Predstavniki srbske letalske družbe Jat Airways in letalske družbe iz Združenih arabskih emiratov Etihad Airways so danes v Beogradu podpisali sporazum o strateškem partnerstvu. Etihad bo imel v skupni družbi 49-odstotni delež, Beograd pa namerava razviti v vozlišče celotnega Balkana. Družba bo letela pod imenom Air Serbia, tudi v Ljubljano.

Sporazum sta podpisala prvi podpredsednik srbske vlade Aleksandar Vučić in prvi mož Etihada James Hogan, slovesnosti pa sta se udeležila tudi srbski premier Ivica Dačić in odhajajoči minister za finance Mlađan Dinkić. "Srbija je danes dobila močna krila," je po poročanju srbske tiskovne agencije Tanjug dejal Dinkić.

Prevzeli bodo 195 milijonov evrov dolgov

Srbska država bo v Air Serbia v skladu z napovedmi obdržala 51-odstotni delež, nase bo prevzela 195 milijonov evrov dolgov srbske družbe, poskrbela pa bo tudi za presežne delavce. Etihad bo v skupno družbo vložil 40 milijonov dolarjev, dodatnih 60 milijonov dolarjev pa še prek drugih mehanizmov financiranja. Tolikšen znesek naj bi v skupno družbo vložila tudi Srbija.

"Ne bi bili tu, če ne bi verjeli, da ima Air Serbia vznemirljivo prihodnost. Postavili smo jasne cilje glede dobičkonosnosti. To ni velik dan le za Air Serbia, ampak tudi za Etihad," je ob podpisu sporazuma dejal Hogan. Etihad bo v skladu s sporazumom pet let upravljal skupno družbo.

Stabilizacija poslovanja

Vodenje Air Serbia bo z oktobrom prevzel Avstralec srbskega rodu Danny Kondić, ki ima 20 let izkušenj v letalstvu in turizmu. V preteklosti je poleg Etihada delal za letalske družbe Qantas, British Airways in Malaysia Airlines. Hogan je prepričan, da je Kondić "pravi človek na pravem mestu".

"Glavna prioriteta je stabilizacija poslovanja s pomočjo zmanjšanja stroškov, povečanja kakovosti in produktivnosti. To naj bi v dveh letih pripeljejo do večjega dobička," je dejal Kondić. Koliko zaposlenih bo izgubilo delo in koliko jih bodo zaposlili na novo, ni razkril.

Notranje prestrukturiranje

"Naš cilj je, da se srbska nacionalna letalska družba transformira v dobičkonosnega, stabilnega, zanesljivega in močnega prevoznika," je dejal Kondić. Hogan je dodal, da bo treba sprejeti tudi nekaj težkih odločitev in da bo potrebno notranje prestrukturiranje.

Etihad želi Beograd razviti v hub oz. vozlišče celotnega Balkana, kar je pomembno dejstvo za prihodnost tako letališč kot letalskih družb v regiji, med njimi tudi za Aerodrom Ljubljana oz. Letališče Jožeta Pučnika in slovenskega letalskega prevoznika Adria Airways.

Modernizacija flote

Etihad bo moderniziral tudi floto družbe - deset dotrajanih Jatovih boeingov 737-300 bo nadomestilo deset novih airbusov A319, v floti pa bodo še štiri letala francosko-italijanskega proizvajalca ATR 72-500. Kondić je dejal, da bo prvo letalo pod novo oznako poletelo oktobra, poroča srbska tiskovna agencija Beta.

Z zimskim voznim redom nameravajo uvesti tudi 12 novih linij - med novimi destinacijami so Abu Dabi, Banjaluka, Bejrut, Bukarešta, Budimpešta, Kairo, Kijev, Praga, Sofija, Varna, Varšava in Ljubljana. Na kateri liniji bo poletelo prvo letalo z oznako Air Serbia, Kondić še ni razkril.

Prvi let v LJ oktobra, leteli bodo sedemkrat na teden

Na Aerodromu Ljubljana so za STA v torek potrdili, da so od srbskega prevoznika prejeli najavo za letenje na Letališče Jožeta Pučnika v letošnji zimski sezoni. Prvi let naj bi opravili 27. oktobra, v Ljubljano pa naj bi leteli sedemkrat tedensko.

Glede strateškega partnerstva med Etihadom in srbskim prevoznikom pa so na Aerodromu Ljubljana danes za STA pojasnili, da to jemljejo kot priložnost za ljubljansko letališče.

Povezava z Daljnim vzhodom

"Pričakujemo namreč, da se bo zaradi okrepljenih letalskih povezav z beograjskega letališča proti Združenim arabskim emiratom in naprej na Daljni vzhod povečal interes za letalske povezave med našim in beograjskim letališčem z namenom pridobitve potnikov iz naše regije na povezovalnih letih med našim letališčem in beograjskim in naprej proti Združenim arabskim emiratom in Daljnemu vzhodu," so zapisali.

V Adrii Airways verjamejo, da bo partnerstvo z Etihadom za Jat koristno. "Kakšen bo dejanski vpliv na Adrio Airways, pa v tem trenutku težko ocenimo. Vsekakor se bo Adria Airways še naprej trudila ohranjati in krepiti konkurenčnost na svojih ključnih trgih," so zapisali za STA.

Spletni portal Ex-Yu Aviation News je aprila sicer poročal, da bo Adria Airways obe letali airbus A319 dala v triletni najem Jatu. V Adrii Airways so za STA v začetku julija pojasnili, da so 19. aprila z Jatom podpisali pismo o nameri o oddaji obeh airbusov A319, vendar letali kljub temu še vedno letita v floti Adrie Airways.

"Adria Airways svojih dogovorov s poslovnimi partnerji, dokler ti niso realizirani, ne more komentirati, saj to lahko škodljivo vpliva na izid dogovora," so danes zapisali za STA.

Več let so jo neuspešno prodajali

Srbija je Jat neuspešno prodajala kar nekaj let, zdaj pa ji je vendarle uspelo pridobiti strateškega partnerja, kar je v času krize in težkih razmer v letalstvu pomemben dosežek.

Etihad je ena najhitreje rastočih letalskih družb na svetu, ustanovljena leta 2003. Lastniški delež ima tudi v letalskih družbah Air Berlin, Air Seychelles, Virgin Australia in Aer Lingus, v teku pa je tudi prevzem manjšinskega deleža v indijskem Jet Airways. Lani je Etihad prepeljal 10,3 milijona potnikov.