Praktično vse storitve, ki jih uporabljamo prek spleta, delujejo s pomočjo ogromnih podatkovnih centrov, v katerih delujejo oblačne storitve. V podatkovnih centrih so spravljeni podatki, tam so naložena spletišča in tam so grafične kartice za poganjanje umetne inteligence. Največji ponudnik oblačnih storitev na svetu je Amazon, ki obvladuje okoli 30 odstotkov oblačne infrastrukture. Z okoli 20 odstotki sledi Microsoft (Azure), okoli 13 odstotkov pa pripada Alphabetu (Google cloud).

Kaj se zgodi, ko podjetje s tako velikim deležem ključne infrastrukture naleti na težave? Del tega smo (spet) uspeli videti danes, ko številni spletni uporabniki po svetu ne uspejo priti do svojih profilov na družbenih omrežjih, spletnih bank i drugih storitev.

Težave odpravljajo že več kot 9 ur

Spletna stran Downdetector, ki spremlja pritožbe glede nedelujočih spletišč in storitev, je v zvezi z mrkom AWS prejela vrtoglavih 6,5 milijona prijav nedelujočih strani. Mrk  je prizadel tudi umetno inteligenco perplexity. 

Iz AWS so medtem sporočili, da opažajo »povečane stopnje napak in zamude pri več storitvah AWS«. »Aktivno se ukvarjamo s tem, odpravljamo težave in odkrivamo vzrok,« so zagotovili. Težave sicer odpravljajo že več kot devet ur. Pri tem uradno sporočajo, da izvoren razlog za izpad še preiskujejo. Delovanje sistema še vedno ni brezhibno, čeprav so preizkusili že več domnevnih rešitev.

Ponovitev, ki potrjuje nevarnost

Mrk AWS ni edini tovrsten dogodek v zadnjem času. Poleti 2024 se je zaradi površne posodobitve antivirusne opreme na operacijskih sistemih drugega največjega ponudnika oblačnih storitev (Microsoft) zgodil podoben incident. Banke so bile nedostopne, odpovedani so bili letalski poleti, svet pa se je končno zavedel nevarnosti, ki jo prinaša izredna koncentracija oblačnih storitev v rokah peščice podjetij.

Tokratni incident z AWS potrjuje, da tedanji dogodek ni bil naključje, temveč lahko podobne izpade pričakujemo tudi v prihodnje, zaradi česar je treba razmisliti o alternativnih načinih ponujanja oziroma omogočanja določenih ključnih storitev.

Priporočamo