Skoraj vsi slovenski uporabniki interneta, ki so sodelovali v raziskavi (93 odstotkov), je že slišalo za spletne vplivneže, ki sodelujejo pri promociji izdelkov in storitev.
Tem vplivnežem sledi ali jih redno spremlja 31 odstotkov vprašanih. Največ vprašanih jih spremlja tedensko (38 odstotkov), četrtina mesečno (24 odstotkov), petina (skoraj) vsak dan (18 odstotkov), dobra desetina manj kot enkrat mesečno (11 odstotkov), slaba desetina (devet odstotkov) pa večkrat na dan.
Slovenski uporabniki interneta spletnim vplivnežem, ki izvajajo promocijske aktivnosti, najpogosteje spremlja na družbenem omrežju Instagram. Na tem omrežju spletne vplivneže polovica sledilcev spremlja vsaj tedensko. Sledijo družbena omrežja YouTube (36 odstotkov), Facebook (30 odstotkov) in TikTok (23 odstotkov).
Kot pa ugotavljajo na centru za družboslovno informatiko, je kljub visoki prepoznavnosti razumevanje njihovega delovanja in vplivanja na sledilce ter poznavanje vsebin le srednje dobro.
Sodelujoči v raziskavi spletne vplivneže, ki sodelujejo pri promociji, najpogosteje povezujejo reklamo, promocijo in denarjem. Ob tem jim bistveno pogosteje pripisujejo negativne lastnosti, kot sta zavajanje in samovšečnost, kot pozitivne (popularnost, samozavest). Na drugi strani imajo vprašani v večini pogledov veliko bolj pozitivno mnenje o vplivnežih, ki jim sledijo.
Vplivneži, ki jim anketiranci sledijo ali jih redno spremljajo, imajo učinek na njihovo nakupno vedenje, ta vpliv pa je zelo kompleksen in se ga ne more posploševati na vse posameznike in vplivneže, so poudarili raziskovalci.
Med 20 najpogostejšimi navedbami so izključno slovenski vplivneži. Med vsemi navedbami pa prevladujejo tuji (54 odstotkov) v primerjavi s slovenskimi (46 odstotkov) spletnimi vplivneži.
Veliko manj pa so v Sloveniji poznani virtualni vplivneži. V tem primeru ne gre za resnične temveč virtualne oziroma digitalne osebe.
Za virtualne vplivneže je slišala slaba polovica vprašanih (45 odstotkov). Med temi, ki so slišali zanje, jih večina relativno slabo pozna njihovo delovanje, vplivanje na sledilce in vsebine, ki jih objavljajo. Le četrtina pa jih je slišala za konkretnega virtualnega vplivneža.
Virtualne vplivneže spremlja manj kot odstotek odraslih slovenskih uporabnikov interneta, natančneje 0,6 odstotka. Največ (72 odstotkov) jih tovrstne vplivneže spremlja mesečno.
Med vsemi virtualnimi vplivneži, ki so jih navedli anketiranci, so izključno tuji virtualni vplivneži, so navedli na centru za družboslovno informatiko.
Raziskavo so izvedli maja letos, v njej pa je sodelovalo 1262 odraslih uporabnikov interneta.