Obseg stalne in pogodbene rezerve Slovenske vojske (SV) se je od konca leta 2019 do maja letos povečal za 249 pripadnikov, na 7328. Želja je, da bi v prihodnjih letih mirnodobno sestavo povečali na skupno 10.000 pripadnikov. Kadrovsko sliko poskušajo v vojski popraviti na različne načine. Nove zaposlene vabijo z možnostjo pridobitve službenega stanovanja za neprofitno najemnino pa tudi s štipendijami, terenskimi predstavitvami, kampanjami na družbenih omrežjih in številnimi oglasi v medijih. Tudi z znižanjem meril za zaposlitev. Posameznik se lahko od predlani zaposli v vojski že s končano osnovno šolo.
Dva milijona evrov za resničnostni šov
Ena od uspešnih oblik približevanja vojaškega poklica mladim, pravijo na ministrstvu za obrambo, so še vojaški tabori, za katere se je v zadnjih letih zanimanje povečalo. Leta 2021 je bilo na vojaških taborih 480 udeležencev, leta 2023 so jih našteli 718, lani pa je bilo tam že 1059 deklet in fantov. Manj uspešen je bil propadli projekt vojaškega resničnostnega šova, ki ga je za novačenje novih pripadnikov ministrstvo načrtovalo predlani. Spomnimo, družba Akademija Ris, ki je bila takrat izbrana na prvotnem razpisu, je bila v lasti nekdanjega pripadnika specialnih enot Slovenske vojske Luke Zorenča. Družbo brez prometa in zaposlenih je Zorenč prevzel dva meseca pred objavo poziva Morsa.
Sporen je bil tudi znesek naročila; dva milijona evrov je bilo po oceni ljudi, ki se profesionalno ukvarjajo s produkcijo serij, za približno dve tretjini višji proračun kot običajno. Takratni obrambni minister Marjan Šarec je sprva zavračal očitke o napakah in klientelizmu, češ, »predolgo sem že v tem poslu, da ne bi vedel, kako občutljiva stvar so razpisi«. Projekt je zagovarjal tudi na seji komisije DZ za nadzor javnih financ, kjer je dejal, da ga nič ne moti, če bi računsko sodišče oziroma protikorupcijska komisija preverila razpis. Slab teden pozneje so z ministrstva za obrambo sporočili, da so zavrnili prejete ponudbe v javnem naročilu in da bo razpis za produkcijo dokumentarne resničnostne serije ponovljen.
Mediji brez relevantnega tržnega deleža
Inventiven je bil kot obrambni minister v oglaševanju poklica vojaka tudi Matej Tonin. Ko je pred štirimi leti na družbenem omrežju twitter objavil fotografije, na katerih je obkrožen z vojaki tičal v tanku, v hlačah na rob in povsem blatni beli srajci, se je vnela debata o tem, ali je delo ministra za obrambo vožnja s tanki, delanje sklec in plazenje po vseh štirih skupaj z drugimi vojaki in prostovoljci. Ali pa je takšna neposredna promocija vendarle domena službe za tržno komuniciranje, vojske in pripadnikov teh služb. V času prejšnje vlade so v javnosti odmevala tudi razkritja Domna Saviča, ustanovitelja neprofitnega zavoda Državljan D, ki je med letoma 2020 in 2022 med drugim analiziral oglaševalske kampanje obrambnega ministrstva za novačenje vojakov. Razkril je, da uradni dokumenti medijskih zakupov v tem obdobju niso sledili oglaševalski logiki, v njih pa so se na nepojasnjen, tržno nesmiseln oziroma nedorečen način pojavljali mediji brez relevantnega tržnega deleža blizu oziroma v lasti SDS in NSi.