Kot je razvidno iz pisma, je omenjeno vladno službo za mnenje o TM v zvezi s projekti v Sloveniji zaprosila Evropska federacija centrov za raziskave in informacije o sektah Fecris, ki deluje pod okriljem Sveta Evrope. Pismo (od Milivudesa oziroma od Fecrisa) naj bi poleg ministra Lukšiča dobili še visokošolsko ministrstvo, urad varuha človekovih pravic, predsednik vlade in predsednik SAZU.
V sicer suhoparnem pismu so navedli nekaj podatkov o organizaciji TM in o sami tehniki. Nosilka projekta, so zapisali, je Mednarodna zveza za izobraževanje, ki jo vodijo David Lynch, Bob Roth in John Hagelin, ki TM "opisujejo kot preprosto, naravno in neutrujajočo tehniko, ki vodi k izvoru mišljenja, na raven čiste zavesti". Ob tem so opozorili na "totalizirajoč pristop" pri TM in na vprašanje "morebitne psihološke odvisnosti".
Okrepljeno pozornost bi morali posvetiti dejstvu, pišejo med drugim, da je eden od ciljev TM, ki je avtorsko zaščitena intelektualna lastnina (in za katero učitelji plačujejo licenčnino, op. p.), širjenje ideje "svetovne ureditve s pomočjo naravnega zakona". To pa pomeni, poudarjajo, namero po urejanju vseh področij institucionalnega življenja, zlasti v izobraževanju in zdravju. Dodajajo še, da ponudbe Davida Lyncha za 500 učencev, staršev in učiteljev francoske šole lani niso sprejele.
MOL izvajanje TM sofinanciral s 490 evri
Na Fecris so se po naših podatkih obrnili nekateri starši z omenjene šole, potem ko je vodstvo predlagalo, da bi TM ponudili učencem višjih razredov v okviru nadstandardnega programa. Tečaje naj bi izvajal dr. Andrej Rus oziroma njegovo podjetje ATMA center, ki je ponudilo za učitelje od 10 do 30 odstotkov popusta na običajno ceno 400 evrov in skupno 400 evrov za starša in enega otroka. Po Rusovih trditvah naj bi ponudba obsegala tudi celoletni nadzor pravilnosti meditiranja, česar pa se ravnateljica Mateja Urbančič Jelovšek ne spomni. Vodstvo OŠ Majde Vrhovnik je za sofinanciranje TM, eno od petih dejavnosti, zaprosilo tudi MOL, in sicer za 8000 evrov na letošnjem razpisu za sofinanciranje šolskih dopolnilnih dejavnosti. Rezultati so bili objavljeni 8. aprila. Šoli so za izvedbo TM - kot projektu za preprečevanje nasilja - dodelili 490 evrov, ki jih šola zdaj seveda ne bo dobila.
Na pristojni oddelek MOL smo naslovili tudi vprašanje, na podlagi česa so presodili, da lahko šola s TM preprečuje nasilje oziroma na katere verodostojne vire so se pri presoji tega vprašanja naslonili. Odgovorili so nam, da o tem, koga sprejme v šolo, odloča ravnatelj, o programu in o dejavnostih, ki jih predlagajo učenci, starši ali učitelji, pa svet šole. Ker so bili na prijavnem obrazcu kot sofinancerji dejavnosti navedeni tudi starši, je v komisiji "prevladalo mnenje, da ima šola za izvedbo omenjene dejavnosti tudi soglasje staršev". V obrazložitvi, so še zapisali, pa je bila tudi izjava, da "šola za izvedbo dejavnosti pridobiva pozitivno mnenje MŠŠ". Tako MOL.
Na MŠŠ se ne želijo izreči o TM
Na MŠŠ pozitivnega mnenja o uvedbi TM niso nikoli dali (če ne štejemo izražene naklonjenosti svetovalke na MŠŠ ob poizvedovanju ravnateljice in Lukšičevega stališča ob obisku ravnatelja Maharišijeve šole v Iowi dr. Ashleyja Deansa, da "uvedbi TM v šole ne bi nasprotoval"), negativnega pa tudi ne. Sprejeli so namreč načelno stališče, da so šole pri tovrstnem odločanju avtonomne. Na naše konkretno vprašanje, kakšno je pravzaprav stališče MŠŠ do TM, so odgovorili le: "S strani MŠŠ je zadeva jasna: šole so pri svojem delu avtonomne, 72. člen ZOFVI je glede dejavnosti, ki niso povezane z vzgojo in izobraževanjem, jasen."
Kot smo že poročali, je ravnateljica presodila, da TM nima verskih obeležij in da je otrokom nenevarna in koristna. Pri tem se je oprla tudi na knjige fizika in psihologa dr. Petra Russella in nevrologa dr. Radovana Starca. Toda ali je versko od neverskega mogoče vedno zlahka razločiti? Vprašanje ni aktualno le zaradi TM. V okviru interesnih in obveznih izbirnih vsebin se na naših šolah namreč že leta izvajajo in tržijo programi, ki jih ponujajo znane in neznane organizacije, ki jih priročniki prav tako uvrščajo med nova religijska gibanja. Takšna ponudnika sta na primer Art of Living ali Joga v vsakdanjem življenju. Na MŠŠ so nam povedali, da tovrstnih podatkov ne zbirajo in da so šole glede izbora in glede izvedbe teh vsebin avtonomne.
Naše poizvedovanje je torej pokazalo, da so tako starši kot učitelji pri morebitnih dvomih o ponujenih programih prepuščeni samim sebi, saj institucije, ki bi ponujala tovrstne informacije, ni. Na vladnem uradu za verske skupnosti bi sicer lahko pripravili mnenje o morebitnem (ne)skladju določenega programa z 72. členom ZOFVI, a "nekdo bi jim moral to mnenje naročiti", nam je povedal dr. Gregor Lesjak.
Dr. Zdenka Čebašek Travnik: priporočila Sveta Evrope zavezujejo
V uradu varuha človekovih pravic, kjer so poleg pisma Fecris aprila dobili tudi pobudo staršev, se, kot pravi dr. Zdenka Čebašek Travnik, ne morejo opredeljevati o vsebini izobraževalnih programov, so pa urad za razvoj šolstva pri MŠŠ zaprosili za stališče do TM in do možnosti za uvedbo kot interesne dejavnosti. Želijo pa tudi stališče MŠŠ do pobude, da bi morali tudi pri nas razmišljati o ustanovitvi posebnega organa, ki bi skrbel za uresničitev priporočil Sveta Evrope glede sekt in novih religijskih gibanj (št. 1178 in št. 1412). Ob tem varuhinja še izpostavlja, da se v šoli ne bi smeli izvajati programi s "tako visoko ceno", saj niso vsem dostopni. Meni tudi, da bi za preprečevanje nasilja morali "strokovno in etično neoporečne metode" uvajati v večjem obsegu, v obvezni program pa bi morali vključiti več znanja o verstvih in religijah.
Dokument francoske vladne službe je prevedla Tanja Lesničar - Pučko.