Predsednica državnega zbora Urška Klakočar Zupančič je pred enim letom le nekaj dni po tistem, ko so poslanci v spornih okoliščinah sprejeli priznanje Palestine, menila, da je na mestu sprememba poslovnika. Predlagala je, naj delovna skupina, ki deluje pri komisiji za poslovnik DZ, pripravi predlog normativnih sprememb v zvezi s 184., 185. in 186. členom poslovnika. S ciljem preprečevanja zlorabe instituta referenduma za zavlačevanje postopkov v DZ. Pred odločanjem o predlogu za razpis posvetovalnega referenduma mora namreč po poslovniku preteči najmanj 30 dni, zaradi česar je institut pogosto politično zlorabljen. V praksi se je izkazal predvsem kot učinkovit opozicijski instrument za blokiranje oziroma zavlačevanje sprejemanja zakonov v DZ. Posebno takrat, ko se nasprotni strani mudi s sprejetjem odločitve. Denimo ob robu volitev, v konkretnem primeru pred lanskimi evropskimi volitvami.
Sprememb vse do danes ni na spregled. Prejšnji mesec smo namreč v kabinet predsednice DZ poslali vprašanja, kako poteka delo delovne skupine, kaj je bilo doslej pripravljeno, kako naj bi se predvidoma glasili spremenjeni členi poslovnika in kdaj naj bi bile spremembe na mizi poslancev. »Pojasnjujemo, da je za odgovore v zvezi s tem pristojna komisija za poslovnik, zato vas vljudno prosimo, da se obrnete neposredno na omenjeno komisijo. Dodajamo še, da lahko komisiji za poslovnik vsaka poslanka ali poslanec (v tej vlogi torej tudi predsednica državnega zbora) posreduje pobudo ali več njih. Vendar pa predsednica DZ ni članica komisije za poslovnik in ni seznanjena s tem, da bi komisija predlagala kakršne koli spremembe poslovnika,« so nam odgovorili iz kabineta Urške Klakočar Zupančič.
Leto dni se ni zgodilo nič
Vprašanja smo poslali tudi komisiji za poslovnik, od koder pa še nismo prejeli vsebinskih odgovorov. In jih – kot kaže – še nekaj časa ne bomo. »V zvezi z vašim vprašanjem pojasnjujemo, da so trenutno v teku parlamentarne počitnice in posledično so za konkretna vprašanja pristojne osebe odsotne. Na vaše vprašanje bomo odgovorili po vrnitvi pristojnih oseb,« so nam sporočili iz državnozborske službe za odnose z javnostmi.
Medtem, kot rečeno, mineva že več kot leto dni, odkar so poslanci koalicije ob obstrukciji opozicije in opozorilih, da gre za kršenje poslovnika, junija lani brez glasu proti potrdili vladni predlog, da Slovenija prizna Palestino kot samostojno državo. Priznanje so spremljali številni postopkovni zapleti in medsebojno obtoževanje o zlorabah pravil. Stranka SDS je pred odločanjem o priznanju vložila predlog za posvetovalni referendum, kar bi glede na poslovnik DZ moralo za 30 dni preložiti odločanje o vladnem predlogu priznanja. Koalicija je zato takrat iskala možnosti, kako proceduralno zaobiti manever opozicije, katerega namen je bil po njihovi oceni le zavlačevanje postopka. Nazadnje so se v koaliciji ob sicer spornih manevrih opozicije odločili kršiti poslovnik in ignorirati predpisani rok.
»Predlog za posvetovalni referendum je bil eklatantno zlorabljen. Danes smo priča zlorabi pravnih institutov, kot predsednica državnega zbora tega ne bom dopuščala,« je takrat kršitev opravičevala šefinja DZ Urška Klakočar Zupančič. V javnosti je bil sicer takrat do ravnanj tako opozicije kot koalicije kritičen pravnik Rajko Pirnat. »Poskusi opozicije s predlogoma za posvetovalni referendum so bili pravzaprav izvedeni z namenom uporabiti ta referendum kot način za onemogočanje odločanja o priznanju Palestine, po drugi strani pa so proceduralna pravila po mojem mnenju za delovanje parlamenta vendarle tako pomembna, da si državni zbor ne bi smel privoščiti, da preprosto spregleda 184. člen poslovnika,« je takrat menil Pirnat.