Julij in avgust že tradicionalno prinašata spremembe v televizijskih programskih shemah, tako doma kot po Evropi. Gledalci pogosto z nelagodjem ugotovijo, da poleti ni več priljubljenih oddaj, kot so pogovorne oddaje, kvizi in satirični večerni programi. Nadomeščajo jih ponovitve, potopisi, glasbeni večeri in – v primeru komercialnih televizij – pogosto tudi tuje, že večkrat predvajane vsebine. Edina izjema so športni prenosi, kot je denimo dirka po Franciji. Kljub temu se gledalci vsako poletje znova sprašujejo, zakaj imajo televizije v tem času tako okrnjen program. Z enakim vprašanjem smo se obrnili na televizijske hiše po Evropi in odgovore v roku nekaj ur prejeli iz Nemčije, s Hrvaškega in iz Italije, po daljših prizadevanjih pa tudi s Televizije Slovenija.

Primerjava evropskih televizijskih hiš pokaže, da je poletno prilagajanje programa lahko več kot le nujnost, je tudi priložnost. Medtem ko televizije, kot sta ARD in RAI, kljub sezonskemu zatišju ohranjajo raznolikost s premišljenimi premierami, festivalskimi prenosi, novimi poletnimi oddajami in digitalnimi vsebinami, RTV Slovenija večino programa zapolni z obstoječimi formati. Pri tem pa ji manjka jasna in prepoznavna poletna identiteta, ki bi televiziji dala močnejši uredniški pečat tudi v toplejših mesecih.

Kako je z razvedrilnimi oddajami?

Na nemški javni televiziji ARD, največji javni televiziji na svetu, pojasnjujejo, da »ni mogoče vseh 365 dni v letu predvajati izključno premier in producirati novih oddaj. Zato v poletnih mesecih, ko številni ljudje uživajo na dopustu ali se posvečajo dejavnostim na prostem, predvajamo – tako kot številni drugi ponudniki – ponovitve.« Te po njihovih besedah omogočajo ponovno doživetje priljubljenih vsebin ali ogled zamujenih oddaj. Kljub temu pa poleti ne manjka premier – »vsak petek poleti predvajamo nove filme iz lastne produkcije, ki dosegajo visoko gledanost«. Dodajajo, da poleti dodatno okrepijo ponudbo na svoji pretočni platformi ARD Mediathek, obenem pa pripravijo tudi posebne poletne formate – denimo kviz oddajo, ki je na sporedu le julija in avgusta. Takšen pristop jim, kot poudarjajo, omogoča odgovorno ravnanje z javnimi sredstvi ob hkratnem ohranjanju raznolike programske ponudbe.

Produkcijsko zahtevnejše oddaje, kot sta Joker in Kaj dogaja, na Televiziji Slovenija poleti umaknejo, nadomestijo pa jih potopisi (Čez planke), prenosi festivalov (Poletna noč, Melodije morja in sonca) ter tuje igrane serije.

Tudi na Hrvaški radioteleviziji (HRT) se zavedajo, da je poleti gledanost nižja, zato v tem času »televizije tradicionalno nekoliko manj vlagajo v drage premierne produkcije«. Oddaje, kot so Kod nas doma, Nedjeljom u dva, Potjera in Milijunaš, imajo v tem času premor ali predvajajo ponovitve. A obenem opozarjajo: »Poletje je pogosto čas velikih športnih dogodkov in kulturnih festivalov, ki jih HRT redno spremlja in prenaša.« Tako po televiziji in radiu predvajajo prenose dogodkov, kot so Melodije Jadrana, festival Dalmatinske šansone Šibenik, koncert Oliverju v čast, Đakovački vezovi, Dubrovačke poletne igre in filmski festival v Pulju. Na tak način poskrbijo za pestro in raznoliko programsko ponudbo, zlasti ob koncih tedna. Poletje pa izkoristijo tudi za produkcijo – letos so na primer zaključili snemanje igrano-dokumentarne serije Dioklecijan.

Italijanska javna televizija RAI poletje razume kot prostor za eksperiment. Direktor distribucije Maurizio Imbriale pojasnjuje: »Poleti so stroški programske sheme nižji kot v drugih delih leta. To je posledica tako uredniških razlogov kot gledanosti: občinstvo je poleti manj številno, zato se zmanjša tudi število produkcij in z njimi povezan proračun.« Vendar poudarja, da »RAI nikoli povsem ne 'ugasne' svojega programa, saj se trudimo ohranjati več oddaj, ki jih pogosto posnamemo že med letom in jih predvajamo poleti«. RAI poleti deloma razbremeni vikend program in hkrati preizkuša nove formate ter serije – predvsem za mlajše občinstvo, pogosto prek platforme RAI Play.

Slovenska komercialna televizija Pop TV pa, kot so zapisali, poleti izpusti večino svojih nosilnih oddaj. Delovna akcija, 24 ur Fokus, Preverjeno, Masterchef Slovenija in druge vsebine se začasno poslovijo. Program zapolnijo z reprizami, tujimi serijami in filmi. Ostaja le informativna oddaja 24 ur. Ob tem velja poudariti, da so komercialne televizije povsem odvisne od oglaševalskega trga – ker je poleti prihodkov od oglasov bistveno manj, tudi manj vlagajo v lastni program.

To je tudi obdobje, ki ga na RTV Slovenija namenjamo razmisleku, pripravi in snovanju novih vsebin.

Televizija Slovenija

Kaj pa politične in informativne oddaje?

Čeprav je poletje tudi v političnem življenju čas počitka, večina javnih medijskih hiš vseeno ohranja jedrni informativni program.

Na ARD poudarjajo, da imajo na Prvem programu tri redne oddaje s političnimi pogovori, ki jih s sporeda umaknejo zgolj za čas parlamentarnih počitnic. Ob nepričakovanih in izrednih dogodkih pa je vedno zagotovljeno, da lahko izredno predvajajo vsaj eno izmed teh oddaj oziroma intervju. Kljub počitniškemu režimu pa skrbijo za programsko kontinuiteto. Tako je denimo oddaja Hart aber fair poleti v premoru, a jo v tem času nadomešča oddaja Maischberger, ki sledi aktualnim temam in zagotavlja, da so gledalci tudi poleti povezani s političnim dogajanjem v Nemčiji in po svetu.

RAI prav tako ne opusti informativnega in političnega jedra, temveč ga prilagodi poletnemu ritmu. Njihov kanal RAI News dnevno poroča o ključnih temah, vključno s prenosi v živo in analizami. Poletje vidijo kot priložnost, da v informativni program vključijo bolj raznolike vsebine – od kulturnih reportaž do daljših dokumentarcev. Politični pogovorni formati, kot sta Mezz'ora in più in Agorà, se poleti začasno umaknejo, a jih nadomestijo drugi aktualni formati.

Nemška ARD poleti oddajo Hart aber fair nadomesti z oddajo Maischberger, ki sledi aktualnim temam in zagotavlja, da so gledalci tudi poleti povezani s političnim dogajanjem v Nemčiji in svetu.

Tudi HRT vzdržuje informativni tok. Dnevne informativne oddaje ostajajo stalnica, politično-pogovorne oddaje pa se umaknejo za čas parlamentarnih počitnic. Obenem se poročila poleti pogosto navezujejo na lokalne dogodke, festivale in kulturno življenje, kar informativnemu programu doda drugačno dinamiko.

Kaj pa Televizija Slovenija?

RTV Slovenija poleti deluje v prilagojenem ritmu, saj je, kot so pojasnili, gledalcev za kar četrtino manj kot v prvih mesecih leta, ko je gledanost najvišja. »Gre za čas, ko se spremeni gledalska dinamika, hkrati pa je to tudi obdobje, ki ga na RTV Slovenija namenjamo razmisleku, pripravi in snovanju novih vsebin ter produkcijskim premorom za nekatere oddaje,« pojasnjujejo. Produkcijsko zahtevnejše oddaje, kot sta Joker in Kaj dogaja, se poleti umaknejo, nadomestijo pa jih potopisi (Čez planke), prenosi festivalov (Poletna noč, Melodije morja in sonca) ter tuje igrane serije.

RAI poleti deloma razbremeni vikend program in hkrati testira nove formate ter serije – predvsem za mlajše občinstvo, pogosto prek platforme RAI Play.

»Razlogi za umik produkcijsko zahtevnejših oddaj so predvsem finančne narave, saj so te oddaje tesno povezane s trženjskimi prihodki, zato jih umeščamo v program v času trženjskih vrhuncev,« so zapisali. In dodali: »Poleti tradicionalno okrepimo ponudbo kakovostnih tujih vsebin, z bogato izbiro igranih in dokumentarnih serij, filmov ter koncertov, s katerimi nagovarjamo različne okuse gledalcev.«

Informativni program pa ostaja temelj poletne ponudbe. Dnevnoinformativne oddaje, kot so Dnevnik in Odmevi, se predvajajo nemoteno, brez prekinitev. Na sporedu ostajajo tudi Tednik, Globus in poletna različica Omizja, ki začasno nadomešča Tarčo. Informativna redakcija torej kljub dopustniškemu obdobju ohranja osnovni informacijski tok, vključno s poročanjem o aktualnih dogodkih doma in v tujini. 

Priporočamo