V Sloveniji bo v četrtek zaživela nova, tako imenovana vseslovenska vozovnica ali vozovnica Slovenija, ki uvaja enotno vozovnico za ves linijski potniški promet v državi, z izjemo mestnega prometa. Cena imenske mesečne vozovnice znaša 70 evrov, za letno je treba odšteti 560 evrov. Neimenska mesečna vozovnica stane 90 evrov in letna 720 evrov. Ministrstvo za okolje uvaja tudi dnevne (15 evrov), tridnevne (20 evrov) in tedenske vozovnice (35 evrov) za neomejeno število voženj z vlaki in avtobusi.

Tistim potnicam in potnikom, ki redno uporabljajo javni medkrajevni prevoz na daljših razdaljah, bo vozovnica Slovenija bistveno sklestila stroške. Na primer: kdor z javnim potniškim prometom dnevno potuje med Ljubljano in Celjem, je do zdaj za integrirano imensko mesečno vozovnico javnega potniškega prometa plačal 187 evrov. Od četrtka bo plačal 117 evrov manj, poleg tega bo novo vozovnico lahko uporabljal tudi na drugih relacijah.

Na ministrstvih za okolje in infrastrukturo si obetajo, da bodo z novo vozovnico opazno povečali zanimanje za uporabo javnega medkrajevnega (železniškega) prometa. Potnice in potnike prosijo za strpnost. »Ljudi nagovarjamo, naj se peljejo z vlakom, hkrati pa imamo ogromno investicij, ki jih ni mogoče izvajati brez motenj,« je prejšnji teden opozorila Suzana Habjanič Gorše, ki na direkciji za infrastrukturo vodi sektor za gospodarske javne službe. »Upam, da bodo potniki razumevajoči.«

Bo cenejša vozovnica omejila izplačila potnih stroškov?

Uvedba nove vozovnice skrbi tiste dnevne migrante, ki mesečno prejemajo več kot 70 evrov nadomestila za prevoz na delo. V skladu z zakonodajo se namreč izplačuje znesek za prevoz v višini najcenejše vozovnice za javni potniški promet, kjer ga ni, dobijo zaposleni izplačano kilometrino.

Delodajalec bi torej utegnil višino nadomestila omejiti na ceno vozovnice Slovenija. Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo je portalu N1 sporočilo, da »razvoj javnega potniškega prometa ne more in ne sme biti talec nadomestil za prevoz na delo. Ne moremo zavirati razvoja javnega potniškega prometa zato, ker bo nekdo dobil manjše nadomestilo za prevoz na delo.«

Zamisel o uvedbi enotne mesečne vozovnice za celoten javni prevoz je spodbudila pozitivna izkušnja iz Nemčije, ki je lansko poletje poskusno uvedla močno znižano pavšalno vozovnico. Med junijem in avgustom se je lahko po državi potovalo za le devet evrov na mesec. Nemčija je sklenila uvesti »stalno« enotno vozovnico za javni prevoz, v prodajo je prišla s 1. majem. Mesečna vozovnica stane 49 evrov in omogoča vožnjo tudi z javnim mestnim prevozom. V združenju nemških prevoznikov VDV pričakujejo, da bo enotno vozovnico »Deutschlandticket« kupilo 16 milijonov od 84 milijonov prebivalcev in prebivalk Nemčije.

Vozovnica Slovenija (še) ne vključuje mestnega prevoza. V podjetju Ljubljanski potniški promet (LPP) so prepričani, da bi ga morala. Šele potem bi bila resnično »vseslovenska«. Na okoljskem ministrstvu so v zvezi s tem Dnevniku povedali, da se jim o tem z mesti ni uspelo dogovoriti, ker gre »za zelo kompleksno organizacijsko in finančno zadevo«. Vsekakor razmišljajo o tem, da bi to uredili v naslednji fazi, predvidoma do konca leta, »vendar je to odvisno tudi od zmožnosti proračuna za leto 2024«. 

Priporočamo