Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je konec marca znova dobila koncesijo za opravljanje javne službe obveščanja in izobraževanja potrošnikov. Koncesija je bila podeljena za obdobje dveh let, vrednost pogodbe pa znaša do 69.000 evrov. Po navedbah vlade je namenjena zagotavljanju večje varnosti potrošnikov, povečanju izbire in dostopnosti blaga in storitev ter obveščanju potrošnikov o uveljavljanju njihovih pravic.

Pravno svetovanje potrošnikom v koncesiji ni zajeto in še naprej ostaja plačljivo. Za pravni nasvet strokovnjakov s področja potrošniškega prava mora posameznik postati član zveze potrošnikov. Članarina v ZPS, kjer imajo po njihovih podatkih okoli 7000 članov, znaša za posameznike od 69,60 do 79,80 evra na leto, za pravne osebe pa 87 evrov na leto. Članarina ob pravnih nasvetih in pomoči pri uveljavljanju pravic vključuje tudi dostop do vseh primerjalnih testov in analiz ter revijo ZPStest z vsebinami, ki so na voljo samo članom. Do konca lanskega leta je ZPS ponujala nečlanom pravno svetovanje v okviru plačljive linije 090, letos pa za ta namen ponujajo poskusni paket plus, za katerega je treba za obdobje treh mesecev odšteti 29,90 evra.

V ZPS pojasnjujejo, da so pravni nasveti na voljo samo za člane ZPS že vse od leta 2000. »Tudi naša želja je, da bi lahko pravno svetovanje ponudili vsem potrošnikom, a ob ukinitvi državnega financiranja te storitve to žal ni več mogoče,« pravi Gordana Sredojević, vodja odnosov z mediji na ZPS.

Gospodarsko ministrstvo je razveljavilo razpis

ZPS je med letoma 1995 in 2000 prejemala državna sistemska sredstva, ki so zagotavljala brezplačno pravno svetovanje za vse potrošnike. »V obdobju med letoma 2000 in 2012 razpisov za brezplačno nacionalno svetovanje potrošnikom ni bilo več, kljub temu da je bilo svetovanje predvideno v programih varstva potrošnikov, ki jih je sprejemala vlada. Ministrstvo za gospodarstvo je leta 2012 objavilo še en razpis za nacionalno svetovanje v višini 90.000 evrov letno in na njem izbralo ZPS, a do podpisa pogodbe ni prišlo kljub našim vlogam, prošnjam, zahtevam … Nekaj časa smo dobivali zagotovilo, da bo pogodba sklenjena v najkrajšem času. potem pa nas je ministrstvo avgusta 2013 obvestilo, da je bila v Uradnem listu objavljena razveljavitev razpisa. Od takrat naloge svetovanja izvaja današnje ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport,« pojasnjuje Gordana Sredojević in dodaja, da na primer v Nemčiji te storitve za potrošniške organizacije financira država.

Do konca lanskega leta je ZPS ponujala nečlanom pravno svetovanje v okviru plačljive linije 090, letos pa za ta namen ponujajo poskusni paket plus, za katerega je treba za obdobje treh mesecev odšteti 29,90 evra.

Na gospodarskem ministrstvu so se odgovoru na vprašanje, zakaj od leta 2000 naprej ni bilo več razpisov in zakaj je prišlo do razveljavitve zadnjega razpisa leta 2013, izognili. Javna služba svetovanja potrošnikom, ki jo od tedaj izvajajo na gospodarskem ministrstvu, je resda brezplačna, a mnogo manj poglobljena od tiste v ZPS, pravijo potrošniki, ki so imeli izkušnjo z obema izvajalcema.

Na ministrstvu sicer pravijo, da njihova javna služba obsega svetovanje z vseh področij, ki so povezana s potrošniškimi pogodbami, v primeru, da je v določeni zadevi pristojen drug organ, pa potrošnika preusmerijo nanj. Dodajajo, da so potrošnikom na spletni strani ministrstva na voljo tudi druge koristne informacije pri uveljavljanju potrošnikovih pravic in napotki za pomoč pri pisanju dopisov.

Sprememb tudi v prihodnje ne bo. V resoluciji o nacionalnem programu varstva potrošnikov 2024–2029 ni predvideno opravljanje javne službe svetovanja potrošnikom na podlagi nove koncesije, pravijo na ministrstvu.

Letos manj sredstev

Zvezi potrošnikov Slovenije je bilo za izvajanje javne službe obveščanja in izobraževanja potrošnikov v letu 2024 dodeljenih 34.500 evrov, letos pa so ji namenili 28.750 evrov. V primerjavi s prihodki od članarin, ki glede na njihovo višino in število članov znašajo okoli pol milijona evrov letno, je to seveda zanemarljivo.

V resoluciji o nacionalnem programu varstva potrošnikov 2024–2029 ni predvideno opravljanje javne službe svetovanja potrošnikom na podlagi nove koncesije, so povedali na ministrstvu.

»S temi javnimi sredstvi aktivno izvajamo informativne, ozaveščevalne kampanje in tržne preglede, ki so v javnem interesu, ter sodelujemo z državnimi institucijami pri projektih, povezanih z zdravjem in varnostjo potrošnikov. Vsi, tudi nečlani, imajo še vedno dostop do številnih informacij in vsebin, ki jih objavljamo na spletni strani zps.si – od različnih tržnih pregledov, primerjalnih testov, člankov in nasvetov do svetovanj pri bančnem poslovanju. Možna je tudi udeležba pri skupinskih nakupih, pri katerih vsem potrošnikom zagotovimo ugodne ponudbe za nakup določenih izdelkov. Med številnimi aktivnostmi, ki jih izvajamo za vse potrošnike, bi izpostavili tudi zagovorništvo in aktivno zastopanje na področju sprejemanja zakonodaje. Ob tem ne smemo pozabiti, da prostovoljno objavljamo aktualne odpoklice in umike živil in drugih izdelkov, opozarjamo na nepoštene prakse in občasno ponudimo tudi rezultate testiranja nekaterih izdelkov vsem potrošnikom,« še pravi Gordana Sredojević. 

Priporočamo