Pred dnevi se je na območju Kočevja poškodovala potnica na avtobusu. Prometna nesreča se je zgodila, ker je kolesar odvzel prednost oziroma izsilil avtobus, zaradi česar je moral voznik avtobusa močno zavreti, da je preprečil trčenje. Pri tem je potnica padla s sedeža in se lažje poškodovala. Na ljubljanski policijski upravi so nam pojasnili, da potnica na zadnji klopi avtobusa »ni bila pripeta na način, kot to določa proizvajalec vozila«. Zato ne preiskujejo zgolj odgovornosti kolesarja, ki mu zaradi povzročitve nesreče v najslabšem primeru grozi celo kazenska ovadba, temveč vodijo prekrškovni postopek tudi zoper poškodovano potnico.
Po zakonu o pravilih cestnega prometa obvezno pripenjanje z varnostnim pasom velja tudi za potnike na avtobusu. »Med vožnjo morajo biti osebe v motornem vozilu na vseh sedežih, kjer so vgrajeni varnostni pasovi, pripete na način, ki ga je predvidel proizvajalec vozila glede na konstrukcijo zadrževalnega sistema,« se glasi zakonsko določilo, za katerega kršitev je predpisana globa 120 evrov. Izjema pri avtobusih so avtobusi mestnega potniškega prometa in avtobusi s stojišči.
Vsak dan se zaleti en avtobus
Čeprav je pripenjanje z varnostnim pasom obvezno v vseh avtobusih, v katerih so varnostni pasovi na voljo, pa naj bi ta predpis veliko potnikov ignoriralo. Avtobusi namreč veljajo za varno prevozno sredstvo, čeprav so potniki v primeru nesreče prav tako ranljivi, še posebej, če avtobus zdrsne s ceste in se prevrne.
Kako pogosto se potniki na avtobusih (ne) pripenjajo, tudi pristojni za varnost na slovenskih cestah lahko bolj kot ne samo ugibajo. Policija namreč podatkov o kršitvah pravil pripenjanja z varnostnim pasom ne vodi na način, da bi lahko iz podatkov razbrali, koliko potnikom so izrekli kazen in koliko potnikov na avtobusih je bilo poškodovanih. Iz statistike je mogoče razbrati le, da so bili vozniki avtobusov lani udeleženi v 404 prometnih nesrečah. Eden izmed voznikov je v nesreči umrl, štirje pa so se poškodovali.
Tragična nesreča voznika avtobusa se je zgodila decembra lani na cesti med Stražo in Novim mestom. V Jurki vasi je 50-letni voznik avtobusa v blagem desnem ovinku zapeljal na nasprotni pas in trčil v tovornjak, ki je pripeljal nasproti. Takrat so policisti poročali, da je bil na avtobusu samo en potnik, ki se je v nesreči prav tako poškodoval, ni pa bilo znano, ali je bil pripet z varnostnim pasom.
Stanje med mladimi je boljše
Na policiji sicer zagotavljajo, da nadzor avtobusov opravljajo med rednim delom in v načrtovanih poostrenih nadzorih, v katerih preverjajo tudi pripetost potnikov. »Lahko rečemo, da potniki na avtobusih vse pogosteje uporabljajo varnostni pas. Obstajajo pa še primeri, ko se predvsem odrasli ne pripenjajo, stanje med mlajšimi potniki je boljše,« ocenjujejo na policiji, pri čemer je treba poudariti, da ocena ne temelji na konkretnih statističnih podatkih.
Policija in agencija za varnost prometa (AVP) sta leta 2023 izvedli akcijo nadzora in ozaveščanja, v kateri se je po besedah AVP izkazalo, da več kot polovica potnikov na avtobusih ni bila pripeta z varnostnim pasom, veliko potnikov niti ni vedelo, da imajo sedeži na avtobusih vgrajen varnostni pas, ki ga je treba uporabljati.
»Tako da je to področje, ki bi mu veljalo nameniti več pozornosti,« razmišljajo pri AVP, kjer so pred kratkim s to problematiko seznanjali predvsem mlade. Pripenjanje z varnostnim pasom na avtobusih je bilo namreč del nacionalne preventivne akcije pred začetkom šolskega leta.