Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek in predstavniki avtoprevoznikov so se na včerajšnjem sestanku strinjali z ugotovitvijo, da je za zastoje na Fernetičih, kamor je preusmerjen tranzitni tovor, kriva italijanska stran. »Večkrat smo apelirali, pisali in prosili italijansko stran, da stvari uredi drugače oziroma tako, kot je bilo obljubljeno. Prisiliti jih na žalost ne moremo, bomo pa diplomacijo absolutno peljali naprej,« je po sestanku povedala ministrica Bratušek in znova poudarila, da je bila ureditev prometa po zaprtju dela vipavske hitre ceste strokovno utemeljena, do zastojev na mejnem prehodu Fernetiče pa da prihaja zaradi mejne kontrole na italijanski strani.

Na sestanku so se dogovorili, da bo policija znova preverila, ali ob trenutni preusmeritvi tovornega tranzitnega prometa na Fernetiče zaradi zapore vipavske hitre ceste med Razdrtim in Vipavo v smeri Nove Gorice obstaja možnost kakršne koli drugačne ureditve prometa. Ena od možnosti bi bila uresničitev prvotnega predloga Darsa za ureditev dvosmernega prometa po vipavski hitri cesti v smeri Razdrtega. Ker največ zastojev pričakujejo v ponedeljek in torek, so se dogovorili, da bodo v primeru gneče na Fernetičih začeli tovorna vozila že prej izločati iz prometa; takšna je praksa tudi v zimskih razmerah. Obenem bodo preverili možnosti za omejitev prometa že pred vstopom v Slovenijo. Po besedah Alenke Bratušek bodo prevozniki vse svoje člane in tuje prevoznike pozvali, da v času zastojev izberejo drugo pot prek Avstrije.

Sindikat opozarja na težave čezmejnih delavcev

Nezadovoljstvo z razmerami na mejnem prehodu Fernetiči so izrazili tudi v medregijskem sindikalnem svetu Furlanija - Julijska krajina/Slovenija. Kot opozarjajo, ima trenutno stanje ekonomske posledice za tovorni in turistični promet. Nevšečnosti povzroča tako čezmejnemu prometu kot čezmejnim delavcem, ki so prisiljeni nepredvidljivo dolgo čakati, da se pripeljejo na delo in vrnejo domov, ali pa morajo izbirati druge poti, s čimer si podaljšajo potovanje.

S potekom včerajšnjih pogovorov je bil zadovoljen tudi predsednik sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije (OZS) Peter Pišek. »Zadovoljen sem s komunikacijo in obljubami, da bodo vzpostavili dvojni pas na Rebernicah. Veseli nas tudi dogovor, da bomo dnevno komunicirali vsi deležniki, avtoprevozniki, Dars, lokalna skupnost, reševalci in gasilci, in poskušali najti dolgoročnejšo rešitev,« je povedal za Dnevnik. Prvi sestanek bo že danes v Vipavi.

O možnosti blokade primorske avtoceste, ki so jo napovedali za torek, pa je Pišek dejal, da dokler potekajo dogovori, blokade ne bo. »Torkove blokade OZS in Gospodarska zbornica Slovenije (GZS) nista napovedali. Bila je spontana in mi smo jo preprečili,« je pojasnil. Po njegovih besedah je zapora cest zadnji ukrep, za katerega bi se odločili.

Italijani obljubili dodaten vozni pas na Fernetičih

Dolgoročnejša rešitev krize na Fernetičih je očitno v rokah italijanske strani. V sredo so se na prefekturi v Trstu sestali predstavniki slovenske in italijanske policije, Darsa, italijanskega upravljalca avtocest ter župani občin, v katerih zastoji povzročajo največ težav. Po sestanku je tržaški prefekt Giuseppe Petronzi zagotovil, da bodo prihodnji teden začeli dela za ureditev dodatnega pasu za izvajanje nadzora na meji. Dela naj bi se po navedbah Petronzija zaključila v nekaj tednih. Vozni pas bo namenjen tovornemu, prehitevalni pa osebnemu motornemu prometu. V vmesnem času se bodo po ugotovitvah italijanske policije zastoji predvsem ob ponedeljkih, torkih in petkih nadaljevali.

- 27.08.2025 - mejni prehod Fernetiči//FOTO: Jaka Gasar

Gneča na mejnem prehodu Fernetiči. Foto: Jaka Gasar

Zastoje, ki se v Italiji nadaljujejo pri cestninski postaji Moščenice pri Tržiču, bodo po Petronzijevih besedah poskušali omiliti tako, da bodo skrajno desni pas namenili zgolj tovornemu prometu. Že pretekli konec tedna naj bi na tak način dosegli, da se je čas vožnje v koloni bistveno skrajšal. Italijanska stran je slovenske kolege ob tem zaprosila, naj s cestnimi obvestili voznike osebnih avtomobilov v tranzitu preusmerjajo na druge mejne prehode. Petronzi je ob tem priznal, da je Dars veliko storil že s tem, ko je bistveno skrajšal obdobje zapore cest.

V sredo so se sestali tudi šef uprave Darsa Andrej Ribič in predstavniki lokalne skupnosti. Po sestanku je Ribič znova poudaril, da Dars ni kriv za zastoje na mejnem prehodu Fernetiči, saj da jih povzroča mejna kontrola na italijanski strani. »Z italijansko stranjo smo se dogovorili za drugačen režim. Upam, da bodo Italijani to v kratkem sprejeli in da bodo odprli še drug vozni pas, tako da do zastojev ne bi več prihajalo,« je povedal. Ribič se je dotaknil tudi pozivov k odstopu in zatrdil, da ne namerava odstopiti, saj za to ne vidi nobenih razlogov.

Gneča in neizkušenost italijanskih policistov

Kakšne so razmere na terenu, smo v sredo preverjali tudi na Dnevniku in se po primorski avtocesti odpeljali do Fernetičev. Čeprav je bila kolona v torek dolga celo 25 kilometrov, v sredo gneče presenetljivo ni bilo. Promet je bil sicer okrepljen, a pretočen, kolon ni bilo videti nikjer. Na italijanski mejni policijski postaji so nam povedali, da so razmere odvisne od števila tovornjakov, s čimer pa se Marco Gregoretti, lastnik Bara G, ki je v neposredni bližini mejnega prehoda, ni povsem strinjal.

»V torek je bilo grozno, ker je bil začetek tedna in je bilo več tovornjakov na cesti, a tudi zato, ker so bili na delu nekateri policisti, ki so v smeri proti Italiji podrobno kontrolirali vozila. Če vsakogar vprašaš za dokumente, če kontroliraš gume in vse podrobno pregledaš, se kolona v desetih minutah poveča za deset kilometrov. Kolone so odvisne od policista, nekateri so bolj izkušeni, poznajo situacijo in vedo, koga ustaviti in koga ne, nekateri, ki so komaj iz policijske šole, pa ustavijo vsakogar in ravnajo po protokolu. Danes vozil ne ustavljajo, zato promet poteka gladko. Morda tudi zaradi sestanka na tržaški prefekturi,« nam je povedal Gregoretti. Včeraj se je policijska posadka zamenjala in znova so se pojavile kolone. Gregorettijeva žena je dodala, da bi pretočnost prometa takoj povečali, če bi odprli terminal za tovornjake, saj je bil dodatni pas za ta namen zgrajen že leta 1980. »A prej je bil v lasti občine Repentabor, potem pa so ga dali v najem zasebnikom in bi zdaj morali za to plačati,« je pojasnila.

Razmere na primorski avtocesti so se, kot je znano, zaostrile zaradi prenove in zaprtja vipavske hitre ceste med Razdrtim in Vipavo na smernem vozišču proti Novi Gorici in Vrtojbi. Promet z osebnimi vozili in lokalni tovorni promet sta od 17. avgusta preusmerjena na vzporedno regionalno cesto, tovorni tranzitni promet pa na mejni prehod Fernetiči. Popolna zapora bo trajala sto dni.

Zaradi zapore hitre ceste in sočasnega poostrenega mejnega nadzora italijanskih oblasti v zadnjih dneh pred mejnim prehodom Fernetiči oziroma na avtocestnem odseku med Fernetiči in razcepom Gabrk prihaja do dolgih zastojev, ki segajo tudi na primorsko avtocesto. 

O prometu tudi svet za nacionalno varnost

V reševanje razmer se je vključil tudi svet za nacionalno varnost. »Sprejet je bil sklep, da resorji uskladijo skupno stališče s predlogi reševanja nastalih kriznih razmer na cestah, tudi v luči razmer na primorskih cestah, ter na ustreznih strokovnih in političnih ravneh opravijo pogovore z italijansko stranjo. Na slovenski strani se dejavnosti za izboljšanje razmer že izvajajo, najbolj uspešna rešitev pa bo tista, ki bo usklajena s sosednjo Italijo,« je v sredo sporočil sekretariat sveta za nacionalno varnost.

Priporočamo