V Albaniji je letos odmeval primer zaseženih ladij Besart in Aya Zanoubya. Slednja je bila domnevno v okvari, zato jo je Besart vlekla v zasebno pristanišče Porto Romano blizu Drača. Njen prijavljeni tovor je bil cement, a policija je na njej odkrila 600.000 litrov neprijavljenega dizelskega goriva.

Razlog, da je bila policija sploh vključena, je bil, da se je popolnoma enaka situacija z istima ladjama pripetila tri tedne prej. Že takrat je Aya Zanoubya, ki naj bi prevažala cement, domnevno zaradi tehnične okvare nenadoma morala pristati v Portu Romanu.

Kot je neimenovani policijski uradnik povedal novinarjem preiskovalnega medijskega portala BIRN, je Drač postal precej pogosto središče tihotapcev, kar je mogoče zaradi podkupovanja uradnikov na meji, ki podpisujejo lažne deklaracije tovora.

Albansko tožilstvo trenutno preiskuje primer Aye Zanoubye, ki je po njihovih besedah očiten primer tihotapljenja goriva. Lastnik ladje je podjetje Batimarine Owner Ship s sedežem prav v Draču,  upravlja pa ga albanski državljan Eduart Skora, ki ga je policija že prijela. Lastnik podjetja je Florian Biba, državljan Švice, ki ga policija še išče s tiralico.

Skrivnost manjkajoče nafte v Albaniji

Omenjeni primer je najverjetneje le vrh ledene gore. Največji kazalec  tega je sumljivo majhna poraba goriva v državi. Medtem ko se je število vozil v Albaniji v nekaj več kot desetih letih podvojilo, je količina goriva, ki ga država uvozi, ostala približno enaka.

Za primerjavo:  v sosednji Makedoniji, ki je doživela podoben porast števila vozil, se je količina uvoženega goriva podvojila. Albanija na primer uvozi manj naftnih derivatov kot Kosovo, ki ima pol manj prebivalcev. Iz tega je mogoče  sklepati, da je okoli polovica goriva v Albaniji pretihotapljenega.

Some of the first pipes to arrive for the Trans-Adriatic Pipeline (TAP) project in Durres, Albania, Monday, April 18, 2016. Albania is part of the 878-kilometer (545 miles) TAP project that will bring gas from the Shah Deniz II field in Azerbaijan, across Turkey, Greece, Albania and undersea into southern Italy. (AP Photo/Hektor Pustina)

Drač postaja pomembno logistično pristanišče za nafto tudi zato, ker tu poteka novi naftovod TAP, ki prečka Jadransko morje. Foto: AP

Velik posel tihotapljenja nafte

V drugem, še bolj odmevnem primeru tihotapljenja goriva je bil vpleten najbogatejši človek v Albaniji Shefqet Kastrati, katerega premoženje je ocenjeno na več kot milijardo evrov. Prek različnih holdinških podjetij tudi lastnik pristanišča Porto Romano.

Z uvozom nafte se ukvarja povsem legalno, a več medijskih poročil kaže, da je del tudi pretihotapljen. Izvor je najverjetneje v Rusiji in Libiji,  državah, proti katerima so zahodne države uvedle gospodarske sankcije.

A general view shows an oil refinery in Zawia, west of Tripoli, December 18, 2013. REUTERS/Ismail Zitouny/File Photo   TPX IMAGES OF THE DAY

Rafinerije v Libiji so pogosto izvor goriva na črnem trgu. Foto: Reuters

Najbolj viden indic vpletenosti Kastratija v tihotapljenje nafte je bil zaseg ladje Queen Majeda septembra 2022, ki je potovala iz Bengazija v Libiji v Porto Romano. Naročnik tovora je bil Kastratijevo podjetje Kastrati Sh.a, ladja pa je pred tem opravila že vsaj dve enaki poti.

Ladja je prevažala 2,6 milijona litrov derivata ladijskega goriva, s katerim je trgovina v Albaniji prepovedana. Ker je bila pogodba za tovor ladje Queen Majeda sklenjena po principu, da kupec prevzame odgovornost šele, ko ladja zapusti pristanišče, Kastrati Sh.a za ta dogodek nikoli ni odgovarjal. 

Tožilci v Draču pravijo, da je bila nafta na tretjem potovanju Queen Majeda pretihotapljena, dokumenti pa ponarejeni. Menijo, da je tovor prišel iz podjetij, ki so pod mednarodnimi sankcijami.

Povezave z libijskim uporniškim vojskovodjo Haftarjem  

TRAX: 10109777A 4/19/2011Benghazi, Libya Khalifa Heftar, one of two rebel military commanders vying for the top command position over Free Libyan Forces in Libya, photographed in his office at the Gulf Oil Co. in Benghazi, Tuesday. CREDIT: Bryan Denton for The New York Times                NYTCREDIT: Bryan Denton for The New York Times

Libijski vojskovodja in samodržec Khalifa Heftar vlada v vzhodni polovici Libije. Podpirata ga Turčija in Rusija, v preteklosti pa tudi Francija. Foto: arhiv Dnevnika

Poročilo Združenih narodov je primer Queen Majeda omenilo kot primer obsežnega tihotapljenja goriva iz Libije, s katerim se v državi financirajo rivalske politične skupine. V Bengaziju namreč vlada mednarodno nepriznana oblast, ki jo vodi general Khalifa Haftar. Nafta, ki izvira iz dela Libije, ki ga obvladuje Haftar, pogosto najprej potuje v ruske rafinerije. Poročilo ZN je med letoma 2022 in 2024 identificiralo 185 sumljivih ladij, vključno s Queen Majeda.

Črni trg, ki so ga ustvarile sankcije

Čeprav je bilo tihotapljenje goriva pogosto v Albaniji že prej, so pogoji za to dejavnost v zadnjih letih postali še ugodnejši. Uvedba gospodarskih sankcij proti Rusiji, ki ciljajo na njen izvoz nafte in naftnih derivatov, je ustvarila vzporedni trg goriv, ki ga omogočata in podpirata Rusija ter njena naftna industrija. Kontraband, ki je bil prej posel oportunističnih kriminalcev v manjših državah, kot je Albanija, je postal veliko večji in bolje organiziran. Poleg tega je tihotapljenje tovrstne nafte dobičkonosnejše zaradi nižje cene goriv, ki so podvržena sankcijam, v primerjavi s tistimi na uradnih trgih.

Priporočamo