Potem ko so slovenski mobilni operaterji po večletnem boju za uporabnike prenehali z zanje škodljivo cenovno vojno in začeli uvajati nove skrite stroške, je s trga potihoma izginila še ena pomembna ugodnost za naročnike: prenos neporabljenih minut ali podatkov v drugi mesec.

Še spomladi 2008 so v vse bolj konkurenčnem okolju razmišljali drugače. Natanko pol leta po vstopu Tušmobila na trg in hitrem vzponu so v vodilnem Mobitelu objavili prenovljeno naročniško ponudbo. Glavna novost je bila že omenjena možnost prenosa neporabljenih količin, z odobravanjem pa so jo pozdravili tudi uporabniki. Le dve leti zatem so jo umaknili iz ponudbe. Tudi Simobil je aprila 2012 poskušal uporabnike prepričati s paketi Zate, ki so omogočali prenos, vendar jih je konec lanskega leta nadomestil s paketi Neskončni, v katerih ta ni več na voljo. Preostali operaterji prenosa nikoli niso imeli v ponudbi.

V tujini običajna praksa, pri nas nič več

Pri velikih evropskih in svetovnih operaterjih je zgodba drugačna. Po dostopnih podatkih jih velik del trži prenos neporabljenih minut ali celo dražjih podatkov v naslednji mesec. Tako jo v Veliki Britaniji, ki velja za enega najbolj razvitih trgov, omogočata vodilni mobilni operater Telefonica O2 in eden največjih virtualnih operaterjev Tesco. Podobno je v ZDA, kjer so teh ugodnosti deležni uporabniki obeh glavnih operaterjev AT&T in Verizon. Slednji je letos predstavil tudi ponudbo, v kateri ponuja prenos neporabljenih podatkov. Takšno prakso med drugim uporabljajo tudi operaterji Vimpelcom (Rusija), America Movil (Južna Amerika), Telenor (Norveška) in Etisalat (Združeni arabski emirati).

Če največji igralci na evropskem in svetovnem trgu v glavnem ohranjajo tovrstno ponudbo ali pa jo celo širijo, njihovega mišljenja ne delijo največji slovenski mobilni operaterji. Kot so nam zagotovili, so se za umik možnosti prenosa neporabljenih minut in podatkov v drugi mesec odločili, ker za to preprosto ni bilo pobude oziroma povpraševanja. Tudi sicer da so za svoje uporabnike pripravili enako dobro, če ne boljšo naročniško ponudbo in med prvimi na svetu ponudili pakete z neomejenimi količinami.

Operaterji: Uporabniki imajo raje neomejene pakete

»Glede na trende in pričakovanja uporabnikov smo pakete, v okviru katerih so lahko uporabniki neporabljene količine enot prenesli v naslednji mesec, nadomestili z ugodnejšimi paketi (Neomejeni, op. p.), ki vključujejo neomejene količine enot storitev,« so povedali v Telekomu Slovenije. Zato je prenos enot v naslednji mesec postal irelevanten. »Odziv uporabnikov je zelo dober,« so dodali. »V ponudbi družbe Tušmobil nimamo naročniškega paketa s pogoji, ki jih omenjate, saj med našimi uporabniki takšnih želja oziroma potreb nismo zaznali,« so zagotovili tudi v tretjem največjem mobilnem operaterju, ki te dni praznuje sedmo obletnico delovanja. »V naših paketih si naročniki lahko mesečno prilagajajo količine glede na svoje potrebe,« tudi iz Debitela sporočajo, zakaj nimajo takšnih paketov.

Kljub temu so jih lahko še do lanskega novembra izbrali uporabniki Simobila, in to v okviru paketov Zate. »Uporablja jih približno pet odstotkov uporabnikov, a se njihovo število zmanjšuje. Uvedli smo jih aprila 2012 in takrat so bili prepoznani kot pomembna in zaželena novost, saj so prispevali k rasti števila naših uporabnikov,« je pojasnil Jure Bohinc, vodja segmenta za zasebne uporabnike. Ker pa so junija lani ponudili pakete z »neomejenimi pogovori, sporočili in vključenim internetom«, za katere je bilo precej več zanimanja kot za stare pakete Zate, so slednje proti koncu leta »upokojili«. »Verjamemo, da paket s funkcijo prenosa minut in sporočil ne bi predstavljal pomembne konkurenčne in razvojne prednosti,« je dodal Bohinc.

ZPS: Takšno ravnanje se nam ne zdi sporno

V bran operaterjem so zanimivo stopili tudi v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), kjer se običajno borijo za zaščito pravic uporabnikov. »Ker operaterji minut, sporočil in prenesenih podatkov ne prodajajo posebej (torej, da bi potrošnik denar odštel za določeno število minut, pogovor po določeni ceni za pogovor), se nam ne zdi sporno, če se količine ne prenašajo v nov mesec. Podobno je z mesečnimi vozovnicami, sezonskimi kartami in podobnim, kjer je od potrošnika odvisno, koliko storitev bo izkoristil,« meni Boštjan Okorn iz ZPS. »Po nam znanih podatkih je podoben način prodajanja storitev uveljavljen tudi v tujini,« je dodal.

Toda, kot smo v Dnevniku že opozarjali, so uporabniki mobilne telefonije v Sloveniji vedno pogosteje žrtve drobnega tiska. Predvsem pri donosnem podatkovnem prenosu se je namreč razširila praksa zavajajočega oglaševanja, ko operaterji obljubljajo neomejene količine, v resnici pa je določena najvišja možna poraba.