Izraelski letalski prevoznik Israir, ki je 20. maja vzpostavil redno letalsko povezavo med Ljubljano in Tel Avivom, na tem poletu in na ljubljanskem letališču uvaja tudi dodatno varovanje, vključno z navzočnostjo oboroženih varnostnikov. »Vse izraelske letalske družbe sledijo podobnim minimalnim varnostnim protokolom z različnimi elementi. Prvi med njimi je navzočnost oboroženega varnostnega osebja na krovu, ki ga izuri Šin Bet (izraelska varnostna agencija). Drugi je navzočnost varnostnega osebja, oboroženega ali neoboroženega, med vkrcavanjem. Izraelske letalske družbe brez teh minimalnih varnostnih protokolov ne letijo,« pojasnjuje raziskovalec pri ljubljanskem inštitutu za kriminologijo dr. Lior Volinz.
Navzočnost izraelskih varnostnikov so nam potrdili tako na ljubljanskem letališču kot tudi na policiji. »Slovenska policija je s prisotnostjo omenjenih varnostnikov seznanjena in z njimi sodeluje v okviru svojih pristojnosti. Uradniki izraelskih državnih organov na ozemlju Republike Slovenije nimajo policijskih ali drugih pooblastil,« pojasnjujejo na generalni policijski upravi in dodajajo, da smejo v Sloveniji na območju javnega letališča orožje nositi le slovenski policisti in cariniki, pooblaščene osebe varnostnih agencij Sova in OVS. Po pojasnilih policistov lahko torej izraelski varnostniki orožje nosijo le na letalu, na letališču, denimo pri oddaji prtljage oziroma check-inu, pa ga ne smejo.
Tudi na ljubljanskem letališču razlagajo, da lahko prisilna sredstva na letališču uporabljajo le slovenski varnostni organi, lahko pa so navzoči tudi tuji. »Morebitna prisotnost tujih varnostnih predstavnikov zunaj letala – na primer na območju check-ina – je mogoča, vendar brez samostojnih pooblastil ter vedno v soglasju in sodelovanju s slovenskimi varnostnimi organi,« pojasnjujejo v družbi Fraport Slovenija. Kot dodajajo, »zaradi narave varnostnih postopkov in potrebe po zagotavljanju operativne učinkovitosti ter zaupnosti podrobnosti teh ureditev« ne morejo razkrivati.
Sloveniji ni treba spoštovati izraelskih varnostnih protokolov
V Sloveniji je za izdajo dovoljenj na področju letalstva pristojno ministrstvo za infrastrukturo, ki je konec februarja izraelskemu prevozniku Israir odobrilo opravljanje rednih mednarodnih letalskih prevozov med Tel Avivom in Ljubljano. Kot pojasnjuje Volinz, se morata Slovenija in Izrael sporazumeti tudi o protokolu glede varnostnih ukrepov. »Slovenija ni zavezana, da ustreže izraelskim varnostnim zahtevam, ampak je to njena izbira,« poudarja Volinz.
Je pa res, da Israir bržkone ne bi bil več zainteresiran za izvajanje poletov, če Slovenija varnostnim zahtevam izraelske letalske družbe ne bi ugodila. Pred tremi leti je agencija Reuters poročala o sporu med Izraelom oziroma izraelsko varnostno agencijo Šin Bet in Združenimi arabskimi emirati zaradi varnostnih protokolov, zaradi katerih je Izrael nameraval ustaviti vse polete v Dubaj. Strani sta nazadnje vendarle dosegli dogovor.
Glede varnostnih protokolov so nam na ministrstvu za infrastrukturo pojasnili le: »Dovoljenje ne vsebuje prisotnosti oboroženih varnostnikov.«
Pozivi k preklicu dovoljenja
Dovoljenje, ki ga je ministrstvo za infrastrukturo podelilo letalski družbi Israir, je v delu javnosti povzročilo precejšnje neodobravanje. Več kot 20 nevladnih organizacij je pred dnevi ministrico Alenko Bratušek pozvalo k preklicu dovoljenja. Kot so poudarili nevladniki, je lastnik Israira trgovsko podjetje Rami Levy Hashikma Marketing (med drugim vodi tudi nepremičninske projekte). Družba posluje v nezakonitih izraelskih naselbinah in na okupiranih palestinskih ozemljih, zaradi česar so jo Združeni narodi uvrstili na seznam podjetij, ki aktivno prispevajo h kršitvam mednarodnega humanitarnega prava.
»Odločitev o odpiranju slovenskega zračnega prostora izraelskemu prevozniku prihaja v času, ko Meddržavno sodišče v Haagu preučuje utemeljene obtožbe o genocidu, ki ga Izrael izvaja nad palestinskim prebivalstvom v Gazi, ter v času, ko je Meddržavno sodišče odločilo, da morajo države za izpolnitev svojih pravnih obveznosti prekiniti gospodarske, trgovinske in akademske odnose z Izraelom, ki lahko prispevajo k njegovi nezakoniti okupaciji palestinskega ozemlja ali to legitimizirajo. Vzpostavljanje letalskih povezav z družbo, katere lastnik sodeluje pri vojnih hudodelstvih, direktno krši obveznosti Slovenije in odločitev Meddržavnega sodišča,« so prepričani nevladniki, med katerimi sta tudi Mirovni inštitut ter PIC – Pravni center za varstvo človekovih pravic in okolja.
Da od ministrstva za infrastrukturo, ki se pred izdajo dovoljenja ni posvetovalo z zunanjim ministrstvom, pričakujejo pojasnila, so že potrdili tudi v kabinetu predsednika vlade.