Po podatkih ukrajinskih in zahodnih obveščevalnih služb, ki jih navaja CNN, Moskva svojo floto več sto tankerjev, namenjenih izogibanju zahodnim sankcijam, uporablja za več kot le financiranje vojne v Ukrajini. Ti ladijski »duhovi«, pogosto registrirani v eksotičnih državah, so postali orodje hibridnega vojskovanja proti Evropi.

Varnostniki z ozadjem skupine Wagner

Ključni igralec v teh podvigih je skrivnostno rusko podjetje Moran Security Group. Gre za zasebno varnostno podjetje s tesnimi vezmi z rusko obveščevalno službo FSB in vojaško obveščevalno službo GRU. Moran, ki ga je ameriško ministrstvo za finance leta 2024 uvrstilo na seznam sankcioniranih podjetij, na krove tankerjev namešča »tehnično osebje«, ki pa so v resnici nekdanji pripadniki specialnih enot in celo bivši plačanci zloglasne skupine Wagner.

Obveščevalni viri za CNN navajajo, da so ti možje pogosto edini Rusi na krovu, kjer sicer prevladujejo posadke iz Azije. Njihova naloga ni le varovanje tovora, temveč nadzor nad kapitani in izvajanje »posebnih nalog«. V enem od poročil je navedeno, da so uslužbenci Morana z ladij fotografirali evropske vojaške objekte, pojavljajo pa se tudi sumi o vpletenosti v sabotaže.

Primer tankerja Boracay in sumljivi droni

Kot konkreten primer CNN izpostavlja tanker Boracay. Septembra letos sta se v pristanišču Primorsk nanj vkrcala dva ruska državljana, opisana kot tehnika. Kmalu zatem, ko je ladja plula mimo danske obale, so nad letališčem v Köbenhavnu in bližnjimi vojaškimi bazami opazili serijo neidentificiranih brezpilotnikov. Čeprav neposrednih dokazov o vzletu dronov z ladje ni, so obveščevalci za CNN izjavili, da je »sovpadanje prisotnosti plovila in incidentov izjemno sumljivo«.

Ko je francoska mornarica pozneje ustavila Boracay zaradi nejasne dokumentacije, so na krovu našli omenjena ruska državljana. Eden od njiju je bil nekdanji policist z vezmi v skupini Wagner. Francoske oblasti so kitajskega kapitana aretirale, oba Rusa pa so zaslišali varnostni organi.

Strah pred stopnjevanjem napetosti

Danski pomorski piloti, ki pomagajo tankerjem pri plovbi skozi ozke prelive, poročajo o nenavadnem vedenju na teh ladjah. Opisujejo moške v vojaških uniformah brez oznak, ki so sovražni do inšpektorjev in se vedejo, kot da imajo na krovu večjo avtoriteto od samega kapitana. »Na krovu so antene in jambori, ki običajno ne sodijo na trgovske ladje,« je za CNN potrdila tudi poveljnica švedske mornarice Ewa Skoog Haslum.

Strokovnjaki opozarjajo, da gre za klasično rusko taktiko »verjetnega zanikanja«. Ker so ladje v zasebni lasti in plujejo pod tujimi zastavami, je Kremelj zaščiten pred neposredno odgovornostjo, hkrati pa v »sivem območju« preizkušajo odzivnost Nata.

Medtem ko se ruska flota v senci širi, se Evropa sooča z dilemo. Strožji ukrepi in prestrezanje sumljivih ladij bi lahko pomenili tveganje za neposreden konflikt z Rusijo, kar ni optimalen razplet. Kljub temu poročila o špijonaži in dronih krepijo pritiske na Bruselj za skupno evropsko obrambno strategijo proti ruskim »tankerjem duhov« in ruskemu hibridnemu vojskovanju nasploh.

Priporočamo