V bolnišnicah in pri koncesionarjih bodo, kadar se bo v urniku pojavila kakšna luknja, proste termine v prihodnje razdelili drugače kot doslej, je razvidno iz predloga novega pravilnika o naročanju. Če posameznik iz kakršnega koli razloga ne bo mogel na načrtovani pregled ali operacijo, bodo v ta termin uvrstili enega od pacientov, ki čakajo najdlje. Pri tem bodo upoštevali relativno čakalno dobo, torej to, kako dolgo posameznik čaka glede na nujnost svojega zdravstvenega stanja. Doslej to ni bilo samoumevno. Bolniki, ki imajo že določen temin, bodo lahko zgodnejši datum potrdili ali zavrnili v šestih urah. Če se bodo možnosti zgodnejšega zdravljenja v takšni situaciji odpovedali, bodo sicer ohranili svoj prvotni termin, a hkrati ne bodo več veljali za nedopustno čakajoče.
Ena odpoved »ne glede na razlog«
Med predlaganimi novostmi je še zahteva, da je treba pacienta, ki se naroča prek sistema eNaročanje, na čakalni seznam uvrstiti takoj. Prvi stik s čakajočim bolnikom bodo morali v bolnišnicah vzpostaviti ob določitvi okvirnega termina ali dejanskega datuma zdravljenja, drugega pa največ tri dni pred samim zdravljenjem. Doslej so morali stik s pacientom v zdravstvenih ustanovah navezati najmanj deset dni pred zdravstveno storitvijo. Pacient bo lahko termin ne glede na razlog odpovedal enkrat, predvideva predlog, to pa bo lahko storil do deset dni pred zdravljenjem. Kasneje bo lahko termin upravičeno odpovedal le iz razlogov, kot je nenadna bolezen. Svojega mesta v čakalni vrsti pacienti, ki so bili napovedano zdravljenje prisiljeni odpovedati, v takih primerih ne bodo izgubili. Pacientov, ki bodo sami odpovedali termin, pa po drugi strani ne bodo šteli med bolnike, ki čakajo predolgo.
Spomnimo, da predlog novega pravilnika skrajne roke za obravnavo bolnika pri stopnji nujnosti zelo hitro z dosedanjih dveh tednov podaljšuje na 30 dni. Poseg v to stopnjo nujnosti so na ministrstvu za zdravje napovedovali že od lani. Sprva je bila v igri celo njena ukinitev. Tudi podaljševanje dopustnega roka na 30 dni spremljajo pomisleki, da bi sprememba lahko poslabšala položaj bolnikov z rakom oziroma sumom nanj.
Bolniku s posebnimi potrebami nov datum čez leto dni
Novomeška zastopnica pacientovih pravic Zlata Rebolj meni, da bi bilo smiselno poskrbeti predvsem za to, da bodo bolniki na vrsto prišli prej. Dopustni roki so pogosto prekoračeni, je izpostavila, kar ne velja le za napotnice z oznako zelo hitro. Tudi prestavljanje dodeljenih terminov na kasnejše datume je pogosto, je dodala. Nekaterim ljudem, ki so se nanjo obrnili v zadnjem času, se je to zgodilo tudi po večkrat zapored. Kadar so novi ponujeni datum zavrnili, je bil nadomestni včasih nesorazmerno oddaljen. Na novomeško zastopnico pacientovih pravic so se tako obrnili svojci odraslega bolnika s posebnimi potrebami, ki je imel napotnico za kardiološki pregled z oznako hitro. Na vrsti bi moral biti v treh mesecih, a je čakal že od lani. Glede na prvotni termin bi ga morali pregledati marca, a so mu datum prestavili na tisti majski teden, ko ga čaka bivanje v zdravstveni koloniji. »Potem ko je bolnikova mama prosila za nov datum, so jim sporočili, da ga ima čez eno leto,« je povedala sogovornica.
Eni od bolnic, ki je zastopnico opozorila na svojo izkušnjo, pa so iz zdravstvene ustanove nepričakovano sporočili, naj na obravnavo pride že čez dva dni. To bi bilo precej prej kot glede na prvotni termin, o katerem so jo obvestili. Ker ni mogla takoj spremeniti svojih načrtov, je novi termin zavrnila, a pri izvajalcu zdravljenja tega niso želeli razumeti, je povzela zagovornica. Bolniki so v takih primerih v izrazito šibkem položaju, je opozorila. Mnogi morajo odsotnost z dela načrtovati vnaprej, opaža, nekateri starejši bolniki pa si ne morejo »na hitro« urediti prevoza v zdravstveno ustanovo. Vse to bi morali upoštevati tudi pri novih pravilih o naročanju, je poudarila Zlata Rebolj.