Vlagatelji na Wall Streetu že »špičijo« komolce v pripravi na prvo javno ponudbo delnic (IPO) kitajskega spletnega velikana Alibabe. Ta prihaja na newyorško borzo NYSE sicer brez 40 razbojnikov, a z nekaj skrivnostnimi lastniki. Predvsem pa z obljubo hitre prihodnje rasti in s tem mastnih zaslužkov za vlagatelje.

Strokovnjaki ocenjujejo, da bo kitajsko podjetje septembra s prodajo paketa delnic dobilo več kot 20 milijard dolarjev sredstev. Alibaba bi s tem krepko presegel uspeh Facebooka (18,4 milijarde dolarjev) in napovedal skok med največje svetovne družbe po tržni kapitalizaciji. Po konservativnih ocenah naj bi bil Alibaba vreden okoli 135 milijard dolarjev, medtem ko so najbolj optimistični vlagatelji prepričani, da lahko doseže celo vrednost 250 milijard dolarjev. Največji svetovni trgovec Wal-Mart je bil denimo včeraj na borzi vreden nekaj več kot 247 milijard dolarjev, s čimer je zasedal deseto mesto med največjimi družbami. Na prvem mestu še vedno kraljuje Apple, ki je vreden 569 milijard dolarjev.

Vsi si želijo kos Alibabe

Kitajski veljaki in njihovi potomci se že nekaj časa »tepejo« za deleže v vzhajajoči zvezdi svetovnega spleta. Časnik New York Times je poročal, da so v poslu leta 2012, ko je Yahoo prodal 20-odstotni delež Alibabe, po političnih povezavah razdelili velik del delnic. Koliko in komu, v Alibabi niso razkrili, raziskovalnim novinarjem pa je uspelo narediti kar nekaj političnih povezav. Enega izmed paketov delnic je kupilo podjetje New Horizon Capital, ki ima poslovne partnerje na Kajmanskih otokih in je sicer v lasti Winstona Wena (Wen Younsong), sina kitajskega premierja Wen Jiabaa. Naložba New Horizon Capitala v Alibabo je medtem že skoraj početverila svojo vrednost. Podobno je sekira v med padla družbi Boyu Capital v lasti Alvina Jianga (Jiang Zhicheng), sina nekdanjega premierja Jiang Zemina. Za delnice Alibabe je plačala 400 milijonov dolarjev, njen delež pa je trenutno vreden skoraj 1,5 milijarde dolarjev.

A vlagateljev na Wall Streetu očitno ne moti prepletenost lastništva Alibabe in kitajske politike, v svojih mislih raje preštevajo dobičke, ki bi jih lahko ustvarili s sodelovanjem na IPO. Kot je pojasnil Igor Erker, finančni analitik iz družbe Numerica Partners, lahko pri največjem IPO letos sodelujejo tudi slovenski vlagatelji. Vendar to ne bo nujno preprosto. »Povsem logično je, da bi majhen samostojni vlagatelj, ki želi kupiti za 1000 evrov delnic, težko prišel zraven,« je dejal Erker in pojasnil, da investicijska banka, ki vodi prodajo delnic, najprej išče velike vlagatelje, zainteresirane za nakupe večjih paketov delnic. Največ možnosti imajo torej tisti vlagatelji z odprtimi trgovalnimi računi pri investicijskih bankah, ki bodo kupili največ delnic Alibabe. Ob tem seveda velja, da je odvisno od povpraševanja, kako lahko je priti do delnic. Tokrat se malim vlagateljem ne piše nič dobrega, saj finančni trgi IPO Alibabe težko čakajo že več kot eno leto. Poglejmo, zakaj.

Svetla prihodnost Alibabe

Alibaba, ki združuje spletne trgovine Taobao, Tmall in alibaba.com, je že na Kitajskem daleč največji spletni trgovec, v nekaterih pogledih pa mu ni para niti na svetovni ravni. Prek Alibabe je bilo denimo lani izvršenih za kar 248 milijard dolarjev transakcij, do leta 2016 pa naj bi se ta številka povzpela že krepko v bližino 500 milijard dolarjev (več kot Wal-Mart). Amazon in eBay se na drugi strani lahko pohvalita s skupno manj kot 180 milijardami dolarjev transakcij.

Kljub temu je prostora za napredek še veliko. Na mnogih področjih Alibaba namreč krepko zaostaja za Amazonom. Ta je lani ustvaril nekaj manj kot 74,5 milijarde dolarjev prihodkov, kar je skoraj 10-krat več kot kitajski velikan. Kljub temu je lahko Jack Ma, soustanovitelj in izvršni direktor Alibabe, samozavesten, saj se zdi prihodnost svetla. Samo lani so se prihodki okrepili za 66 odstotkov, na 7,9 milijarde dolarjev. S presežki prevzema konkurente in obvladuje kar 80-odstotni delež najhitreje rastočega spletnega trga na svetu. Ima torej odličen položaj, da požanje sadove prebujanja kitajskih potrošnikov, katerih kupna moč raste v koraku z razvojem spletne prodaje.

Danes je na Kitajskem 632 milijonov internetnih uporabnikov, kar je 14 milijonov več kot ob koncu lanskega leta, kažejo podatki kitajske državne agencije CNNIC. Dostop do spleta ima torej vsako leto več Kitajcev, ki prek spleta vse več nakupujejo. S & P Capital tako ocenjuje, da bo spletna trgovina na Kitajskem do leta 2017 vredna že več kot 700 milijard dolarjev na leto. Vendar se Alibaba s tem očitno ne bo zadovoljil, saj si z IPO že odpira vrata na svetovni trg.