Uprava Družbe za avtoceste v Republiki Sloveniji (Dars) je potegnila pričakovano potezo. Vzdrževalna dela na odsekih avtoceste Domžale–Šentjakob in Šentjakob–Ljubljana (Zadobrova) ter na priključkih Ljubljana Šentjakob in Ljubljana Sneberje, s katerimi bodo odstavni pas preoblikovali v prometnega, je znova oddala konzorciju družb CGP in Pomgrad. Vrednost posla z DDV znaša 98.559.721 evrov.

Dars upošteval priporočila revizijske komisije

Za dobre 4,5 milijona evrov (z DDV) je bila dražja ponudba družbe Mapri Proasfalt, ki je po prvi februarski odločitvi Darsa vložila zahtevek za revizijo. Državna revizijska komisija (DKOM) ji je v začetku maja ugodila. Ugotovila je, da je Dars predmetni posel oddal nezakonito, zato je razveljavila odločitev o oddaji javnega naročila in postopek vrnila v fazo pregleda ter ocenjevanja ponudb.

V ponovljenem postopku je Dars upošteval opozorila DKOM in je s soglasjem CGP popravil napako. Ponovni pregled konkurenčnih ponudb je še pokazal, da je bila ponudba družbe Mapri Proasfalt dražja, ponudba Gorenjske gradbene družbe in Kolektorja pa je presegla zagotovljena sredstva. Zato jo je Dars izločil kot nedopustno.

Odločitev Darsa ni dokončna, neizbrani ponudniki imajo pravico vložiti zahtevek za revizijo. V družbi Mapri Proasfalt sicer napovedujejo, da bodo uporabili vsa pravna sredstva za zaščito svojih interesov. Vendar je verjetnost ponovnega uspešnega izpodbijanja oddaje naročila zdaj bistveno zmanjšana. Razlog tiči v odločitvi revizijske komisije.

DKOM je ugotovil, da izbrani ponudnik – družbi CGP in Pomgrad – v eni izmed postavk ponudbenega predračuna ni vpisal cene odkupa z negativnim predznakom, kot je zahteval naročnik. Dars bi se lahko preprosto izognil razpletu, če bi samoiniciativno zahteval odpravo očitne računske napake. Tega ni storil. In ker tega ni storil, je kršil zakon. »Ravnanje naročnika, ko je oddal javno naročilo izbranemu ponudniku kljub temu, da so v predračunu izbranega ponudnika računske napake, ni skladno z določbami zakona o javnem naročanju,« je v začetku meseca sporočil DKOM.

Mapri Proasfalt: Odločitev DKOM je nevarni precedens

»S tem nam je odvzeta realna možnost, da ob uspešnem izpodbijanju te razlage sploh lahko pridemo do posla,« Dnevniku pojasnjuje vodstvo družbe Mapri Proasfalt. »Gre za odločitev, ki ustvarja nevaren precedens, širi diskrecijo naročnikov in omogoča špekulativno oddajanje ponudb. Menimo, da ni v duhu pravne varnosti in transparentnosti javnega naročanja.«

Po mnenju Mapri Proasfalta ni šlo za računsko napako v smislu zakona o javnem naročanju, pač pa za neupoštevanje jasnih navodil Darsa, ki je izbranemu konzorciju, z dopolnitvijo ponudbe, omogočil spremembo cene na enoto.

Po njihovem mnenju ni šlo za računsko napako v smislu zakona o javnem naročanju, pač pa za neupoštevanje jasnih navodil Darsa, ki je izbranemu konzorciju, z dopolnitvijo ponudbe, omogočil spremembo cene na enoto. »DKOM nam je delno pritrdil in ugotovil, da napaka ni bila računska, hkrati pa je šel še korak dlje – isto napako je kvalificiral kot očitno napako, ki jo lahko naročnik spregleda,« so prepričani v družbi Mapri Proasfalt. »S takšno razlago se ne moremo strinjati, saj se z njo naročniku dopušča prevelik manevrski prostor. Gre za odločitev presenečenja, ki lahko pomembno vpliva na prihodnje postopke. Prepričani smo, da takšna interpretacija odstopa od dosedanje prakse, ki je izjeme obravnavala restriktivno. Poleg tega taka razlaga in odločitev DKOM močno zožujeta pravno varstvo – kot interesenti za izvedbo del se na takšno stališče DKOM ne moremo učinkovito pritožiti.«

DKOM je ugotovil, da izbrani ponudnik – družbi CGP in Pomgrad – v eni izmed postavk ponudbenega predračuna ni vpisal cene odkupa z negativnim predznakom, kot je zahteval naročnik.

Dela bi lahko končali do konca leta 2027

Predsednik uprave Darsa Andrej Ribič je zaplet v prvi oddaji naročila označil za »manjšo napako« in napovedal, da bodo CGP in Pomgrad pozvali k odpravi računske napake. Napoved so udejanjili 13. maja, je razvidno iz odločitve o oddaji javnega naročila. »Odprava računske napake je po zakonu dopustna in je skladna z načelom gospodarnosti, učinkovitosti in uspešnosti, saj omogoča izbiro ponudnika, ki je oddal ekonomsko najugodnejšo ponudbo,« je Dnevniku pojasnil Dars. V vodstvu družbe so ocenili, da bi izvedba novega postopka trajala vsaj štiri mesece (brez morebitnih revizij).

Gre za odločitev, ki ustvarja nevaren precedens, širi diskrecijo naročnikov in omogoča špekulativno oddajanje ponudb. Menimo, da ni v duhu pravne varnosti in transparentnosti javnega naročanja.

Mapri Proasfalt

Po najboljšem scenariju bo zaplet pri oddaji javnega naročila povzročil kvečjemu enomesečno zamudo, so ocenili na Darsu. »Če bodo dela stekla v poletnih mesecih, bodo končana predvidoma do konca leta 2027,« so napovedali. Dars je širitev štajerske avtoceste načrtoval že leta 2022, vendar je Agencija za okolje terjala predhodno presojo vplivov na okolje in pridobitev okoljevarstvenega soglasja. Dars je pravnomočno soglasje ministrstva za okolje, podnebje in energijo pridobil lansko jesen.

Priporočamo