Sporočilo se je samodejno prikazalo na zaslonu naprave, v spremljavi glasnega zvočnega signala in vibracije: »To je testno sporočilo Uprave RS za zaščito in reševanje. Na enak način boste v prihodnje na mobilne telefone prejemali sporočila v primeru naravnih in drugih nesreč. Država je ta sistem vzpostavila za večjo zaščito ljudi, živali in premoženja. TEST TEST TEST.«
Uporabniki so sporočilo prejeli v slovenščini in angleščini, na območjih narodnih skupnosti pa so prejeli tri sporočila, in sicer še v madžarščini ali italijanščini. Sistem je prilagojen tudi za gluhe, slepe in slabovidne osebe.
Telefon ni vsem zapiskal
V soboto dopoldne so na družbenih omrežjih z uradnega profila Vlade RS ponovno opozorili, da uporabnikom ob prejemu ni treba ukrepati. Pod objavo pa so se zvrstili komentarji ljudi, ki obvestila niso prejeli. Številni uporabniki sporočila namreč prvič niso prejeli, zato so ga pred 16. uro poslali ponovno.
Srednješolka Vanja Bajuk sporočila ni dobila ob 12. uri – čeprav je imela posodobljeno programsko opremo na najnovejšo različico. »Mojemu bratu, ki je bil zraven mene, je telefon piskal, medtem ko meni in mojemu fantu ni. Ne vem, kaj je razlog,« je povedala. Testno sporočilo je dobila šele ob 15.40, torej več kot tri ure kasneje.
Podobno si tudi Anja Gačević želi videti, kako zadeva deluje. »Trenutno nisem v Sloveniji, zato nisem dobila sporočila. Čeprav so mediji poročali o tem, kako je to videti, je še vedno drugače, če sporočilo dobiš sam,« je pojasnila in opozorila na dejstvo, da številni uporabniki niso prejeli sporočila. »Želim videti, ali bi deloval. Se mi pa zdi to super sistem. Gotovo bo pripomogel k večjemu občutku varnosti,« je še zaključila.
Sporočila pa ni nikoli dobil študent Lovro Gabriel Smerdej. »Takšno testiranje se mi zdi super zadeva, ampak bi bilo fino, če bi vsem delal,« je poudaril sogovornik. »To ni povabilo na pijačo, ki ga lahko spregledaš. Gre za opozorilo na nevarnost,« je bil kritičen. Zato in tudi zaradi radovednosti si želi, da bi test ponovili.
Potrebna konkretna analiza težave
Na izredni tiskovni konferenci je generalni direktor uprave za zaščito in reševanje Leon Behin poudaril, kako ključna sta hitra reakcija in odpravljanje napak. Dobre tri ure po ugotovitvi primanjkljaja so namreč našli in odpravili vzroke ter ponovno posredovali sporočila. »Ponovna testiranja gotovo bodo, sistem mora biti na koncu zanesljiv, ne sme pustiti odprtih vrat,« je povedal Behin in kot primer navedel tujino, kjer imajo periodične teste. »Prepričani smo, da bodo operaterji in izvajalci projekta odpravili in identificirali težave, zato da bo sistem deloval v prihodnje,« je še dodal.
Do 16. ure je bilo sporočilo dostavljeno v 95 odstotkov celic, ki jih imajo mobilni operaterji na območju Slovenije. Vodja projekta pri Telekomu Slovenije Marko Stošicki je navedel, da bi za doseg 100 odstotkov potrebovali vsaj še eno leto ali dve. »Težava je bila pri distribuciji od samih baznih postaj do uporabnikov, konkretna analiza še sledi,« je pojasnil. Tistim, ki sporočila sploh niso prejeli, Stošicki svetuje, naj se obrnejo na svojega mobilnega operaterja.
Pri napravah z operacijskim sistemom Android so bila opažena še dodatna odstopanja. Nekaterim se ob prejemu sporočila ni sprožil glasen alarmni ton, pri drugih pa se je namesto oznake »nacionalno opozorilo« izpisalo »predsedniško sporočilo«. Sistem se je bolje izkazal pri novejših napravah in pri uporabnikih z nadgrajenimi sistemi, medtem ko so starejši telefoni opozorila v številnih primerih preskočili. Stošicki je poudaril, da so nujna redna posodabljanja naprav, tako s sistemom Android kot iOS. Pristojni namreč pričakujejo, da bodo nekatere težave odpravljene tudi s posodobitvami operacijskih sistemov mobilnih naprav.
»Test je namenjen temu, da se odkrijejo napake pri oddajanju in prikazu sporočil. Danes nam je uspelo to dobro preveriti in odpraviti napake, ki so nastale,« je dogajanje povzel državni sekretar na ministrstvu za digitalno preobrazbo Miroslav Kranjc.
Dobra obveščenost
Upokojenka Ruža Kurtić, ki je testno sporočilo dobila, je povedala, da je bila glede tega dobro obveščena. »Za SI-Alarm sem prvič slišala pred približno dvema tednoma, od vnukinje. Tudi mediji so veliko poročali o tem,« je pojasnila. Čeprav jo je sprva skrbelo, koliko časa bo alarm piskal in ali bo morala kakor koli ukrepati, so jo ravno številna obvestila o postopku pomirila. »Na televiziji so pokazali, kako bo piskalo, in poudarili, da nam ni treba nič narediti. To je dobro, ker verjamem, da nas je kar nekaj, ki nismo najbolj spretni s telefoni,« je povzela.
Dokaz, da so bili prebivalci glede SI-Alarma dobro obveščeni, je po mnenju Behina tudi dejstvo, da so ljudje sporočilo pričakovali in se potem, ko ga niso dobili, tudi odzvali.