Po več letih rasti se tako nadaljuje obdobje zastoja za ameriško podjetje, ki je še pred kratkim veljalo za nesporno gonilno silo preboja električne mobilnosti v Evropi. Tokratni podatki potrjujejo, da se trend ni omejil na en sam mesec: Tesla beleži pet zaporednih mesecev padanja prodaje, kar nakazuje na resnejšo prelomnico v njenem evropskem poslovanju.
Upad zaupanja in Muskove politične sence
Analitiki opozarjajo, da je eden ključnih dejavnikov za Teslin zdrs v Evropi izguba ugleda izvršnega direktorja Elona Muska v očeh evropskih potrošnikov. Njegova vloga v administraciji ameriškega predsednika Donalda Trumpa je naletela na izrazito negativen odziv, zlasti v okoljih, kjer sta politična polarizacija in občutljivost na globalno podnebno politiko pomemben del javne zavesti.
Musk je bil imenovan za vodjo Urada za vladno učinkovitost (t. i. Doge), kjer naj bi skrbel za deregulacijo in zniževanje proračunskih stroškov. Konec maja je odstopil, le nekaj dni zatem pa se javno sprl s Trumpom zaradi proračunske zakonodaje, ki naj bi po njegovem mnenju ogrozila fiskalno stabilnost ZDA. A politična škoda je bila že narejena – številni evropski kupci električnih vozil, praviloma bolj naklonjeni zelenim politikam, so začeli svojo lojalnost preusmerjati drugam.
Protesti, ki so v zadnjih mesecih potekali pred Teslinimi prodajnimi saloni v Nemčiji, Franciji in na Nizozemskem, so jasen pokazatelj, da se ugled blagovne znamke sesuva ne le zaradi konkurence, temveč tudi zaradi kulturno-političnih razlogov.
Kitajski proizvajalci izkoriščajo praznino
V praznino, ki jo za sabo pušča Tesla, hitro vstopajo kitajski proizvajalci električnih vozil. Med njimi prednjači BYD, ki je aprila prvič presegel Teslo po številu registriranih vozil v Evropi. Maja je nadaljeval s skoraj enakim številom prodanih enot kot Tesla – a s trendom rasti, ne padanja.
Kljub uvedbi dodatnih carin na uvoz kitajskih električnih avtomobilov, ki jih je Evropska komisija uvedla z namenom zaščite domače industrije, so kitajske znamke maja prodale 65.808 vozil – več kot dvakrat več kot lani v istem mesecu. Tržni delež kitajskih znamk se je povzpel na 5,9 odstotka.
»Njihov uspeh je posledica kombinacije konkurenčnih cen, hitrega razvoja alternativnih pogonov (npr. priključni hibridi) in vse boljše oblikovne ter tehnične kakovosti,« je dejal Felipe Munoz, analitik pri JATO Dynamics. »Kitajske znamke tudi bolje razumejo potrebe evropskega trga in se nanje hitreje odzivajo.«
Prodaja električnih vozil raste, a potrebna je sistemska podpora
Paradoksalno Tesla izgublja tržni delež ravno v trenutku, ko celoten trg električnih vozil v EU raste. V maju 2025 so električni avtomobili predstavljali 15,4 odstotka vseh novih prodaj, kar je 12,1 odstotka več kot maja lani. Gre za pomembno rast, a vodja ACEA Sigrid de Vries opozarja, da je to še daleč od ciljev, ki bi jih moral dosegati evropski avtomobilski trg, če želi prispevati k zeleni preobrazbi.
»To je delež, ki je še vedno daleč od tistega, ki bi ga morali in pričakovali. Nezainteresiranost potrošnikov nikakor ni mit. Spodbuditi moramo podporni ekosistem - od polnilne infrastrukture do finančnih spodbud - in s tem zagotoviti, da se lahko uporaba električnih vozil pospeši,« je ob predstavitvi poročila poudarila de Vries.
Skupna prodaja vseh avtomobilov v EU se je maja povečala za 1,6 odstotka, vendar v prvih petih mesecih leta ostaja nižja kot lani – zabeležen je bil 0,6-odstotni padec.
Model Y kot rešitelj? Za zdaj ne
Tesla sicer še vedno polaga upe v prenovljeni model Y, ki naj bi prinesel svež veter v ponudbo. V posameznih državah, kot je Norveška, je model Y res prispeval k krajevnemu porastu prodaje, vendar na ravni celotne Evrope za zdaj ni opaznega učinka. Podjetje je že aprila priznalo, da je mednarodna prodaja v prvem četrtletju padla za 13 odstotkov – kar je bila ena največjih izgub zadnjih let. Musk je takrat napovedal, da bo zmanjšal svojo vlogo v ameriški politiki in se znova osredotočil na vodenje podjetja, a ti ukrepi za zdaj še niso obrodili sadov.
Čeprav električni avtomobili postajajo vse bolj prisotni na evropskih cestah, pa Tesla, pionirka te revolucije, zamuja novo fazo. V obdobju, ko kupci zahtevajo dostopnost, trajnost in politično občutljivost, Tesla ponuja predvsem – Muska. In to morda ni več dovolj.