjega svetovnega pivovarja AB InBev. Novo rast v Braziliji si obeta v letu 2014, ko bodo po ulicah največjih mest pohajkovali in popivali najzvestejši navijači nogometnih reprezentanc na svetovnem prvenstvu.

Brazilija bo tako prihodnje leto zopet zanimiv trg za pivovarje, kot najperspektivnejšega pa v Laškem izpostavljajo afriški trg, ki je od leta 2006 do 2012 zrasel za več kot šest odstotkov. Količinsko so daleč najbolj zrasli trgi v Aziji, kjer so se prodane količine piva v zadnjih šestih letih povečale za kar 20 milijard litrov. Številka je še toliko bolj impresivna ob podatku, da so pivci v EU leta 2011 popili 38,7 milijarde litrov piva, v ZDA pa 32,7 milijarde litrov. Samo na Kitajskem je bilo isto leto popitih skoraj 50 milijard litrov piva. Čeprav vidi Skupina Laško potencial za rast predvsem na trgih v regiji (Italija, BiH, Hrvaška in Srbija), skuša tako v zadnjih letih poleg ameriškega trga prodreti tudi na Kitajsko, kamor se vse intenzivneje preusmerjajo tudi vsi največji svetovni pivovarji. Kitajski srednji razred, ki je zaradi hitre rasti življenjskega standarda vse bolj številen, postaja namreč čedalje bolj odprt tudi za piva višjega cenovnega razreda, pa naj bodo proizvod mikro pivovarjev ali največjih igralcev v pivovarski panogi.

Boj za tržne deleže na Kitajskem

Medtem ko je hladno pomladansko vreme v Evropi močno načelo prodajo ječmenovega ali pšeničnega piva številnih največjih svetovnih pivovarjev, je začela belgijska družba AB InBev kovati strategijo za svetovno prevlado z eno znamko piva – Budweiser. Pivo, ki je dobilo ime po mestu Budweis iz češke Bohemije, je eno najbolj priljubljenih na svetu, vendar se na Kitajskem ne uvršča niti med deseterico. Za kitajskim pivom snow beer, ki ga proizvaja China Resources Snow Breweries v delni lasti drugega največjega svetovnega pivovarja SABMiller, tako zaostaja tudi v svetovnem merilu. Snow Beer, ki je na voljo le kitajskim kupcem, obvladuje s prodajo 8,8 milijarde litrov na leto kar petodstotni svetovni tržni delež in je najbolj priljubljeno pivo na svetu. Za primerjavo, najbolj prodajanega slovenskega piva Laško Zlatorog po grlih vsako leto steče okoli 59 milijonov litrov ali skoraj 150-krat manj.

AB InBev želi z budweiserjem, ki je na ameriškem trgu po prodaji v zatonu že skoraj četrtino stoletja, zato še globlje prodreti na Kitajsko, kjer je v preteklih dveh letih v prenovo in odprtje novih pivovarn vložil 1,4 milijarde dolarjev. V prihodnjih nekaj letih naj bi na Kitajskem odprl še devet novih pivovarn. Največji svetovni pivovar pa ni edini, ki vidi potencial na Kitajskem, kjer se bo trg piva po oceni nekaterih strokovnjakov v prihodnjih desetih letih povečal še za nadaljnjih 40 odstotkov. Val rasti si želi s pridom izkoristiti tudi SABMiller, ki po vstopu v največjega kitajskega pivovarja za 851 milijonov dolarjev kupuje še Kingway Brewery iz province Guangdong.

Vendar velikim igralcem na kitajskem trgu kljub velikim priložnostim ni lahko, saj morajo zaradi nizkih cen pozabiti na visoke marže. Povprečna cena za steklenico piva na Kitajskem je le okoli 0,3 dolarja. Čeprav prodaja SABMiller na Kitajskem najbolj priljubljeno pivo na svetu, ustvari tam le 13 odstotkov letnega dobička. No, ta številka se bo v prihodnje zagotovo zvišala, saj bodo cene na Kitajskem sčasoma zrasle, medtem ko bodo razviti trgi zavzemali manjši delež v končnem poslovnem rezultatu.

Brezalkoholno je v modi

Rast svetovne porabe piva je predvsem posledica povpraševanja v hitrorastočih gospodarstvih, medtem ko razviti svet z Evropo in Ameriko na čelu že nekaj časa stagnira ali se celo krči. V ZDA se je v zadnjih dveh desetletjih skrčila poraba piva na prebivalca za kar dvajset odstotkov. Sočasno se je skoraj izničil razkorak med pivom in preostalimi alkoholnimi pijačami. Raziskava družbe Gallup je namreč pokazala, da je danes prav tako verjetno, da si bo Američan privoščil pivo ali vino, če si zaželi alkoholno pijačo. Pred dvema desetletjema bi po pivu posegla skoraj polovica Američanov, le 27 odstotkov pa po vinu.

Podobne trende je zaznati tudi drugod v razvitem svetu. Z grških otokov znani prizori opite britanske mladine so tako vse manj reprezentativni. V Veliki Britaniji se je pitje piva in alkohola nasploh v prvem desetletju novega stoletja močno zmanjšalo. Če je leta 2000 kar 70 odstotkov mladih (16 do 24 let) pilo vsaj enkrat na teden, se je ta odstotek s prihodom konzol in razvojem spleta ter socialnih omrežij zmanjšal na 48 odstotkov.

Za nameček je v zadnjih letih čedalje bolj v modi tudi zdrav način življenja. Lani je bilo tako v svetu prodanih že 2,2 milijarde litrov brezalkoholnega piva oziroma piva z nizko stopnjo alkohola, kar je 80 odstotkov več kot pred petimi leti. Ob takšni rasti bo brezalkoholno pivo postalo vse pomembnejši del repertoarja pivovarjev, ki lahko kljub slabšim rezultatom v »domačih krajih« pričakujejo nadaljnjo rast svetovnega trga piva, ki bo do leta 2016 vreden že več kot 600 milijard dolarjev.