Nekaterim lastnikom stanovanj v večstanovanjskih stavbah vse od začetka energetske krize nikakor ne uspe zamenjati dobavitelja zemeljskega plina. Upravniki, ki v imenu etažnih lastnikov dobavitelje pozovejo k sklenitvi pogodbe za gospodinjski odjem plina, namreč namesto ponudb prejemajo kar zavrnitve. Pri tem kot razlog najpogosteje navedejo, da novih odjemalcev ne sprejemajo, ugotavljajo v zbornici za poslovanje z nepremičninami pri GZS.

Takšno izkušnjo ima tudi eden izmed večjih slovenskih upravnikov, ki skuša že od začetka leta v imenu etažnih lastnikov zamenjati dobavitelja plina. Iz Geni-I je januarja prejel odgovor, da ponudbe zanje preprosto nimajo, saj da so »razmere na trgih še vedno izredno razgrete« in da so tveganja, ki bi jih prevzeli z izdajo ponudbe, prevelika. Podobno se je zgodilo marca, le da so se v Gen-I takrat izgovorili na prezasedenost. S sklepanjem aneksov k pogodbam o dobavi plina z obstoječimi strankami naj bi bili namreč tako zasedeni, da za nove stranke ponudb ne utegnejo pripraviti. Zavrnili so jih tudi pri Adriaplinu, kjer z izjemo prvotnega splošnega odgovora, da je njihova zahteva v obdelavi, na povpraševanje sploh niso odgovorili.

»Ujeti« pri trenutnem dobavitelju

V zbornici za poslovanje z nepremičninami pri GZS pravijo, da so takšni odzivi dobaviteljev zadnje čase pogosti. »Največji problem, s katerim se upravniki v tem trenutku soočajo, je, da ponudb sploh ne dobijo. Posledično so (zaradi zagotovitve normalnega bivalnega okolja etažnim lastnikom) prisiljeni sklepati neživljenjske pogodbe s še bolj neživljenjskimi pogoji,« so zapisali v dopisu, ki so ga nedavno posredovali ministrstvu za infrastrukturo.

Težava sicer izhaja iz divjanja cen energentov v zadnjih mesecih, ki je razgalilo – vsaj ponekod precej arbitrarno – razvrščanje odjemalcev plina med poslovne in gospodinjske odjemalce. Med prve so nekateri dobavitelji uvrščali tudi lastnike stanovanj, ki se ogrevajo iz skupnih kurilnic in ki jih pri nakupu plina zastopa upravnik. Ti so se lahko pred energetsko krizo preko upravnikov pogajali za nižje cene, danes pa plačujejo nekajkrat višje cene kot gospodinjski odjemalci, za katere velja redni cenik. Vlada naj bi to anomalijo rešila z zakonom za omilitev posledic visokih cen energentov, s katerim je dobaviteljem plina zapovedala izenačitev pravic vseh gospodinjskih odjemalcev, torej tudi tistih, ki se ogrevajo iz skupnih kurilnic.

A s tem, kot kaže, težav še ni bilo konec. V zbornici za poslovanje z nepremičninami ugotavljajo, da se številni dobavitelji še vedno na različne načine upirajo izvajanju določb zakona. Sprva so se, kot nam je povedal direktor zbornice Boštjan Udovič, soočali s primeri, ko so dobavitelji izrecno nasprotovali dobavi zemeljskega plina za večstanovanjske stavbe po ceni za gospodinjske odjemalce. Takšnih primerov je po njegovih besedah čedalje manj, saj je ministrstvo tudi s sprejemom interventnega zakona glede tega zavzelo jasno stališče. A nekateri dobavitelji so nato našli nov obvod za izigravanje zakona. Res je, da dobavi plina po ceni za gospodinjske odjemalce načeloma ne nasprotujejo več, saj je jasno, da bi s tem kršili zakon, zato pa nasprotujejo dobavi plina na sploh oziroma zavračajo potencialne nove stranke.

V praksi to pomeni, da etažni lastniki dejansko nimajo izbire med dobavitelji in – hočeš nočeš – ostajajo »ujeti« pri trenutnem. To lahko lastnikom stanovanj prinese še dodatne stroške. »Če ti dobavitelj noče podaljšati pogodbe, plina sicer ne more odklopiti, ampak te mora oskrbovati po tako imenovanem zasilnem odjemu, ki pa je spet bistveno dražji kot gospodinjski odjem,« je opozoril Udovič. Poleg tega so se nekateri dobavitelji na razmere odzvali tudi tako, da so uvedli kar dva cenika za odjem plina: prvega, cenejšega, za obstoječe gospodinjske odjemalce, drugega, dražjega, pa za nove.

Kmalu izgovorov ne bo več

Udovič sicer, kot pravi, upa, da se bodo težave sčasoma uredile same po sebi. Na infrastrukturnem ministrstvu po njegovih besedah trenutno nimajo posluha za to problematiko, zato upe za sistemske rešitve polaga na čas po volitvah. »So nam pa dobavitelji že ob izbruhu teh težav rekli, da je problem, ker so za te težave izvedeli sredi kurilne sezone, in da bi se, če bi bili o tem obveščeni pravočasno, lahko prilagodili in nabavili večje količine energenta za potrebe gospodinjskega odjema,« je dejal Udovič. »Osebno sicer malo dvomim v verodostojnost tega argumenta dobaviteljev, ga pa razumem in pričakujem, da bodo torej v prihodnje nabavili zadostne količine energentov za gospodinjski odjem in da težav ne bo več,« je dodal.

Vse več težav pa pričakuje pri dobavi električne energije. Problematike uvrščanja skupnih prostorov v večstanovanjskih stavbah med poslovne odjemalce, kar je prav tako rezultiralo v enormnih zneskih na položnicah, namreč interventni zakon ni uredil. V Dnevniku smo tako nedavno poročali o primerih, ko so lastniki stanovanj v ljubljanski Situli samo za električno energijo v skupnih prostorih prejeli račune v višini do 400 evrov in več. A v zbornici za poslovanje z nepremičninami menijo, da najhujše šele prihaja. »Ljudje ne reagirajo takrat, ko je nekaj narobe, ampak takrat, ko dobijo velik račun. Zdaj je videti, kot da težav ni, ker so zaradi trimesečne zamrznitve plačevanja omrežnine računi bistveno nižji, kot bi bili sicer. Šele po volitvah, ko se bo zamrznitev omrežnine iztekla, bodo težave spet bruhnile na plano. Takrat bodo ljudje ugotovili, da dejansko še vedno plačujejo trikrat ali štirikrat dražjo elektriko, le da tega zaradi nižjega skupnega zneska na računu do zdaj niso videli,« je opozoril Udovič.

Gen-I: Ponudbe bodo po praznikih

Kako zavračanje potencialnih novih strank, ki jih zastopajo upravniki, pojasnjujejo dobavitelji? Pri Gen-I pravijo, da so sprva s ponudbami odlašali zaradi sprejema interventnega zakona, niso pa odgovorili, zakaj so povpraševanja zavračali tudi po tem, ko je bil zakon že sprejet. Nakazali so sicer, da se soočajo z velikim porastom zanimanja za odjem: »Od nastopa krize smo ob skrbi za obstoječe odjemalce sprejeli tudi več deset tisoč novih, ki so se na nas obrnili, ker so se določeni dobavitelji, tudi finančno in kapitalsko izjemno močni, odločili prenehati z dobavo energentov, s čimer so vse svoje dotedanje stranke pustili na cedilu. Zaradi umika dobaviteljev s slovenskega trga električne energije in zemeljskega plina je stanje skrb zbujajoče. Ob vztrajanju visokih cen na mednarodnih trgih je zato še vedno naša prva zaveza poskrbeti za odjemalce, s katerimi imamo že sklenjene pogodbe.« Glede povpraševanj, ki jih prejemajo v teh dneh, so dodali, da lahko odjemalci ponudbo od njih pričakujejo kmalu po prvomajskih praznikih. Ob tem velja spomniti tudi, da so se v Gen-I konec minulega leta zavezali, da cen za svoje obstoječe gospodinjske odjemalce ne bodo spreminjali do poletja, zato si objube verjetno ne upajo prelomiti. Adriaplin in ministrstvo za infrastrukturo na naša vprašanja nista odgovorila. 

Priporočamo