Velika večina kontejnerjev vendarle srečno prispe do ciljnega pristanišča, nenazadnje so jih ladjarji lani skupaj prepeljali več kot 250 milijonov. A 576 lani izgubljenih ladijskih kontejnerjev vendarle pomeni velik porast v primerjavi z letom 2023, ko jih je v morje padlo 221. Poročilo zveze temelji na podatkih, ki ji jih posredujejo njeni člani: ti upravljajo približno 90 odstotkov svetovnega kontejnerskega prometa.
Jeklene »ledene gore«
Kontejnerji, ki padejo z ladij, lahko predstavljajo tudi veliko nevarnost. Vsi namreč ne potonejo, ampak lahko ostanejo na gladini ali tik pod njo, morski tokovi pa jih še tedne ali mesece odnašajo daleč naokoli. Tako postanejo nevarna ovira na plovnih poteh. Kovinski 12-metrski zabojnik na gladini ali delno potopljen lahko resno poškoduje trup ali propeler ladje, ki vanj trči z veliko hitrostjo. Za manjša plovila, kot so ribiški čolni ali jadrnice, pa je trk z jekleno »ledeno goro« lahko usoden. Poleg tega izgubljeni zabojniki izpuščajo škodljive snovi in prispevajo k onesnaženju oceanov.
Nevarne vode okoli Afrike
Zaradi groženj z napadi so se ladjarji lani izogibali Sueškemu prekopu, ki pomeni najkrajšo pomorsko pot med Azijo in Evropo, ter ladje preusmerili okoli Afrike oziroma Rta dobrega upanja. Tam se je ladijski promet povečal za 191 odstotkov v primerjavi z letom prej. Območje sicer slovi po slabem vremenu, močnih vetrovih in razburkanem morju, kar je zagotovo eden od razlogov, da je južnoafriška Uprava za pomorsko varnost samo tam lani naštela skoraj 200 izgubljenih zabojnikov oziroma več kot tretjino vseh. V treh največjih nesrečah je z ladij popadalo po 44, 46 in 99 kontejnerjev.
»Take incidente je prav zaradi nepredvidljivih vremenskih razmer težko preprečiti,« ugotavljajo v Svetovni pomorski zvezi, ki ji predseduje Joe Kramek. »Večina kontejnerjev brez težav doseže svoje cilje, a že en izgubljen kontejner je preveč,« je poudaril.
Za strožji nadzor nad izgubo tovora se je zato zavzela tudi Svetovna pomorska organizacija (IMO), ki je krovno telo v svetovnem pomorstvu. Tako bodo morali od 1. januarja 2026 prav vsi ladjarji poročati o izgubah kontejnerjev.
Statistika
Desetletno povprečje za obdobje 2014–2024 znaša 1274 izgubljenih zabojnikov na leto. Izstopata leto 2020, ko je v morje zdrsnilo 3924 ladijskih kontejnerjev, in leto 2021, ko so v morju našteli 2301 jeklenih škatel. Tudi zaradi te neslavne statistike so se v panogi začeli resneje ukvarjati z reševanjem problematike. Ključno za varnost je, da logisti pri naročanju kontejnerskega prevoza pravilno poročajo o vsebini tovora in natančni teži. Na osnovi teh podatkov namreč posadke kontejnerje natovarjajo na ladjo, tako da zagotovijo stabilnost ladje; denimo najtežje kontejnerje naložijo na dnu skladovnice, najlažje na vrhu. Prav tako zabojnike z vnetljivim tovorom namestijo stran od prostorov za posadko in rezervoarjev za gorivo.