Letalo boeing 787 Dreamliner, ki je bilo iz Ahmedabada na zahodu Indije namenjeno v London, je bilo v zraku manj kot 40 sekund. Takoj po vzletu je namreč strmoglavilo v gosto naseljeno sosesko tik ob letališču. Gre za eno najbolj zagonetnih letalskih nesreč v zadnjem času, pravijo poznavalci.

Pred preiskovalci je zahtevna naloga: preiskati razbitine in analizirati podatke iz snemalnikov glasu v pilotski kabini ter ostalih letalskih podatkov, da bi ugotovili, kaj je šlo tako hudo narobe takoj po vzletu. 

Po pravilih Mednarodne organizacije za civilno letalstvo (ICAO) je treba predhodno poročilo objaviti v 30 dneh, končno pa v enem letu.

Letalo na letu AI171 sta upravljala pilot Sumeet Sabharwal in kopilot Clive Kundar. Vzletelo je iz Ahmedabada v četrtek ob 13.39 po lokalnem času (11.39 po našem), na krovu pa je bilo 242 ljudi in skoraj 100 ton goriva, saj je bila pred njimi dolga pot do Londona. Le nekaj trenutkov po vzletu je iz pilotske kabine prišlo sporočilo »mayday«, ki pomeni klic v sili oziroma signal, da se je letalo znašlo v kritični situaciji in potrebuje takojšnjo pomoč. To je bilo tudi zadnje sporočilo s krova letala, preden je nenadoma izgubilo višino in trčilo v gosto poseljeno območje, kjer je izbruhnil požar.

»Kaj takega se še ni zgodilo«

Smoke rises after an airplane crashed in Ahmedabad, Gujarat state, India, Thursday, June 12, 2025. (Mohan Nakum via AP)

Letalo je pol minute po vzletu izgubilo višino in strmoglavilo v gosto poseljeno območje, kjer je izbruhnil požar. Foto: AP

Pilot Kishore Chinta, nekdanji preiskovalec pri indijskem uradu za preiskovanje letalskih nesreč (AAIB), je nesrečo označil za »najredkejšo med redkimi«. »Kolikor vem, se kaj takega še ni zgodilo,« je povedal za BBC.

Ali sta morda odpovedala oba motorja? Je bil posredi trk s pticami? Ali so bile lopute nepravilno nastavljene, kar bi zmanjšalo vzgon težko obremenjenega letala v vročini? Je bila morda napaka pri servisiranju motorja? Ali pa je nenamerno dejanje posadke prekinilo dovod goriva? Preiskovalci bodo preučili vse te možnosti. 

Najprej so se osredotočili na motorje. »Po tem, kakšne so poškodbe motorjev, se lahko ugotovi, ali so motorji ob trku še proizvajali moč – turbine se pri visoki hitrosti namreč zlomijo drugače,« pojasnjuje Peter Goelz, nekdanji direktor ameriškega urada za varnost v prometu (NTSB). »To je lahko prva sled do vzroka nesreče.«

Eden od motorjev povsem nov

Natarajen Chandrasekaran, predsednik uprave Air India, je danes v intervjuju za eno od indijskih televizij povedal, da sta bila oba motorja brezhibna. »Desni motor je bil nov, vgrajen letos marca. Levi motor je bil nazadnje servisiran leta 2023 in bi moral iti na naslednji pregled decembra 2025,« je povedal. 

»Kroži veliko ugibanj in teorij. Toda po podatkih, ki jih imam, ima to letalo čisto zgodovino,« je povedal Chandrasekaran in pozval ljudi, naj ne prehitevajo z zaključki. »Strokovnjaki mi zagotavljajo, da bodo črne skrinjice nedvomno razkrile, kaj se je zgodilo. Torej moramo preprosto počakati,« je dodal.

Kako pomembna je starost motorja?

Kishore Chinta, nekdanji preiskovalec pri indijskem uradu za preiskovanje letalskih nesreč (AAIB), je za BBC povedal, da stanje motorja ni nujno povezano z njegovo starostjo, kar še posebej velja pri motorjih Genx-1B, ki jih uporablja Boeing 787-8.

»Starost motorja ne vpliva neposredno na njegovo tehnično stanje, zlasti pri Genx-1B,« je dejal Chinta. Z drugimi besedami: nov motor ni nujno zdrav, in obratno.

Za razliko od starejših modelov motorjev Genx-1B, ki jih proizvaja GE Aerospace, ne vzdržujejo po fiksnem urniku. Namesto tega uporabljajo sistem FADEC (Full Authority Digital Engine Control), ki stalno spremlja delovanje in stanje motorja. Odločitev o servisu ali zamenjavi temelji na teh podatkih in fizičnih pregledih, ne pa na starosti motorjev.

FILE - An Air India Boeing 787 Dreamliner performs its demonstration flight during the 50th Paris Air Show at Le Bourget airport, north of Paris, on June 18, 2013. (AP Photo/Francois Mori, File)

Boeing 787 Dreamliner je strmoglavil manj kot 40 sekund po vzletu. Foto: AP

 

Kaj se je dogajalo v pilotski kabini?

Če se bo v preiskavi pokazalo, da motorja nista proizvajala moči, se bo preiskava osredotočila na pilotsko kabino. Kaj se je dogajalo tam, bodo razkrili napredni snemalniki (EAFR), ki shranjujejo obsežne podatke o letu in zvoke iz pilotske kabine, od govorov pilotov, radijskih komunikacij do zvokov iz okolice.

Snemalniki beležijo položaje prestav in loput, nastavitve potiska, delovanje motorjev, pretok goriva in celo uporabo ročice za gašenje požara. Če bo snemalnik pokazal, da so motorji delovali kot je treba, bo pozornost preusmerjena na lopute in zakrilca, pravijo strokovnjaki. 

»Ko sem leta 1994 prvič preiskoval nesrečo, je snemalnik beležil štiri parametre. Današnji sistemi jih beležijo na stotine, če ne tisoče – na sekundo.« – Peter Goelz

V Boeingu na trnih

Preiskavo pozorno spremljajo tudi v Boingu. Če bi se namreč izkazalo, da je bila težava v sistemu za upravljanje leta, bi to povzročilo resne težave tako za proizvajalca kot celotno letalsko industrijo. Boeing 787 ima visoko avtomatiziran sistem za navigacijo, zmogljivost in vodenje, ki integrira podatke iz številnih senzorjev za optimizacijo poti in porabe goriva.

Ker od leta 2011 po svetu leti več kot 1.100 letal Boeing 787, morajo preiskovalci ugotoviti, ali je šlo za sistemsko težavo, ki lahko prizadene celotno floto. 

Police personnel work at the site of an Air India plane crash in Ahmedabad, India, Friday, June 13, 2025. (AP Photo/Rafiq Maqbool)

V strmoglavljenju 12. junija je življenje izgubilo najmanj 270 ljudi, preživel je samo en potnik. Foto: AP

Do zdaj ni nobenega dokaza o krivdi kogarkoli. Indijsko ministrstvo za civilno letalstvo je v torek sporočilo, da nedavni pregled 24 od 33 letal Boeing 787 družbe Air India ni razkril nobene večje varnostne pomanjkljivosti. Preostala letala bodo pregledali v naslednjih dneh. 

Rekonstrukcija letala

Strokovnjaki na terenu zbirajo razbitine, pri čemer skušajo zbrati vse, kar se da, saj lahko še najmanjši vijak ali matica vodita do ugotovitve, kaj je šlo narobe. 

Razbitine običajno prenesejo v hangar in jih razporedijo po delih letala (nos, rep, trup, krila) in po potrebi rekonstruirajo, navaja BBC. V tej nesreči to morda ne bo nujno, odvisno od tega, kaj bodo pokazali podatki iz snemalnikov.

Pomembnost razbitin se razlikuje glede na nesrečo. Pri nesreči letala Malaysia Airlines MH17, ki je bil leta 2014 sestreljen nad Ukrajino, so bile ključne. Rekonstrukcija nosu je namreč jasno pokazala poškodbe zaradi rakete.

 

 

Priporočamo