Bralka, ki je pred tedni obiskala Optiko Krstič v Ljubljani, je želela zamenjati stekla in ohraniti svoj okvir. »Ko sem oddala očala, so mi v podpis ponudili izjavo, da prevzemam odgovornost, če se očala poškodujejo,« je povedala. To jo je prestrašilo in razburilo, saj je za nov okvir nedavno namenila veliko denarja, v zamenjavo stekelc na očalih pa je bila primorana zaradi spremenjene dioptrije. Ker je bila brez očal in jo je izjava presenetila, jo je kljub nestrinjanju podpisala. Pozneje pa se je začela spraševati, kaj bi se lahko zgodilo, če bi v optiki njena očala poškodovali.
»Očala so res draga, jaz pa jih potrebujem kot medicinski pripomoček. Zdravstveno zavarovanje mi pokrije le del stroškov za očala. Zame to predstavlja velik strošek,« je povedala zaskrbljena bralka. Prepričana je, da nekatere optike tako namerno zavajajo obiskovalce, predvsem starejše stranke, ki niso tako pozorne na to, kaj podpišejo. Ob tem se ji je pojavilo še vprašanje, kako pogoste so poškodbe očal pri takšnih popravilih in zamenjavah.
Podpis izjave le pri starih okvirjih
Vprašanje o podpisu izjave smo naslovili na Optiko Krstič, a se do zaključka redakcije v optiki nanj niso odzvali. Kot smo lahko zasledili na terenu, omenjena optika ni edina, ki uporablja ta prijem. Nekatere optike ponujajo v podpis tovrstne izjave, nekatere pa stranke samo ustno opozorijo. V optiki Moje leče so nam pojasnili, da pri njih stranke ob izdelavi korekcijskih očal, torej pri montaži novih očalnih leč v novi okvir, ne podpisujejo nobene izjave, da bi v primeru morebitne poškodbe same prevzele odgovornost.
»Res pa je, da ponujamo tudi možnost zamenjave očalnih leč v stare okvirje oziroma okvirje, ki jih prinese stranka sama. Včasih gre za dotrajane okvirje in takrat stranko opozorimo, da lahko pri premontaži očalnih leč pride do poka materiala okvirja, zlasti kadar gre za zelo stare ali že poškodovane okvirje. Včasih stranke kljub opozorilu vseeno vztrajajo pri premontaži leč v stari okvir,« so povedali. »Poudariti želimo, da odgovornosti za morebitne poškodbe okvirjev ne prenašamo na stranke, saj nas pri tem jasno zavezuje zakonodaja. Naš cilj je vedno strokovna in kakovostna storitev brez dodatnih stroškov za stranke,« so še dodali. V Optiki Anja pa so nam pojasnili, da takšnega obrazca sploh nimajo in ga strankam ne dajejo v podpis.
Breme za poškodbe na potrošnike
V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so ob opisanem primeru pojasnili, da podpisovanje izjave, s katero potrošnik prevzema odgovornost za morebitne poškodbe pri vgradnji stekel v okvirje, ni splošno razširjena praksa v optikah. »Primeri takšnega ravnanja nam do zdaj niso bili znani. Menimo, da bi taka določba v izjavi predstavljala nepošten pogodbeni pogoj. Pogodbeni pogoji se štejejo za nepoštene, kadar v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznostih strank,« je povedala Goga Gordana Sredojević iz ZPS in dodala, da se štejejo za nepoštene še, ko povzročijo, da je izpolnitev pogodbe neutemeljeno v škodo potrošnika, je znatno drugačna od tistega, kar je potrošnik pričakoval, ali nasprotujejo načelu poštenja in vestnosti. Zakon določa tudi, da so taki pogoji nični.
Sredojevićeva je pojasnila še, da so podjetja dolžna ravnati skladno z načelom skrbnosti in strokovnosti. »Od optike se pričakuje, da storitev namestitve stekel v okvir očal opravi strokovno in pravilno, v nasprotnem primeru nosi odgovornost za nepravilno opravljeno storitev. Če pa optika oceni, da bi pri opravljanju storitve lahko prišlo do napake, je njena dolžnost, da potrošnika o tem ustrezno predhodno informira in mu pojasni, da storitve na zahtevan način ni mogoče varno oziroma kakovostno izvesti. Nikakor pa ni sprejemljivo, da podjetje breme odgovornosti za morebitne poškodbe preloži na potrošnika,« je dodala.
Na tržnem inšpektoratu, kjer so pristojni za dokončno presojo o nepoštenih pogodbenih pogojih, so pojasnili, da podrobnosti primera ne poznajo in ne razpolagajo z dokumentacijo, zato težko podajo pojasnilo. »Na splošno velja, da je podjetje dolžno potrošniku dobaviti blago, ki je skladno s pogodbo, pri čemer te pravice s pogodbo ni mogoče omejiti ali izključiti,« so zapisali.