V sosednji Italiji začenjajo veljati novi predpisi za električne skiroje, ti bodo poslej strožje regulirani. Ministrstvo za promet prvič uvaja obvezno registrsko tablico, s čimer nadaljuje reforme na področju te vrste mikromobilnosti z namenom izboljšanja varnosti v cestnem prometu. Poleg obveznih oznak se glavne novosti nanašajo še na zaščitno čelado, ki bo v prihodnje obvezna za vse voznike e-skirojev in ne več zgolj za mladoletnike.
»Da ne bi nadaljevali s sedaj veljavno anonimnostjo vozil in bi omogočili učinkovitejši nadzor v primeru kršitev ali nesreč, uredba določa, da mora vsak voznik svoj e-skiro opremiti z identifikacijsko, osebno in neprenosljivo oznako. To ni tradicionalna registrska tablica ali registracijski sistem, temveč preprost in lahek tehnični nosilec, ki je fizično nameščen na vozilu. S tem bomo omogočili identifikacijo tistih, ki uporabljajo to prevozno sredstvo, zlasti v primeru nesreč ali kršitev zakona o cestnem prometu. Ni sprejemljivo, da nekdo povozi človeka in izgine brez sledu. Identifikacija je bistven korak k zagotavljanje večje varnosti in več pravičnosti na cestah,« je v izjavi zapisalo ministrstvo.
Dodeljene osebi, ne vozilu
Tablica bo osebna. Kar pomeni, da bo dodeljena določeni osebi in ne posameznemu vozilu. Sestavljena bo iz treh črk in treh številk, razporejenih v dveh vrstah. Trajno bo morala biti pritrjena na zadnji blatnik ali drog krmila, nalepka pa mora biti nameščena od 20 do 120 centimetrov nad tlemi, da bo vidna, poročajo italijanski mediji.
Čeprav še ni znano, koliko bodo tablice stale, ministrstvo za promet napoveduje, da bodo za uporabnike cenovno dostopne. Po pisanju medijev se še dogovarja z državno tiskarno in kovnico denarja o stroških proizvodnje in distribucije.
Spremembo zakonodaje je sprožilo poslabšanje prometne varnosti v obdobju iz leta 2022 na leto 2023. V Italiji se je leta 2022 zgodilo 2929 prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi e-skiroji. Umrlo 16 ljudi. Naslednje leto se je število nesreč povzpelo na 3365, smrtnih žrtev pa je bilo 21. Pri nas se v zadnjih dveh letih sicer ni zgodila nobena nesreča z udeležbo e-skiroja, je pa število hudo poškodovanih naraslo za 29 odstotkov – s 30 leta 2023 na 24 v lanskem letu. V nesrečah, ki so se zgodile v prvi polovici letošnjega leta, je bilo udeleženih 115 voznikov teh vozil, med njimi je bilo huje poškodovanih 20 (lani 13), lažje pa 73 (lani 80). Več kot polovica poškodovanih na e-skiroju ni nosila čelade. Pri nas sicer še vedno velja, da morajo vozniki čelado uporabljati do dopolnjenega 18 leta starosti.
Tudi pri nas predlogi
Na Agenciji za varnost prometa si že nekaj časa prizadevajo za uvedbo obvezne uporabe čelade za vse, za dvig minimalne starosti za uporabo e-skiroja na vsaj 15 let, uvedbo osnovnega usposabljanja po vzoru kolesarskega izpita ter uvedbo obveznega zavarovanja. Zavzemajo se tudi za možnost, da bi bilo mogoče tehnično neustrezno vozilo zaseči ter da bi policija, redarstvo in inšpekcija dobili večja pooblastila. V tujini nekatere mestne občine omejujejo uporabo e-skirojev ob petkih in sobotah zvečer, saj so ugotovili, da se med vikendi zgodi največ prometnih nesreč, je pred kratkim poudarila v. d. direktorja agencije Saša Jevšnik Kafol.