Ko so se proti koncu 19. stoletja, po krvavi državljanski vojni in ob stoti obletnici Deklaracije o neodvisnosti iz leta 1776, Francozi odločili, da bodo Američanom podarili velikanski bronasti kip – ki ga je na jekleni konstrukciji slavnega Gustava Eiffla izdelal kipar Frédéric Auguste Bartholdi – in ko so veličastno, šestinštirideset metrov visoko figuro ženske z baklo v roki, imenovano »Svoboda razsvetljuje svet«, po delih prenesli v New York in jo postavili na štirideset metrov visok podstavek pred Manhattnom, so pri nemško-judovski pesnici Emmi Lazarus naročili priložnostne verze, ki bodo zapisani na podnožju simbola ameriške svobode.

Rojena Newyorčanka in Judinja nemških in portugalskih korenin – ki se je aktivno posvečala skrbi za stotisoče Judov in drugih beguncev iz Evrope – je Emma naredila še veliko več: s svojim sonetom Novi kolos, napisanim ob tej priložnosti 3. novembra 1883, je povsem in za vedno spremenila ikonografski pomen monumentalne »Svobode, ki razsvetljuje svet«.

Članek je dostopen samo za naročnike
Članek je dostopen samo za naročnike
Priporočamo