Čeprav so cene fiksne telefonije pri Telekomu Slovenije med najvišjimi na trgu, kot edini pa zaračunava celo klicanje v lastno omrežje, je Telekom svoje uporabnike v teh dneh ponovno presenetil s podražitvijo. Po prvomajskem pet- do desetodstotnem dvigu so se cene pogovorov z začetkom tega tedna zvišale še za 2,8 odstotka.

Decembrske podražitve so po dostopnih informacijah prizadele nekaj deset tisoč (aktivnih) uporabnikov fiksne telefonije po vsej Sloveniji. Pri Telekomu jih imajo uradno res več kot 400.000, vendar so tovrstne storitve številni prejeli v paketni ponudbi in jih niti ne uporabljajo. Kljub temu je veliko ljudi, ki za telefonski priključek na mesec odštejejo 11,5 evra in več, za vse pogovore pa plačujejo po rednem Telekomovem ceniku. Spet drugi imajo v paketu vnaprej zakupljeno določeno število minut in dodatno plačujejo šele v primeru prekoračitve.

Konkurenca za klicanje k Telekomu računa manj

Telekomovi uporabniki so še v začetku letošnjega leta za klice v lastno fiksno omrežje plačevali nekaj več kot 2,9 centa na minuto, po novem pa morajo zanje odšteti že 3,3 centa. Višje so tudi cene pogovorov v fiksna in mobilna omrežja konkurenčnih operaterjev, kot so Telemach, T-2, Amis. Če bi hoteli govoriti s kom iz drugega fiksnega omrežja, jih klic stane 5,6 namesto 5,2 centa na minuto, v primeru mobilnih omrežij (Simobil, Tušmobil…) pa se je cena dvignila s 17,8 na kar 19,2 centa na minuto.

Cene so neprimerljivo višje kot pri konkurenci. Njeni uporabniki lahko v Telekomovo omrežje kličejo celo po precej nižjih cenah kot Telekomovi v lastno omrežje. Ob tem je naš nacionalni operater edini od vodilnih na trgu fiksne telefonije, pri katerem morajo uporabniki sploh kaj plačevati za pogovor z nekom iz istega omrežja. Seveda če pri mesečni naročnini niso pripravljeni primakniti nekaj evrov. Za dodatnih nekaj evrov mesečno bi si zagotovili še brezplačno klicanje v vsa druga slovenska omrežja, končni račun pa bi se s tem nevarno približal 20 evrom.

Regulator oklestil Telekomove prihodke

»Število naročnikov in obseg prometa fiksne govorne telefonije sta že nekaj let v upadanju, stroški vzdrževanja fiksnega govornega omrežja Telekoma Slovenije pa ostajajo na enaki ravni, saj naročniki storitve fiksne govorne telefonije optimizirajo v okviru naše aktualne ponudbe,« so zadnjo 2,8-odstotno korekcijo cen utemeljili pri Telekomu.

Drži, da že več kot desetletje število uporabnikov klasične fiksne telefonije pada, saj jo vztrajno in odločno nadomešča internetna telefonija (VoIP). Teh priključkov je bilo že v letu 2012 več kot klasičnih ISDN in PSTN, do danes pa jih je že okoli dve tretjini od skupno 736.433. Kljub temu je še vedno več kot 200.000 »starih« naročnikov, ki so se obdržali na bakrenem omrežju, zgrajenem s prispevki končnih uporabnikov in državnimi sredstvi. Ta infrastruktura naj bi bila tudi že v celoti amortizirana.

Eden glavnih razlogov za Telekomovo podražitev pa bi lahko bili tudi aktualni ukrepi regulatorja, Agencije za komunikacijska omrežja (AKOS). S 1. oktobrom, ravno ko je Telekom objavil nameravano spremembo cen, je namreč začela veljati nova odločba agencije, ki se tiče obračunavanja stroškov pri zaključevanju klicev. Gre za medoperatersko tarifo, ki jo Telekom, ki prejme klic, zaračuna operaterju omrežja klicatelja. Če jim je lahko Telekom od leta 2009 naprej zaračunaval najmanj 0,4 centa na minuto klica, je ta strošek po novem nižji od 0,01 centa. To predstavlja pomemben udarec za Telekom, saj je s tem izgubil del medoperaterskih prihodkov in tudi dobička.

Večina klicev konča pri Telekomu

Pri Telekomu je trenutno le še 37 odstotkov od skupno 464.000 uporabnikov telefonije IP, kažejo zadnji podatki agencije. Slabih 28 odstotkov tega trga obvladuje Telemach, okoli 17,6 odstotka podjetje T-2, med največjimi pa je še Amis, ki položaj na trgu izgublja, tako da ima le še dobrih devet odstotkov vseh uporabnikov telefonije IP.

Kljub temu je veliko pomembnejši podatek, da Telekom skupaj s klasičnimi ISDN in PSTN priključki še vedno obvladuje 60 odstotkov celotnega trga klasične telefonije. V njegovem omrežju pa se zaključi kar 67,7 odstotka vseh klicev, ki jih opravijo njegovi ali uporabniki drugih operaterjev, razkriva letošnja analiza. Od tega jih je skoraj tretjina iz drugih omrežij, kar pomeni, da morajo operaterji za zaključevanje teh klicev plačati Telekomu. Po podatkih državnega statističnega urada so vsi uporabniki fiksne telefonije v lanskem letu opravili za dobro milijardo minut klicev, od tega več kot 90 odstotkov v slovenska omrežja. Koliko od tega je bilo klicev v druga fiksna in koliko v mobilna omrežja, ni znano. Če predpostavimo, da jih velika večina potuje iz enega v drugo fiksno omrežje, pa bi lahko v Telekomu zaradi nedavnega ukrepa agencije čez noč ostali brez milijona evrov prihodkov.