Nedavno je bilo irsko podjetje Formtaste innovations, ki ga skoraj v celoti sestavlja ekipa Slovencev, med 700 kandidati izbrano v priznani pospeševalnik Startupbootcamp Amsterdam 2014. Žirijo je prepričalo z izdelkom Printie, ki omogoča tiskanje, kopiranje in optično branje vsebin z USB-pomnilnikov, računalniškega oblaka ali spleta. A tu se zgodba zaplete. V slovenskem podjetju Print boks, ki je že leta 2012 zasnovalo in ustvarilo kiosk Printbox, namenjen tiskanju, optičnemu branju in fotokopiranju, namreč trdijo, da je Printie njihovo idejo enostavno prekopiral.

Danijel Viljevac, ki prek upravljavske družbe UD vodi sklad tveganega kapitala DTK Murka, 60-odstotnega lastnika Print boksa, je dejal, da je za Printie izvedel po njegovi uvrstitvi v nizozemski pospeševalnik. »V razvoj smo v preteklosti vložili veliko, zato boli, ko ti nekdo ukrade idejo,« pravi. »Vse skupaj je predvsem neokusno, saj kaže na nizko kulturo slovenskih podjetnikov«. Dejan Roljič, idejni vodja projekta Printie in eden od direktorjev podjetja Formtaste innovations, naj bi se do potrebnih informacij in znanja dokopal v času poslovnega sodelovanja s podjetjem Print boks. Je namreč lastnik in prokurist podjetja Sappcor, ki je v imenu Print boksa iskalo priložnosti za širitev poslovanja na nemški trg. Odvetniška pisarna Pirnat-Kovač-Škofič je tudi zaradi poslovnih povezav med vpletenimi v imenu Print boksa v Amsterdam poslala pismo, v katerem predstavlja plat zgodbe slovenskega podjetja in od pospeševalnika zahteva ustrezne ukrepe.

Roljič, Slovencem poznan tudi kot pobudnik akcije Kruh za prjatla, je pojasnil, da zaradi pisma niso imeli težav. Kot pravi, so se nanj odzvali, zavrgli očitke, a povratnega odgovora iz Slovenije niso dočakali. Ob tem je zanikal vsa namigovanja in poudaril, da je tehnologija, ki jo uporablja Printie, povsem drugačna kot pri Printboxu. »Printie ne vsebuje niti ene komponente ali programske kode, ki bi bila enaka kot v Printboxu, prav tako je povsem drugačen tudi dizajn,« je zatrdil. Osnovna je modularna programska platforma, ki se lahko na preprost način razširi in omogoča vključevanje novih funkcij. Kiosk Printie poleg osnovnih funkcij, tiskanja, kopiranja in optičnega branja služi tudi kot sistem za naročanje ali plačevanje izdelkov. Formtaste ravno s sistemom naročanja že sodeluje z ameriško verigo kavarn Starbucks, kjer lahko kupec ene kave brezplačno naredi in natisne deset kopij. Roljič pri tem poudarja, da je to le začetek. Kratkoročni cilj je zagotoviti si čim več lokacij, medtem ko je dolgoročni cilj razvoj izdelka, ki bi ponujal 3D-tiskanje. »A za to so 3D-tiskalniki trenutno še prepočasni,« je dejal Roljič, ki v Printboxu ne vidi konkurence, saj se podjetji osredotočata na različne trge, prav tako po njegovem mnenju ne ponujata enakih storitev.

Ne glede na to, komu verjamemo, se bo moral Print boks s »krajo ideje« verjetno sprijazniti. »Ni veliko pravnih možnosti. Razen zaščite imena nimamo prijavljenega nobenega patenta ali kakšne druge oblike zaščite intelektualne lastnine,« je dejal Viljevac in pojasnil, da lahko pravno ukrepajo le proti Roljiču, saj je imel v pogodbi konkurenčno klavzulo. A za to bi morali na sodišču dokazati, da je idejo res ukradel. »To je vse del promocije,« meni na drugi strani Roljič, ki želi Printboxu uspešen preboj na tuje trge in jim pri tem ponuja celo pomoč: »Z veseljem posredujem tudi kakšen stik, če bi jim pomagalo.«