Podjetje je samo epizoda v življenju posameznika, v katero lahko stopi kadarkoli in iz nje tudi izstopi. Na to podjetniki velikokrat pozabljajo, saj se s podjetjem povsem identificirajo, zato svoje življenje v celoti podredijo samo podjetju, družina, oni sami, zabava in njihov prosti čas pa so neupravičeno potisnjeni v ozadje. To je še najbolj pogosto pri podjetnikih, ki so ustanovitelji in hkrati tudi lastniki podjetja. Podjetje je njihov otrok, s katerim se kljub temu, da so lastniki – torej bi podjetje lahko samo lastniško upravljali – s pozicijo direktorja, ki jo zasedajo, tudi operativno ukvarjajo.

V časih poostrene konkurenčne tekme, ki od podjetij zahteva naglo prilagajanje spremenjenim potrebam trga, zato pa med drugim tudi nenehno inoviranje ter ustrezno cenovno politiko ob visoki ravni kakovosti izdelkov ali storitev, podjetnik, ki živi v podjetju več vlog hkrati, enostavno nima časa o podjetju razmišljati dolgoročno, saj skrbi za vsakodnevno »gašenje požarov«. In če mu je bilo podjetništvo prva leta še izziv in celo zabava, saj je skupaj s sodelavci, ki jim je zaupal in oni njemu, ustvarjal uspešno podjetniško zgodbo, je v veliko primerov slika sedaj povsem drugačna, podjetništvo, ki naj bi mu predvsem služilo kot sredstvo za lažje doseganje boljšega, bolj kakovostnega, ustvarjalnega in nenazadnje tudi finančno uspešnejšega življenja, mu sedaj povzroča predvsem skrbi in ga izčrpava.

V sedanjih razmerah enostavno ni dovolj, da je podjetnik direktor in dnevno vodi posel, saj podjetje nima jasne smeri delovanja in jasnih pravil, poslovanje pa je podvrženo dnevnim odločitvam. Cena, ki jo podjetje plačuje dolgoročno, je previsoka, saj podjetje izgublja smer poslovanja, nastajajo samo novi in novi problemi, med drugim v knjigi Od posla do užitka - po sistemu Wise exit opozarja Borut Zajc.

Delati prave stvari na pravi način

Temu se podjetnik lahko izogne, če se odloči, da naredi prave korake. To ni več izbira, pač pa je nuja. Danes namreč ni več dovolj delati dobro, pač pa morate delati prave stvari na pravi način. Zato si je treba jasno odgovoriti na vprašanja:

Zakaj delati in zakaj ne?

Na podlagi katerih vrednot in prepričanj delati in na podlagi katerih ne?

Pod kakšnimi pogoji delati in pod kakšnimi ne?

Kako delati in kako ne?

S katerimi viri delati in s katerimi ne?

S kom delati in s kom ne?

Kaj delati in česa ne?

Za koga delati in za koga ne?

Če hočemo podjetništvo resnično obvladovati, je nujno, da ga ne obvladujemo zgolj na ravni dnevnega poslovodenja, pač pa predvsem na ravni lastniškega upravljanja, ki podjetju določa strateške smernice in pravila igre, ki so zavezujoča za poslovodstvo. Osnovno zmotno prepričanje podjetnikov je, da je obvladovanje posla enako poslovodenju družbe.

Praksa in poslovni rezultati, ki so v podjetništvu merilo vsega, izkazujejo, da je kakovostno in dosledno lastniško upravljanje absolutno nujni element za uspešno poslovanje podjetja. Med gazelami najdemo kar nekaj primerov, ko so ustanovitelji in lastniki že začeli predajati poslovodske naloge, sami pa skrbijo za to, da podjetje ohranja pravo smer razvoja.

Lastniško upravljanje je odgovor in pojasnjuje razlike med tistimi podjetniki, ki z lahkoto in veseljem krmarijo skozi podjetniške izzive, ki so nagrajeni ne le z dobičkom, pač pa tudi z obilo prostega časa in možnostjo reševanja pravih podjetniških izzivov. S pravimi koraki k lastniškemu upravljanju lahko podjetnik doseže, da dejansko nadzira delovanje podjetja, sam pa ni neločljivo vezan na poslovodenje. In nenazadnje – pravo tržno vrednost dobi podjetje takrat, ko ni več vezano na lastnika.

Upravljanje in krepitev moči podjetja

S takim načinom upravljanja se lahko postavijo pogoji, da se v podjetju razvijajo vsa ključno potrebna področja – premalo je namreč samo dober izdelek, če njegova prodaja ni uspešna, potrebna je dobra finančna služba, marketing, kadrovska politika in seveda razvoj… Podjetja morajo obvladovati se poslovne funkcije, da bi bila na trgu lahko uspešna. Pomislite le, kako so nekateri z bolj ali manj isto poslovno idejo uspeli narediti mednarodno korporacijo, drugi pa so propadli – odgovor je v upravljanju.

In kaj lahko pričakujete na podlagi celovitega lastniškega upravljanja? V prvi vrsti obvladovanje podjetja, ločevanje med stvarmi, ki jih morate narediti sami in stvarmi, ki jih je mogoče delegirati, nadzor in prihranek časa. Sposobni boste bolje nadzirati riziko – kakovosten nadzor je mogoč samo, če imate dovolj časa, povečali se bodo potenciali v podjetju.

»Ne uporabljam samo vseh možganov, ki jih imam sam, pač pa tudi vse, ki si jih izposodim,« je dejal Woodrow Wilson in slikovito opozoril na potencial naših sodelavcev. Ob tem bo večja tudi vrednost podjetja oziroma njegova tržna vrednost, kar konec koncev omogoča tudi lažjo prodajo.

In še nekaj najpogostejših odklonov, ki jih podjetniki, ki v eni sami osebi združujejo lastnika in menedžerja:

Izgubljajo se v dnevnem vodenju poslov

Ne zanjo ločevati med pomembnimi stvarmi, ki jih morajo narediti sami in tistimi, ki jih lahko delegirajo

Na svoja ramena prevzemajo preveč nalog in s tem odgovornosti.

Svoje podjetje postavljajo v odvisnost od njih samih – kar je ob misli, da se jim lahko kaj zgodi, neodgovorno tudi do drugih deležnikov podjetja.

Ne nadzirajo sistema, saj so prepričani, da ga poznajo, ker so pač direktorji.

Ne vzpostavijo sistema vodenja na strateški ravni.

Pomembne poslovne odločitve sprejemajo s preveliko lahkotnostjo.

Se ne ukvarjajo z vprašanjem ravnotežja med tem, kar mora kot lastnik pričakovati od podjetja in med koristmi podjetja.