Prejšnji teden se je končala javna obravnava novega pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi na cestah. Gre za dokument, ki predpisuje vse, od vrste prometnih znakov, njihove postavitve, videza do razporeditve talnih ter drugih oznak na cestišču. Z ministrstva za infrastrukturo so sporočili, da je bil trenutni pravilnik sprejet leta 2015, noveliral pa se je vsaki dve leti. Prometna signalizacija je dinamično področje, ki se vsakih nekaj let posodobi v skladu z novimi standardi na tem področju, so še pojasnili.
Pas za več potnikov
V predlogu je presenetil modri znak s silhueto avtomobila, v katerem sta dva potnika, in napisom »2+«. V obrazložitvi piše, da voznika obvešča o »prometnem pasu za vožnjo vozil z dvema ali več potniki«. Znak je presenetil, saj predstavlja novost v prometni ureditvi v Sloveniji, prav tako pa je redkost v Evropi. »Ta prometni znak se uvršča v skupino prometnih znakov za izrecne odredbe. Z njim se bo označevala cesta oziroma prometni pas, po katerem lahko vozijo osebna vozila, v katerih se poleg voznika prevaža še najmanj en potnik,« so pojasnili na ministrstvu. V praksi to pomeni, da se bo upravljalec ceste lahko odločil, da del cestišča nameni za sopotništvo. Kot najbolj verjetno lokacijo za uvedbo novega znaka so navedli ceste s šestimi ali več pasovi, pri čemer bi bil nastajajoči tretji pas na avtocesti namenjen izključno avtomobilom, v katerem sta dva ali več potnikov. To so potrdili tudi na ministrstvu: »Zagotovo se bo o njegovi uporabi razmišljalo z vzpostavitvijo tretjega pasu na Štajerskem od Domžal do Ljubljane in Primorskem od Vrhnike do Ljubljane.« Dodali so še, da se bodo ti znaki uporabljali na portalih s spremenljivo prometno signalizacijo, ki so nameščeni ob avtocesto in nad njo, saj portali omogočajo ločeno vodenje in upravljanje prometa po posameznem prometnem pasu.
Nadzor in kazen
Simon Koblar z Urbanističnega inštituta Republike Slovenije je dejal, da po njegovem vedenju trenutna zakonodaja ne omogoča omejevanja prometa glede na število potnikov. Pozdravil je uvedbo znaka, saj je ta lahko podlaga za uvedbo pasov za vozila z več potniki, čeprav težko ocenjuje učinkovitost tovrstnih ukrepov. »Preverjanje števila potnikov je zelo zahtevno, zato je tudi zlorab veliko. Takšne pasove bi lahko kombinirali tudi s pasovi za javni potniški promet – sploh tam, kjer je frekvenca avtobusov nizka in bi brez težav vmes vozilo še kakšno drugo vozilo, zaradi česar se hitrost avtobusa ne bi bistveno zmanjšala.« Poudaril je, da je v primeru korektne vpeljave to lahko koristen ukrep za razbremenitev prometa na vseh pasovih. Za neupoštevanje sopotniškega pasu je sicer možna kazen v višini 160 evrov, so pojasnili na ministrstvu, in dodali, da bodo v primeru množičnega neupoštevanja razmislili o višji globi.
Druge spremembe
Prihajajoči pravilnik po zagotovilih ministrstva ne prinaša bistvenih sprememb na področju prometne signalizacije. Delno se spreminjajo zahteve o vidnosti in odbojnosti znakov ter talnih oznak, saj predvideva novo odbojno folijo, spremenila se bo tudi signalizacija za kolesarje, saj bodo prometne znake na drogovih v večini primerov zamenjale talne oznake. Če ne bo mogoče signalizacije smiselno umestiti na tla, bodo kolesarje še vedno usmerjali znaki na drogovih. Stilsko se bo zelo spremenil znak, ki opozarja na nezavarovani prehod ceste čez železniško progo. Namesto silhuete parne lokomotive bo zdaj električni vlak. Spremenil se bo tudi znak za območje umirjenega prometa, ki bo po novem vključeval tudi znak za omejitev hitrosti na deset kilometrov na uro. Novost je tudi prometni znak, ki opozarja, da na cestišču poteka preizkušanje avtomatiziranih oziroma samovozečih avtomobilov.
Pravilnik je trenutno v medresorskem usklajevanju, po načrtih ga bodo sprejeli do aprila letos, upravljalci cest pa se bodo s pravilnikom morali uskladiti do šestega julija 2026. Vpeljava spremenjenih in novih znakov bo potekala v okviru rednega vzdrževanja in menjave prometne signalizacije, zato niso predvideni dodatni stroški.