Uporabniki pametnih telefonov in tabličnih računalnikov imajo iz meseca v mesec večji apetit po raznih aplikacijah, ki jih v večmilijardnem številu prenašajo na svoje pametne »igračke«. Na Applovi spletni trgovini app store je bilo lani prodanih za več kot deset milijard dolarjev aplikacij, v največji konkurenčni trgovini google play pa za 1,3 milijarde dolarjev.

A razmerja moči se bodo v prihodnje spremenila. Ob dejstvu, da so se potrošniki letos kar v 85 odstotkih primerov odločili za nakup pametnega telefona, ki ga poganja Googlov operacijski sistem Android, so mnogi strokovnjaki prepričani, da bo spletni velikan postopno zavladal tudi svetovnemu trgu mobilnih aplikacij. Že leta 2017 naj bi bilo prek trgovine google play prodanih za več kot pet milijard dolarjev aplikacij, oglasi, ki spremljajo brezplačne aplikacije, pa naj bi navrgli še dodatnih 7,2 milijarde dolarjev, kar je štiri milijarde dolarjev več kot lani.

Ostra konkurenca razžira dobičke

Tekma velikanov ustvarja idealne pogoje za razvijalce aplikacij. Vendar v času, ko postajajo uporabniki bolj dovzetni za plačevanje enega, dveh ali petih dolarjev za nakup priljubljene aplikacije, prihodki razvijalcev ne rastejo tako hitro, kot bi mnogi pričakovali, saj trg hromi divja konkurenca. Približno 1,5 milijarde uporabnikov pametnih telefonov tako v poplavi aplikacij težko ločijo zrnje od plev.

Vsak programer si želi postati avtor naslednje uspešnice, kot je aplikacija whatsapp, ki jo je Facebook letos kupil za 19 milijard dolarjev, ali pa novega talking Toma, s katerim je zaslovel slovenski Outfit7. Njegove aplikacije imajo doslej več kot 1,7 milijarde prenosov. Vse večja gneča je tudi na trgu igric, ki predstavlja med 75 in 80 odstotki vseh prihodkov v trgovinah, kot sta app store in google play. Verjetnost stvaritve velike uspešnice, kot so angry birds, clash of clans in candy crush saga, ki jo je na vrhuncu igralo več kot 90 milijonov uporabnikov na dan, pa je zelo majhna.

King, proizvajalec candy crush sage, je na račun priljubljene igrice nekoč ustvarjal celo več kot milijon dolarjev prihodkov na dan in je danes eden največjih proizvajalcev igric za socialna omrežja in pametne telefone. Če je leta 2012 ustvaril 164 milijonov dolarjev prihodkov, so se ti lani okrepili že na 1,88 milijarde dolarjev, medtem ko je čisti dobiček dosegel 568 milijonov dolarjev. Vendar se pravljica izredne rasti očitno končuje. Podatki namreč kažejo, da uporabniki počasi opuščajo igranje igrice candy crush saga, King pa izpada prihodkov ne more nadomestiti z novimi igricami. Podobno velja za Supercell, ki je na krilih trenutno najbolj priljubljene igrice clash of clans lani ustvaril 892 milijonov dolarjev prihodkov, a zanjo ne najde ustrezne zamenjave.

In to je težava vseh velikanov, ki se po pravilih zanašajo na prihodke ozkega nabora aplikacij. Supercell in King, katerega delnice so od februarja izgubile 40 odstotkov vrednosti, tako po vsej verjetnosti čaka podobna usoda kot podjetje Zynga, ki je zaslovelo z najbolj vročo igrico na facebooku farmville, a ga je konkurenca nato povozila. Njegovi prihodki so se lani skrčili za 32 odstotkov, na 873 milijonov dolarjev, letos pa se zaton še hitreje nadaljuje.

Denar ključen za uspeh

Zlata mrzlica, ki je zajela svet aplikacij ob odprtju spletne trgovine app store leta 2008 in se je nadaljevala leta 2010 z odprtjem trgovine google play, je le še bled spomin. Časov, ko se je do bajnih zaslužkov lahko dokopal vsak s ščepcem tehničnih spretnosti in dobro idejo za aplikacijo, je nepreklicno konec. Danes je uspeh že, če je aplikacija sploh opažena, zaradi česar se nekateri razvijalci zanašajo na povezovanje aplikacij z znanimi obrazi. Kim Kardashian: Hollywood je trenutno tretja najbolj donosna aplikacija na Applovem operacijskem sistemu iOs.

Ne preseneča, da so daleč najdonosnejše brezplačne aplikacije, ki služijo z oglasi. Statistika namreč kaže, da se za nakup aplikacij odloča še vedno manj kot petina ljudi. A če so bile ob brskanju po spletnih trgovinah nekoč na vrh iskalnih seznamov uvrščene le najboljše in najbolj priljubljene aplikacije, so današnji šampioni tisti, ki imajo za sabo zadosti denarja. Veliki razvijalci aplikacij si prostor na vrhu seznamov enostavno kupijo, zato ne čudi ugotovitev analitične hiše VisionMobile, da ustvari 1,6 odstotka proizvajalcev več prihodkov kot preostalih 98,4 odstotka.

Na svetu naj bi bilo sicer več kot tri milijone razvijalcev aplikacij za pametne telefone, pri čemer jih več kot polovica zasluži manj kot 500 dolarjev ali manj kot polovico slovenske minimalne bruto plače. Več kot 100.000 dolarjev mesečnih prihodkov ustvarijo le najuspešnejši trije odstotki razvijalcev aplikacij, medtem ko jih služi 12 odstotkov več kot 10.000 dolarjev na mesec. Ob nezadržni rasti števila razvijalcev aplikacij se ti deleži v prihodnje verjetno ne bodo bistveno spremenili. Kljub temu da naj bi bil trg aplikacij leta 2025 vreden že neverjetnih 51 milijard dolarjev na leto.