V teh dneh na desettisoče naročnikov mobilne telefonije pri Telekomu Slovenije razburjajo podražitve, ki bodo s 1. decembrom doletele tudi uporabnike najbolje prodajanih paketov, kot so Džabest, Neomejeni in Povezani.

Čeprav lahko ti zaradi enostranske odločitve Telekoma, ki bo njihov mesečni strošek dvignil tudi za evro in več, »predčasno in brezplačno« prekinejo naročniško pogodbo, so se znašli pred veliko oviro. Ker so v zameno za vezavo verjetno izbrali ponujeni nakup (pametnega) telefona po znižani, akcijski ceni, bodo tudi v primeru vračila aparata prisiljeni doplačati določeni znesek ali pa bodo morali za enake storitve Telekomu odslej plačevati več.

Telefoni mlinski kamen okoli vratu naročnikov

Do začetka veljavnosti podražitev, do konca meseca, lahko sicer uporabniki brez sankcij odstopijo od pogodb in vezav. »Žal še vedno velja, da boste morali vsi, ki ste kupili opremo po subvencionirani ceni, zanjo ob zamenjavi doplačati – ne glede na to, ali jo boste vrnili (zaračunali vam bodo uporabnino) ali pa jo zadržali (plačati boste morali preostalo vrednost),« so zagato Telekomovih naročnikov razložili v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Višina uporabnine, ki jo bodo morali doplačati, je sicer odvisna od tega, koliko časa so napravo uporabljali, in od njene cene v redni prodaji.

Jedro problema predstavljajo pogodbe o vezavi za 12 ali 24 mesecev, ki so jih podpisali ob sklenitvi naročniškega razmerja in so postale stalnica pri vseh mobilnih operaterjih na našem trgu. S tem so si namreč lahko privoščili nakup zmogljivega telefona, za katerega bi sicer v redni prodaji plačali tudi nekaj sto evrov. Običajno ga odplačujejo v mesečnih obrokih skupaj z naročnino za uporabo storitev. Operaterji so torej po eni strani s privlačnimi ugodnostmi pritegnili nove uporabnike, po drugi strani pa jih tudi ob morebitnih poznejših podražitvah priklenili nase.

Majhna podražitev ali drakonske kazni

Preprost izračun namreč pokaže, da se naročnikom bolj splača sprejeti podražitve, saj jih bodo stale »le« dobrih 12 evrov na leto, kot pa zamenjati operaterja in poravnati potencialne sankcije. Kako natančno izračunajo uporabnino ob predčasnem vračilu aparata oziroma nadomestilo, če bi ga uporabnik obdržal, v Telekomu ne razkrivajo.

Vzemimo pa za primer osebo, ki bi se odločila za paket Neomejeni, ki omogoča klicanje v vsa omrežja in tri gigabajte prenosa podatkov. Njegova trenutna cena je 29 evrov na mesec. Če bi hkrati želel najnovejši telefon apple iphone 6 16 GB, bi zanj ob 24-mesečni vezavi namesto 705 evrov plačal 580 evrov, torej 125 evrov manj. Z obročnim plačevanjem aparata bi njegov mesečni strošek znašal 53 evrov. Če bi ga Telekom po 12 mesecih (spet) presenetil s podražitvijo storitev, bi lahko prekinil pogodbo. Imel bi sicer možnost, da obdrži aparat. Vendar bi moral zanj ob predpostavki, da se strošek uporabnine zaračunava enakomerno, doplačati več kot 350 evrov, čeprav je pred tem že plačal 636 evrov za naročnino. Če bi aparat hotel vrniti, bi mu Telekom odmeril razliko med že plačanimi 288 evri in 350 evri, kolikor bi moral plačati brez subvencije.

Do odločitve Telekoma Slovenije, da z decembrom za slab evro podraži naročnino tudi najbolj priljubljenih paketov, kar naj bi mu mesečno prineslo nekaj sto tisoč evrov višje prihodke, so kritični tudi v Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Tam v zvezi z zaračunavanjem posebnih nadomestil in uporabnin zaradi predčasne prekinitve vezave prejmejo najmanj pet vprašanj jeznih potrošnikov na mesec.

»Vsako ravnanje operaterjev, ki negativno vpliva na izkušnjo potrošnika, nam seveda ni pogodu, v tem primeru pa se srečujemo še z ukinitvijo številnih, predvsem promocijskih paketov, kar položaj potrošnikov še poslabša. Tu velja poudariti, da gre v večini primerov za promocijske pakete, ki so jih predstavili celo pred manj kot dvema letoma. Prav zato smo lahko skoraj prepričani, da večina uporabnikov sploh še ni zamenjala teh paketov. Po navadi je veljalo, da ukinjajo tiste pakete, ki jih uporabljajo le redki uporabniki, kar tukaj skoraj zagotovo ne velja,« je včeraj za Dnevnik povedal Boštjan Okorn z ZPS.

Kazni tudi pri Simobilu in Tušmobilu

Da morajo njihovi naročniki zaradi predčasne prekinitve pogodbe plačati in vračati dobljene ugodnosti, so potrdili tudi v drugih mobilnih operaterjih. »V primeru predčasne prekinitve (če se je naročnik vezal s telefonom) se zaračuna vračilo prejete ugodnosti, strošek prekinitve pogodbe in manipulativne stroške,« so povedali v Simobilu, kjer imajo več kot pol milijona naročnikov. Omogočajo tudi vezavo s popustom pri mesečnem računu, ki pa ga naročnikom ni treba vračati. »Ob tem je treba poudariti, da Simobil ne načrtuje nobenih podražitev, ki bi lahko bile morebiten vzrok za predčasno prekinitev pogodbe,« so poudarili.

V Tušmobilu, ki ima več kot 12-odstotni tržni delež, ob vezavi ponujajo bone za popust na naročnino ali znižanje maloprodajne cene aparata, pa tudi subvencionirane cene aparata ali popust na mesečno naročnino paketa. Javno imajo objavljen tudi strošek uporabnine, ki ga zaračunajo naročnikom ob predčasni prekinitvi vezave. Ta že takoj po prvem mesecu uporabe znaša kar 60 odstotkov maloprodajne cene aparata, po štirih mesecih pa se delež zviša na 80 odstotkov. Ravno nasprotno je pri odkupu aparata. Še mesec dni pred iztekom vezave znaša odkupna vrednost aparata visokih 30 odstotkov maloprodajne.

»V Skandinaviji ne dovolijo daljše vezave«

Opozoriti velja, da je praksa prekinitev vezav v tujini nadvse različna, je povedal Okorn. »Skandinavske države na primer sploh ne dovoljujejo vezav, daljših od pol leta, v Avstriji tudi sodni primeri dokazujejo, da je zaračunavanje stroška prekinitve vezave nepravično za potrošnika,« je dejal. Če bi hoteli v Sloveniji predčasno prekiniti naročniško razmerje oziroma vezavo in se ne bi mogli »opreti« na podražitev, bi morali plačati neko provizijo. Medtem ko jo drugi operaterji že nekaj časa zaračunavajo, so jo v Telekomu uvedli z letošnjim majem, znaša pa 12 evrov z DDV.

»Glede tega se ravnokar dogovarjamo na sestanku evropske potrošniške organizacije v Bruslju. Praksa med državami je različna, skupno stališče pa je, da v primeru, ko operater spremeni pogoje (zviša ceno), potrošniku ne bi bilo treba vračati ali plačevati za opremo. Nekoliko drugače je, ko vezavo prekine potrošnik, v tem primeru bi strošek opreme moral poravnati potrošnik. Pri tem si ZPS že vrsto let prizadeva, da bi bil nakup opreme ločen od sklepanja naročniškega razmerja, kar bi bistveno olajšalo, predvsem pa pocenilo prekinitev pogodbe,« so pojasnili v ZPS.

Tomaž Modic