»Letalo, na katerem je bila Ursula von der Leyen, je oddajalo kakovosten signal od vzleta do pristanka,« so se na poročila o okvari sistema GPS na letalu predsednice evropske komisije na družbenem omrežju X odzvali pri Flightradarju. Flightradar se je odzval tudi na poročila, da je letalo pred pristankom krožilo približno eno uro v zraku, in navedel, da je let trajal eno uro in 57 minut, kar je devet minut dlje od prvotno načrtovanih ene ure in 48 minut.
Dodali so, da letalo z radarja ni »izginilo«. Vendar to ne pomeni, da na letalu ni moglo priti do težav z uporabo GPS za navigacijo. Če so piloti resnično doživeli motnje pri navigaciji GPS, se to ni nujno odrazilo na kakovosti signala, ki ga je letalo še vedno oddajalo.
Kaj se je zgodilo?
Za razburjenje je poskrbel Financial Times (FT). Britanski časopis je namreč poročal, da je do okvare navigacijskega sistema prišlo, ko je letalo s predsednico evropske komisije pristajalo v Bolgariji. Po pisanju medija naj bi morali piloti za pristanek na letališču v Plovdivu uporabiti celo papirnate zemljevide.
»Lahko potrdimo, da je prišlo do motenj GPS, vendar je letalo varno pristalo,« je včeraj dejala tiskovna predstavnica komisije in dodala: »Prejeli smo informacije bolgarskih oblasti, ki sumijo, da je za te očitne motnje odgovorna Rusija.«
Rusija je ostro zanikala vsakršno vpletenost. Tiskovni predstavnik Kremlja Dmitrij Peskov je trditve kratko in jasno zavrnil z izjavo za Financial Times. »Vaše informacije niso pravilne,« je dejal Peskov.
»Nedvomno je šlo za motnjo«
Bolgarski kontrolorji so sicer potrdili incident. »Celotno območje okoli letališča je ostalo brez GPS,« je dejal eden od uradnikov. »Nedvomno je šlo za motnjo,« je dodal vir za FT.
Tudi bolgarska služba za kontrolo zračnega prometa je uradno potrdila incident. Povedali so, da znatno povečanje motenj signala GPS zaznavajo že od februarja 2022. Motnje pa povzročajo težave za letala in sisteme na tleh.
Tudi v evropski komisiji pravijo, da Rusija vse pogosteje uporablja takšne metode za motenje civilnega življenja. Število primerov motenj GPS se je znatno povečalo v baltskih državah in vzhodni Evropi. Zlasti na območjih blizu ruskih meja. Opozarjajo, da bi lahko porast takšnih napadov povzročil resno letalsko nesrečo, saj se komercialnim letalom na tak način »vzame vid«.
»Vsi se zavedamo, da so grožnje in ustrahovanje redna sestavina sovražnih dejanj Rusije,« je še dejala tiskovna predstavnica evropske komisije in dodala: »To bo dodatno okrepilo našo neomajno zavezanost krepitvi naših obrambnih zmogljivosti in podpori Ukrajini.«