V Elektru Ljubljana so včeraj potrdili, da se z družbo Gen-I pogovarjajo o njenem kapitalskem vstopu v podjetje za prodajo električne energije Elektro Energija.

»Ta informacija drži, več pa v tem trenutku ne morem komentirati,« nam je dejal Andrej Ribič, predsednik uprave Elektra Ljubljana, za zdaj edinega lastnika Elektro Energije. Tudi prvi mož Gen-I Robert Golob je potrdil, da »so z Elektrom Ljubljana v procesu dogovarjanja o povezovanju«. »Pred pridobitvijo soglasja vseh deležnikov z Agencijo za varstvo konkurence (AVK) na čelu več ne bi želel komentirati,« nam je dejal Golob. Po naših informacijah naj bi bili dogovori o sodelovanju med Elektrom Ljubljana in Gen-I v sklepni fazi. Po načrtih naj bi Gen-I prek dokapitalizacije pridobil najmanj petdesetodstotni lastniški delež v Elektro Energiji.

Vse težave Elektro Energije

S povezavo med Gen-I in Elektro Energijo bi nastal domači elektrodistribucijski velikan. Obe podjetji bi imeli na trgu vseh odjemalcev električne energije 43-odstotni delež. Še večji kos trga – skoraj 50 odstotkov – bi obvladovali pri prodaji električne energije prek distribucijskega omrežja. Elektro Energija in Gen-I imata skupaj več kot 40-odstotni delež tako na maloprodajnem trgu gospodinjstev kot pri poslovnih odjemalcih. K temu velja prišteti še 3,5-odstotni tržni delež Petrola, polovičnega lastnika Gen-I.

Gen-I bi v povezavo poleg sedmih tujih trgov, kamor električno energijo dobavlja končnim odjemalcem, in zajetnih letnih količin prodane električne energije (lani 24,6 teravatne ure), ki ji dajejo velik manevrski prostor pri trgovanju, prinesel največji kos tržnega deleža pri domačih poslovnih odjemalcih in zdaj že več kot osemodstotni tržni delež na maloprodajnem trgu zemeljskega plina. Največja dodana vrednost Elektro Energije v povezavi je tržni delež pri gospodinjstvih. Konec lanskega leta je tako podjetje, ki ga od letošnjega poletja vodi Bojan Kumer, nekdanji državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo in vodja službe Gen-I za prodajo v Sloveniji, imelo več kot 239.000 gospodinjskih odjemalcev.

Dogovori o povezovanju Elektro Energije in Gen-I odpirajo več vprašanj. Najprej o samem motivu. Javna skrivnost je, da v Elektru Ljubljana, največjem državnem elektrodistribucijskem podjetju, že skoraj leto dni iščejo partnerja, ki bi prek vplačila svežega kapitala lastniško vstopil v Elektro Energijo. To podjetje je namreč pred časom zašlo v težave. Ob polletju je ustvarilo dobrih 1,5 milijona evrov izgube, negativni izid pa naj bi imelo tudi ob koncu leta. Poleg zaostrenih razmer na domačem trgu električne energije, kjer so marže tako rekoč padle na nič, in številnih stečajev naj bi po Elektro Energiji že lani udarile tudi nekatere domnevno slabe odločitve pri trgovanju z električno energijo in posli s srbskim Rudnapom. Podjetje je v slabih dveh letih zamenjalo kar tri direktorje. Matjaža Božiča je lani zamenjal Igor Podbelšek, ki je kmalu dobil še prokurista (Darka Butino), nato je na čelo podjetja prišel Kumer. Za zdaj neuspešen je bil tudi lanski izlet Elektro Energije na trg plina.

Bo v novi povezavi glavni Gen-I?

Ravno zato je mogoče sklepati, da bodo imeli glavno besedo v povezavi v Gen-I. Tudi tam se jim v zadnjih mesecih kljub februarski uspešni izdaji komercialnih zapisov ni uspelo izogniti nekaterim težavam. Predvsem na Hrvaškem, kjer naj bi Hrvatska Elektroprivreda (HEP) izkoristila ugodne vodne razmere in s poceni električno energijo iz hidroelektrarn »napadla« stranke Gen-I. Trgovcem na Hrvaškem in v Sloveniji ne gre na roko tudi podražitev prenosnih zmogljivosti na madžarsko-hrvaški meji. Prav tako ne dejstvo, da se podjetja zaradi sesutja marž za posle, predvsem na javnih razpisih, borijo tudi z dampinškimi ponudbami in da domala ves dobiček v Sloveniji ustvarjajo le še z gospodinjstvi.

Če je motiv Gen-I za povezovanje krepitev položaja v Sloveniji, kjer se karte delijo na novo (v polnem teku so tudi priprave za povezovanje Elektro Celje Energije in Elektro Gorenjska Prodaje), pa je največja neznanka v enačbi Petrol. Ta je namreč v dvojnem položaju. Medtem ko se na eni strani z naraščanjem vrednosti Gen-I povečuje tudi vrednost Petrolove naložbe, na drugi strani drži, da sta Petrol in Gen-I na trgu neusmiljena konkurenta. Skupaj z njimi pa tudi preostalih pet elektrodistribucijskih podjetij, ki si delijo istega posrednega lastnika – državo.