Država je poroštvo Termoelektrarni Šoštanj (TEŠ) za gradnjo šestega bloka v višini 440 milijonov evrov izdala v neskladju z zakonom o državnem poroštvu za TEŠ. Tako je v reviziji predloga zaključnega računa proračuna za leto 2013 zapisalo računsko sodišče, ki med drugim ugotavlja, da je finančni minister »pogodbo o poroštvu sklenil kljub temu, da pogoj za izdajo poroštva ni bil izpolnjen«. Pogodbo o poroštvu je, spomnimo, podpisal finančni minister Janez Šušteršič.

Kaj je pri pregledu porabe proračunskih sredstev zmotilo računsko sodišče, ki se je sicer medtem že lotilo ločene revizije gradnje šestega bloka TEŠ, vredne 1,43 milijarde evrov? Najprej dejstvo, da se država s TEŠ ni dogovorila o tem, iz katerih virov se bo poplačala v primeru, da pride do unovčitve poroštva. Vire, iz katerih bi TEŠ državi vrnila sredstva, bi morali pogodbeni strani, torej država in TEŠ, določiti v pogodbi o načinu in pogojih zavarovanja državnega poroštva. Ta je bila prvi pogoj za izdajo državnega poroštva, a če so v njej določili stroške poroštva in zavarovanja, hkrati niso določili virov, iz katerih bo TEŠ po morebitni unovčitvi poroštva poravnal dolg do države, kot to zahteva zakon. V neskladju z zakonom je bila tako že pogodba o zavarovanju državnega poroštva, posledično pa še pogodba o poroštvu.

A iz pojasnila finančnega ministrstva je razbrati, da bi bilo strogo izpolnjevanje zakonskih določil dejansko bolj ali manj zgolj metanje peska v oči. Kot so pojasnili predstavnikom računskega sodišča, je TEŠ prek Holdinga Slovenske elektrarne (HSE) tako in tako v stoodstotni lasti države, »zato bi težko našli premoženje, ki ni posredno že sedaj pod nadzorom države«. Promet z večino nepremičnin, s katerimi razpolaga TEŠ, je po energetskem zakonu omejen oziroma je zanj potrebno soglasje vlade. To bi dejansko pomenilo, da bi morala vlada TEŠ izdati soglasje za vpis hipoteke v korist države. Da bi država zahtevala vpis hipoteke na nepremičninah, ki so že tako in tako de facto v njeni lasti, bi bilo nesmiselno, medtem ko vrednost preostalih objektov TEŠ za pokritje poroštva (pričakovano) ne zadošča. Na ministrstvu so predlagali še, da bi jim TEŠ za zavarovanje ponudil prihodnje denarne tokove, pričakovane prihodke na primer od večjih odjemalcev oziroma kupcev, a so ugotovili, da so tudi ti večinoma že zastavljeni. Ministrstvo se je tako zadovoljilo z bianko menico, ki mu omogoča izvršbo na premoženje TEŠ, ki pa je ne nazadnje že tako in tako posredno v državni lasti. A kot izhaja iz pojasnil ministrstva, to unovčitve poroštva ne pričakuje, če ne bo prej prišlo do insolventnosti TEŠ. To težavo za zdaj rešuje državni HSE, ki tudi sam jamči za obveznosti TEŠ. Če do unovčitve poroštva pride zaradi insolventnosti TEŠ, bo imela tako država veliko večje težave, kot je ta, da pred odobritvijo poroštva ni jasno določila, iz katerih virov se bo poplačala.